Goddagens på er! jag jobbar som skogsarbetare och får dom flesta uppdrag via x & y koordinater! jag har en magellan XL med fastighetskartan & topo sweden,som funkar perfekt! nu är jag ute efter en "bilgps" pna(ren gps)helst! typ magellan roadmate eller garmin nuvi eller liknande,dessutom med navteqs kartmaterial då jag hört att det är bättre än ex teleatlas!!? finns småvägar och skogsbilsvägar med i kartmaterialet här ute på vischan?(dalarna). Min tanke var att jag skulle ge pna en koordinat adress till skogsvägen där jag ska parkera bilen för att sedan ta XL till skogskiftet! att det inte finns vanliga adresser ute i skogen är ju naturligt! men bara pna´n vet om att det går vägar där så borde den ju kunna lotsa mig till en koordinat adress(POI) som jag själv lagt dit,på vägen där jag vill parkera bilen!? Någon som vet om det finns någon pna som man kan skriva in x & y koordinater som "adress"?eller om det går att redigera koordinaterna på en befintlig POI? funkar även med lat/long då jag upptäkt att min XL kan konvertera olika koordinat system genom att jag kan välja alla möjliga koordinat system & kartdatum + att jag också kan redigera koordinaterna på en befintlig POI,och på så sätt få en "ny" POI! genom att skriva in ex x & y koordinater på en POI och sedan ändra i menyn till lat/long så ändras även alla sparade POI automatiskt till lat/long! bra va?
Vad använder tex ambulansen & räddningtjänsten för gps? läste för något år sedan att dom använde bla magellan roadmate 760! när jag var i småland och arbetade med "gudrun" så fick vi X & y koordinater som vi skulle uppge till sos om någon gjorde illa sig! så på deras gpser borde dom ju på nåt sätt kunna skriva koordinater som "adress" eller?
nu i början av dec kommer det en magellan roadmate 2200t pna! vattntät(ipx4) som jag dessutom kan använda topo sweden & fastighetskartan på som ju ligger på sd minneskort! mycket intressant! har även skickat ett mail till magellan med samma funderingar som ovan och väntar på svar! Det känns som det mesta hänger på hur mycket "skogsvägar" det finns med i kartmaterialet på ex roadmate,nuvi mm!!? någon som vet? det varierar väl över landet antar jag!
Tack på förhand!
Vad använder tex ambulansen & räddningtjänsten för gps? läste för något år sedan att dom använde bla magellan roadmate 760! när jag var i småland och arbetade med "gudrun" så fick vi X & y koordinater som vi skulle uppge till sos om någon gjorde illa sig! så på deras gpser borde dom ju på nåt sätt kunna skriva koordinater som "adress" eller?
nu i början av dec kommer det en magellan roadmate 2200t pna! vattntät(ipx4) som jag dessutom kan använda topo sweden & fastighetskartan på som ju ligger på sd minneskort! mycket intressant! har även skickat ett mail till magellan med samma funderingar som ovan och väntar på svar! Det känns som det mesta hänger på hur mycket "skogsvägar" det finns med i kartmaterialet på ex roadmate,nuvi mm!!? någon som vet? det varierar väl över landet antar jag!
Tack på förhand!