Koordinat-transformering

Förmodar att jag inte är den förste som har följande fråga:

Jag har mätdata ifrån ett mätinstrument på filer
(X,Y, mätvärde). Denna information har datum WGS84 och koordinaterna är UTM-koordinater. Nu vill jag importera detta till Oziexplorer, där jag scannat och kalibrerat en svensk fastighetskarta (ekonomblad). Kartan är kalibrerad med Datum RT90 och jag waypoints från min Garmin GPS liggandes på denna. Har någon nåt förslag på hur jag kan få in mina mätdata på rätt ställe på denna karta? Måste jag köpa nåt koordinattransformeringsprogram för ett par tusen för att få det gjort?

Mats
 
...beror på...

...om du har filerna i visst format eller inte. Är det vanlig ASCII-text kan de transformeras exempelvis med programvaran GPS Utility http://www.gpsu.co.uk

Skapa först en ny fil i GPSU, spara den som text. Öppna den sen i Notepad för att se och kopiera "huvudinformationen" som GPSU skapar för att känna igen sina egna filer. Klistra in överst i din textfil. Öppna sen i GPSU; se till att UTM/WGS84 är förvalt. Ändra sen till RT90, spara om filen, kanske under nytt namn, städa i "filhuvudet" och öppna i Ozi.

Borde funka!

Hälsn.
Stefan N
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg