Mitt haveri finns det inga haver i...
Fan.
Alla bilderna jag tänkte lägga ut ser ut som skit. Det beror enbart på ren okunskap, jag föredrar peka-klicka-kameror framför systemdito.
Om ni vill ska jag ändå försöka mig på en beskrivning. Principen är alltså att stighudarna - som är korta och endast sitter under själva spannet - är fästa i sin framkant med ett metallbleck, som sticks in i skidan från skidans undersida. För att göra infästningen mer hållbar så limmar man fast en insats/insert i skidan. Insatsen tillverkas av plexiplast, och metallblecket sticks när allt är färdigt in i insatsen.
Material:
0.7 mm stålplåt
plåtsax
näbbtång
3mm plexiplast
planfil
nål-/låsfilar
borrmaskin m borrar 2-5mm
epoxylim
stighud på rålängd, anpassad efter skidans bred
ett par skidor du vågar sätta borren i...
1. Fundera igenom var på skidorna du vill ha hudarna. När du väl borrat för insatsen kan du inte längre flytta stighudens framkant. Mät och märk upp. Stighudens bredd liksom formen på metallblecket kommer förstås att påverkas av om du har ett par 5 eller 7cm breda skidor.
2. Rita upp metallbleckets profil (bild) på plåten. Klipp ut. Se till att de rektangulära "hornen" (15x20mm, bilden) är exakta och tillräckligt långa för att gå igenom dina skidor. Förböj upp hornen och "taggarna" (de i metallbläckets bakkant, som kommer att hålla fast stighudarna).
3. Klipp till stighudarna så de passar i metallblecken. Bränn av stighudarnas kanter (bra med handskar här, annars lossnar tre miljarder små ettriga plasthår som svider i skinnet och inte går bort). Gör hål i stighuden för "taggarna", stick in dessa och böj ned dem, banka fast. Se fotot i mitt tidigare inlägg (även om jag där använt en kopparplåtbit).
4. Är "hornen" på plåtbiten lika breda, symmetriska, och 90 grader i alla vinklar? Bra. Då åker vi:
5. Såga ut en bit plexiplast, ca 28x33 mm (se bilden "plexibit, utsågad"). Försiktigt.
6. Märk ut med stift/kniv spåret som går 4mm från ena långsidan och parallellt med denna. Såga lätt i spåret (ca 1mm djupt) med en bågfil. Såga rakt!
7. Ta en planfil och fila (ja, det tar tid!) ned det gråmålade området på bilden. Filens sida lägger du an mot sågspåret du nyss gjorde så du inte glider med filen. Den 4mm breda "åsen" är helt vital att skydda, annars får du börja om. När du är färdig så sticker den 4mm breda åsen upp ca 1,5-1,7mm ur den övriga, nedfilade plasten (detta beror på hur tjock plåt du valt!).
8. Du har nu filat fram en plastbit som i profil ser ut som ett L. Om du sågar den mitt itu (tvärsöver, inte längs med!) så har du 2 st L-formade plastbitar (du kunde valt att göra dessa var för sig, men det blir en h-vetes massa mer jobb). Såga den mitt itu. Du har nu plastprofilerna som på nästa bild heter "plast, profil".
9. Bilden "plast, uppifrån" visar hur plast-L:en kommer att sitta när du limmat fast dem i skidan. I det spår som bildas mellan dem kommer plåtbitens "horn" att sticka upp när du fäster stighudarna. När du provat att klämma ihop dem som på bilden "plast, uppifrån" och sett att dina "horn" passar (om inte: fila på hornen och/eller plastbiten!) så kan du limma ihop plastbitarna, med en liten sträng lim på "4mm-åsarna".
10. Mät och borra och fila fram två spår i skidan (ja, rakt igenom) där du sen ska limma in dina plastprofiler. Om du först förborrar så är sedan en 5mm borr lämplig, sen filar du ut det sista.
11. Limma in dina hoplimmade plastbitar i skidan. Ta FÖRSIKTIGT med lim, annars riskerar du att dina "spår" för "hornen" geggar igen (och det suger...)
12. Nu har du en skida med i-limmade plastbitar som tillsammans bildar ett spår, i vilket du kan sticka in "hornen" på din plåtbit, som du redan fäst ihop med stighuden. Testa att det fungerar, provåk, kapa hudarna i bakkant till rätt längd.
13. Ja just det, du har ju en skida kvar!