Kontrollväger du grejorna?

Jag tycker inte att det är löjligt. Informationen finns på deras hemsida även om den kunde vara tydligare.
Markpinnar är helt klart ett valfritt tillbehör! Du kan välja vilka du vill eller har behov för och även hur många du vill använda. Tältar du på vintern så duger inte de som följer med tältet utan du behöver grövre grejer. Är det stenigt och hårt så behöver du förmodligen också andra pinnar, de som följde med mitt Ringtstind Light är, enligt mitt sätt att se det, endast till för tältning på gräsmattor(typ...)
Men anser du att du har blivit vilseledd? Ta kontakt med butiken och förklara att du vill lämna tillbaka tältet.

Avsikten är ju helt uppenbart att vilseleda - att vikten ändras om man köper andra tillbehör är väl ganska självklart. Och de flesta andra tälttillverkare verkar ju ha antagit standarden att man anger vikten för alla grejor som ligger i påsen man köper. Men om man ska hårdra det så är ju i så fall innertältet också valfritt och alltså kunde ju Helsport ange tältvikten som 1,8 kg. Men nu är det ju inte informationen på Helsports hemsida som är intressant, utan webbsidorna för butikerna som säljer tältet.
Och nu var det kanske inte information om konsumenträttigheter jag frågade efter, utan liknande erfarenheter, hur vanligt det är att vikterna inte stämmer med angivna vikter.

Väger allt!

Jag blev för ett antal år sedan tvungen att börja byta ut min utrustning som härstammade från 1970-talets mitt.(viss utrustning var från 1974, tex ryggsäcken en Haglöfs Grönland!). Tyvärr så gav aluminiumramen på ryggsäcken upp 2007.Ryggsäcksramen gick tvärt av på två (2) ställen samtidigt! Stor sorg! MIn gamla trotjänare sen 33-år tilllbaka hade fått nog!
Efter en viss tids eftertanke så är jag imponerad över att min Haglöfs Grönland-ryggsäck hållit så länge!!!
Jag har inte varit snäll med den! När jag var yngre så var all utrustning tyngre ? Plus att jag själv var betydligt starkare! Då kunde min startvikt på en 14-daragars-tur vara betydligt över 45kg!!!! Då var 11kg enbart fotoutrustning med flera systemkameror, olika objektiv, stativ med fokuserings-slädar, film med mera! Därtill kom ett par böcker för att säkerställa vilka arter av djur och växter som vi mötte på vår vandring!
Mat för 14-dygn väger också en del!
De hårda nedslag som denna tunga ryggsäck fick tåla vid varje rast med mera fick så småningom ramen att till slut tvärt gå av på två ställen! Som sagt så är jag inte förvånad över att den till sist gav upp!
Ursäkta det långa introt!
Detta blev startpunkten för min medvetehet om utrustingens vikt o.s,v. Jag blev noga med att köpa in lätt, bra och pålitlig utrustning allteftersom jag bytte ut min gamla!

TS efterfrågar om vi kontrollväger det vi köper in. Jag kan svara Ja, på den frågan! Tyvärr så delar jag många gånger de erfarenheter som det TS skriver om att den angivna vikten inte överensstämmer med den man själv väger den till.
Skillnaden kan naturligtvis bero på att det vägs på olika vågar med mera. Samt att fabrikörerna utesluter vissa delar av utrustningen,när de anger vikten på varan.

Lars Östlin

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg