Kopiera fotografi

Min sambo vill kopiera några gamla svartvita fotografier på släktingar.
Antar att det går att lämna dom till en fotobutik så fixar dom det, ungefär hur mycket skulle det kosta?

Kan det vara ett alternativ att scanna fotot och sedan skicka det på "digital framkallning"?
Någon som har provat detta och kan rekommendera eller avråda?

/Ulf

Att lämna in och få en repro fotografering utförd torde kosta mycket mer än att scanna och sedan printa ut bilderna. Fördelen med att scanna bilderna är dessutom att man kan fixa till dem lite i photoshop eller liknande ifall det finns repor eller dylikt på orginalen. Att få en repro utförd torde gå på närmare 100-200:- per bild, fast det är en vild gissning, vill minnas att när jag jobbade så tog vi 25:- per av fotografering (dvs:per bild), och sedan beroende på storlek, började priset på kopian på ca:25:-/st men detta var för över 15 år sedan på en proffsateljé.
Det bästa är nog att fråga hos fotografer och fotohandlare, men precis som med allt annat: Man får vad man betalar för :)
Lycka till!

Jag har gjort detta och en fördel med att gå till ett labb är att du sen har ett negativ, om du vill ha flera kopior senare.

Kolla in på http://www.odenlab.se . De var dem jag använde, och blev nöjd. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men inte var det 200 inte.

Hej!

Jag fotograferade av några gamla foton med min digitalkamera i julas...stort pluss att man kan mejla bilderna till alla släktingar!

Det blev bra också :)

Martin

Har man scannat har man ju också ett "negativ", fast ett digitalt - och det ju postivt ;-)...

(Kan faktiskt vara lättare att spara beständigt än ett vanligt negativ.)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg