Koordinatsystem mobiler

Hej! Håller på med ett proj. som syftar till att bevara gamla namn o belägenheter på platser i skogen o bygden i min hembyggd, mossar, myrar, höjder, dalar. överg. boplatser m.m. Anv. frilufts-gps, och redovisar platserna på karta samt på listor med koordinater. Har anv. WGS84, uttryckt grader, min, decimalmin. Ex. N59 49,697 . Har nu börjat tvivla på om detta är bästa sätt att redovisa koordinaterna? Många har ju numera smartphone o iphone med gps. Hur är det med dessa, går det att ställa om koordinatsystem o uttrycksätt där som i en vanlig skogsgps?
Har läst nånstans att Google Map endast anv. WGS84, utryckt i decimalgrader?
Vill ju att folk så lättvindigt som möjligt, utan att behöva konvertera koordinater, ska hitta platserna.
Nån har rekommenderat mej att redovisa i Sweeref 99, men jag tvivlar? Ge mej råd....
Tacksam för svar från nån som är kunnig i detta ämne.
Mvh "stigborof"

Mobilen i sig använder ju signaler direkt från GPS-mottagaren, och det är väl så att säga den riktiga positionen.

Sen är det kartorna som har olika datum och projektioner? Och då beror det ju helt på kartan. OruxMaps stödjer såvitt jag förstått att datum och projektion är lagrat i själva kartan så den anpassar sig efter kartan.

Bra fråga, det är ju få som tänker på vilket system de använder, nu när positioner visas direkt i kartan. Man tar sällan vägen via en siffra. Men är du bara konsekvent så borde det ju finnas enkla sätt att konvertera hela listan till vilket format som helst längre fram. Det är ju bara matematik, måste finnas program som grejar det.

Nu vet jag inte exakt hur du jobbar, men varför inte lägga in dina platser direkt i exempelvis en egen karta i google maps? Eller någon annan webbtjänst, där användaren aldrig behöver knappa in siffror, utan ser platserna direkt på kartan?

Är ju lite novis på detta, och kanske ställde jag frågan lite fel när jag pratade om kartor. Förstod inte helt "nermanders" svar. Ska väl gå att skapa Wayponts helt utan kartor, men vilket koordinatformat är mest vanligt i smartphone o dyl, eller är det ställbart?
Visst finns det program att konvertera i, men tänkte att så få så möjligt skulle slippa detta. Det är många som visat intresse för mina waypoints, de har nog lite olika kartor, och nån har ingen karta alls. (rör sej om drygt 300 platser på ett omr. av 4-5000 ha)

Även jag är novis, men jag skulle göra på följande vis:
1) Registrera platserna så noga du kan, med din utrustning
2) verifiera dina koordinater på karta

Konvertera sedan.

Är ju lite novis på detta, och kanske ställde jag frågan lite fel när jag pratade om kartor. Förstod inte helt "nermanders" svar. Ska väl gå att skapa Wayponts helt utan kartor, men vilket koordinatformat är mest vanligt i smartphone o dyl, eller är det ställbart?

Det jag menade, men jag är ju inte helt säker på det, är att det bara finns ett sätt att ange lat/long på. Sen är kartdatum och projektion bara till för att placera det på kartan. Så så länge du inte har en karta så behöver du inte bekymra dig om kartdatum och projektion.

Sen om man ska ange grader, minuter, sekunder, grader, minuter och decimalminuter eller grader med decimaler vet jag inte. Det finns nog inte nån direkt standard där tyvärr.

Om du kollar här på Riksantikvarieämbetets sida Fornsök så ser det ut som de i första hand använder "SWEREF 99 TM" och "RT-90 2,5 gon V" samt "WGS84" (grader minuter sek) i andra hand.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Om du anger vilket koordinatsystem du använder i din lista så kan ju var och en som använder en fritidsgps ställa om den till vilket system de önskar.

Att mata in koordinater till en mobiltelefon har jag inte hittat något bra sätt.

Har du sett denna sida
http://sn.vic-metria.nu/skyddadnatur/index.jsf

stigborof har fattat det rätt: det finns olika sätt att ange en position på en och samma karta. Olika sorters kooordinatsystem helt enkelt, oavsett vilken projektion som används. (Nu pratar jag digitalt, på en papperskarta är oftast bara en eller två koordinatsystem/rutnät inritade). Som påpekats så klarar de flesta mer avancerade GPSer de flesta vanliga system, så där är problemet försumbart.

Men jag tycker ändå stigborofs fråga är giltig (om jag tolkar den rätt): om man skulle publicera en uppsättning koordinater idag, alltså en samling siffor på ett papper, vilket system använder man då? Sweref låter ju som en rimlig lösning tycker jag? Men det viktiga är som sagt att vara konsekvent och att ange vilket system man använder.

Sen menar jag fortfarande att man får ganska dålig spridning på koordinater som man publicerar på det viset. Det finns många mer "webbiga" sätt att sprida geografisk information, tex via gratis karttjänster (google, open street maps, osv).

JOhn

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg