Koordinatsystem från 1963, 5 gon väst

Har nu kommit mig för och kollat, och i Qgis så finns RT38, men det är samma projektion som RT90 (felaktiga), så det blir inget bra. Den RT90 som är 'korrektast' heter bara RT90, och har qgis srsid 2673.

Parametrar för RT90 2,5g V

Har precis hittat diskussionen.
De transformationerna som återges i LMs dokument från 2005-02-21 är av den formen tidigare beskrivit. Egentligen är de projektioner från GRS80 istället för RT90. Dessa projektioner utgår ifrån medelmeridianer som vrida projektionen. Detta görs för att vridningsparametrar saknas från den inbyggda transformationen i Garmins (och alla andra) enheter. Nedan står parametrar för RT90 2,5g V och ST74.
Dessa ska användas med WGS84, inte RT90 som referensellipsoid (Map Datum) och läggas in under "User Grid" i "Position Format"

User Grid for RT90 2,5° V

Long. Origin: E015?48.377'
Scale: 1.0000056
False Easting: 150064.1
False Northing: -688.0

User Grid for ST74

Long. Origin: E018° 03.474
Scale: 0.9999919
False Easting: 100183.9
False Northing: -6500599.7

Homann; sa:
För de som vill lattja med transformationer så kan man skaffa Qgis. Ett open source projekt för att titta på kartdata. Kolla gärna att RT90-projektionen ger bra resultat. Min blygsamhet förbjuder mig att säga vem som har fixat till den... :)

I bakgrunden ligger 'libproj', ett likalede gratis bibliotek med rutiner för att transformera/projicera från både det ena och det andra.
Har du ngt exempel på hur man kan använda lproj för att transformera från rt90 till lat / long?
Ska försöka bygga en sida i php, som tar rt90 och visar en maps.google.com sida...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg