Kontrollmätta ryggsäcksvolymer!

Hej!

Eftersom jag länge har varit övertygad om att en "ryggsäcksliter" är mindre än en liter så mätte jag några av mina ryggsäckar igår kväll. Tveksamheten började störa mig, kunde tillverkarna ha rätt?

För att vara snäll mot ryggsäckarna använde jag Jensen-metoden (döpt efter Rafael Jensen). Med Jensen-metoden stoppar man en plastsopsäck i ryggsäcken och fyller på med vatten tills vattnet når upp till säckens övre kant, utan eventuellt snölås. (Volymer inom parantes är upp till snölåsets överkant.)

Eftersom vattnet är tungt pressas säcken ut till sin maxvolym. I verkligheten lär man inte få ut samma volym.

Alla volymer är mätta utan topplock eller eventuella sidofickor. Vikterna är med topplock men utan löstagbara sidofickor.

Innan jag började kontrollmätte jag vattenhinken mot en bra hushållsvåg. Med 10001 gram vatten gick ytan ca två millimeter över 10 liters markeringen.

Resultat:

Dynastar Cham DP40, 1180gr, 28 l (33 l)
43% överdrift.

Haglöfs Tight Pro XL, 1556gr, 30 l
26% överdrift. Ska vara 38l enligt Haglöfs.

Mountain Equipment Dimond 55+, 2337gr, 44 l (58 l)
25% överdrift.

Bergans Trollhetta Lady 75, 2900gr, 60 l (80 l)
Eftersom jag har mätt volymer utan medlevererade sidfickor på Berganssäckarna får de ingen felprocent.

Bergans Alpinist 110, 4035gr, 100 l
Plastsäcken räckte inte för att mäta snölåset. Alpinist säcken verkar ha uppgiven volym!

Slutsatser:
Det behövs en standardmetod för att mäta ryggsäcksvolymer. Som det är nu är det inte möjligt att köpa en ny ryggsäck, eller ersätta en utsliten, utan att själv mäta/provpacka alla kandidaterna. Tex. EN-standarden för sovsäckstemeraturer är ett föredömme.

Tex. Utemagasinet gör ett dåliga tester eftersom de inte mäter äkta volymer.

(Jag tror att det fuskas med vikterna också. De flesta av mina säckar är inte av senaste årsmodellen så jag har inte letat/sparat uppgivna vikter. ME säcken tror jag väger ca kilot mer än i reklamen.)

Uppmaning:
Mät era ryggsäckar och lägg in volymerna här.

Bra initiativ. Har själv många gånger tänkt på hur man ska standardisera friluftsutrustning, med tanke på att både löftena och prislapparna ofta är väl tilltagna.

Får väl testa någon gång vid tillfälle.

Tyvärr går det inte att komma runt att en del säckar är hopplöst svårpackade; att de genom sin form i praktiken tappar litrar. Mitt favvo-exempel är haglöfs Hic-ryggsäckar, som har en så utstuderat opraktisk form att man i 23-litersmodellen inte får ned mer än en pärm och lilla matburken, alternativt ett enliterspaket mjölk. Om man istället packar enbart kläder (hur ofta händer det?) så kan man nyttja utrymmet bättre.

Men initiativet är lovvärt!
/A.

En standardiserad mätmetod behövs helt klart, men att mäta med vatten tror jag är lite för opraktiskt. Golfbollar kanske vore en ide? Då kan man ju lätt packa även sidorfickor och sånt. Golfbollar torde ju vara tillräckligt lätta att få tag på, men de kanske är för dyra? Nu vet jag inte om golfbollar har standardiserad diameter heller, men rimligen borde de ha det annars får man väl speca ett intervall.

Sen måste man ju då ha en standardiserad metod att mäta golfbollarnas volym. En standardiserad mätcylinder är nog en vettig ide. Om man tar fram en cylinder som man "specificerar" till 10 liter så kan man kontrollväga vad 10 liter golfbollar väger. Sen använder man alltså en våg för att räkna ut den fyllda säckens volym. (Kräver att alla golfbollarna har ungefär samma vikt, men det tror jag inte är så stort problem.)

Golfbollar känns spontant som minst lika besvärligt att använda som vatten. Det krävs väldigt många golfbollar som är tunga och man kommer att tappa dem och de rullar iväg över hela golvet.

En lite bättre lösning skulle vara lätta övningsgolfbollar av den typ som ser ut som ser ut som små innebandybollar. Alternativt pingisbollar. Men det krävs fortfarande väldigt många.

Johannes

Mätning

Utemagasinet gjorde en koll på Dagsturssäckar förra året och kom fram till samma sak - angivna volymen stämer sällan med den uppmätta.

De enda som i det testet angett för liten volym var Lundhags som angett 7 liter för lite (Dovre 30 som mättes till 37 lit).

Testet finns på Utemagasinets hemsida som pdf fil...

http://www.utemagasinet.se/IziDocum...1&Name=TEST_ryggor_nr5_2005.pdf&Folder=IziPdf

Dom hade tydligen mätt genom att hälla kulor i ryggan (osäker på om dom mätt sidofickor). Jag antar att det är plastgranulat som dom använt. Det torde i alla fall vara ganska lätt att hantera och kontrollväga. Dessutom blir det inte lika mycket luft mellan granulaten (dom är betydligt mindre än golfbollar).

Fortfarande besvärligt att hantera i hemmamiljö är klart.

Micke

Re: Mätning

MickeOlle; sa:
Jag antar att det är plastgranulat som dom använt. Det torde i alla fall vara ganska lätt att hantera och kontrollväga. Dessutom blir det inte lika mycket luft mellan granulaten (dom är betydligt mindre än golfbollar).

Fortfarande besvärligt att hantera i hemmamiljö är klart.

Micke
Det finns en stående skröna om plastgranulat: Man kan fylla t ex någons skåp i skolan med dessa, varefter de statiskt laddade plastkulorna slår fast på den som öppnar skåpet och är hart när omöjliga att bli av med, pga sin laddning. Vet ej om det stämmer, men jag känner mig inte manad att försöka. Annars är det väl bara att stycka sin gamla sacco-säck och försöka få i (ock ur!) kulorna i ryggsäcken. Inget för småbarnsföräldrar...

Och, golfbollar är rätt tunga. En 100L-säck med golfbollar blir nog inte bara rejält dyr, utan vansinnigt tung. Pingisbollar är förstås the shit! (eller också approximerar man med vattnet tills ryggsäckstillverkarna kommit med en standardiserad metod att mäta meddelst plastkulor).

Re: Mätning

Om alla friluftsbutiker hade 200 liter plastkulor (eller liknande) med känd densitet, en bra personvåg, en bra hushållsvåg och en stor spegel brevid ryggsäckarna så skulle ryggsäcksköpandet underlättas rejält. Om tillverkarna ville kunde de få fortsätta att gissa/ljuga om vikt och volym. Tillverkarna skulle förhoppningsvis tröttna på att framstå som okunniga rätt fort.

Densiteten på testmaterialet får gärna vara ca 1/3 kg/liter så passar det hyffsat för att prova säckarna också. Idag testar man oftast med något väldigt lätt + metallklumpar. För mig känns säckarna ganska märkliga i butikerna.

Bra hushållsvåg är en pryl som borde finnas i varje vettig frilufts/sportaffär. I Göteborg vet jag ingen affär som har en.

Mät era säckar!

Min mätmetod var ju tänkt för testlab, inte för hemmapulare.

Och som sagt var, för att få standardiserad mätmetod så bör ju kulorna vara lika stora. Då föreslog jag golfbollar som en typ av kulor som redan finns och som är enkelt att få tag på.

Finns kanske andra, bättre alternativ till kulor?

Vatten i en plastsäck, behövs ju bara att det sitter en vass nit elelr nåt så har man vatten på hela golvet. Och säcken fyller ju kanske inte ut "vinklade" utrymmen ordentligt heller.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg