Jag tycker inte att det är löjligt. Informationen finns på deras hemsida även om den kunde vara tydligare.
Markpinnar är helt klart ett valfritt tillbehör! Du kan välja vilka du vill eller har behov för och även hur många du vill använda. Tältar du på vintern så duger inte de som följer med tältet utan du behöver grövre grejer. Är det stenigt och hårt så behöver du förmodligen också andra pinnar, de som följde med mitt Ringtstind Light är, enligt mitt sätt att se det, endast till för tältning på gräsmattor(typ...)
Men anser du att du har blivit vilseledd? Ta kontakt med butiken och förklara att du vill lämna tillbaka tältet.
Avsikten är ju helt uppenbart att vilseleda - att vikten ändras om man köper andra tillbehör är väl ganska självklart. Och de flesta andra tälttillverkare verkar ju ha antagit standarden att man anger vikten för alla grejor som ligger i påsen man köper. Men om man ska hårdra det så är ju i så fall innertältet också valfritt och alltså kunde ju Helsport ange tältvikten som 1,8 kg. Men nu är det ju inte informationen på Helsports hemsida som är intressant, utan webbsidorna för butikerna som säljer tältet.
Och nu var det kanske inte information om konsumenträttigheter jag frågade efter, utan liknande erfarenheter, hur vanligt det är att vikterna inte stämmer med angivna vikter.