Kontroll av infästning

Skall klättra på mitt tak (wow, eller?) och fick tipset att de riktiga pragmatikerna finns i detta delforum. Hur gör jag en korrekt bedömning om en infästning kommer att hålla för ett fall? Visserligen skall jag jobba med sträckt lina och ej hängandes på nån fasad eller liknande men hur löser man kontrollen i verkligheten?

Tanken är att jag skall fästa in två öglebultar, från närmaste byggvaruaffär, på vardera hussida och mellan dessa knyta ett rep. I detta rep knyter jag mitt säkringsrep som ligger över taknock och sedan är inknutet i mig via en grigri eller liknande produkt.

(Vill ni läsa upptakten til denna fråga så gå in på sportklättrarforumet. Där finns en fråga om taksäkring.)
 
Skillnaden mellan storväggsklättring och takbygge är hårfin. Det skulle möjligen vara möjligheten att gå ner och fika ibland som skiljer dem åt...

Du kanske klarar dig utan att dra fast bultar i någonting. Som nämndes i den andra tråden så funkar det alldeles utmärkt med ett ordentligt träd eller något ordentligt tungt typ bil eller släpvagn.

Det kan låta lite luddigt men du får gå på känsla, känns det som att det kommer hålla så gör det förmodligen det. Du verkar inte vara killen som knyter fast repet i en nyponbuske och tycker "det här duger nog..."
 
Tackar för det omdömet. Konstigt nog så monterar man upp saker högt och lågt och hela tiden tänker man just: -Det där håller nog. Som med allt annat så kan man gräva ner sig om man funderar för mycket.

Nu ska jag bara lära mig hur och med vad jag skall knyta fast mig i saken jag väljer, men då dyker jag kanske upp i ett annat forum.

God jul!
 
Tänk bara på hur belastningen blir på punkterna när du riggar på detta sätt. Det blir i princip ett y-ankare med väldigt trubbig vinkel. Sätter du två punkter bredvid varandra och hänger något rakt ner så får du en belastning på 50% per punkt. Ju mer du drar isär punkterna desto mer ökar belastningen. När du får en vinkel på 160 grader så är belastningen ungefär 300% per punkt. Väger du 100 kg så lastar du alltså varje punkt med 300 kg. Lägg sen till chockbelastningen om du faller även om det bara är 1 meter slack i systemet innan det tar stopp.

Självklart ska du upp på ditt tak och jobba, jag vill bara att du ska komma ner på det sätt du planerat! :)

/Robban
 
Grundläggande litteratur

Ditt senaste inlägg gör att jag genast drar öronen åt mig och tänker att det här var inte så enkelt som jag trodde.

Har funderingar på att gå en kurs, men av erfarenhet från tidigare kurser i andra discipliner så kan en kurs vara som en bal på slottet om uttrycket tillåts i juletider. En grundkurs är trots allt oftast bara två dagar och antalet situationer är begränsade av plats, tid och instruktörernas kunnande.

Söker därför efter litteratur för att lära mig just vad ovanstående fråga handlar om. Hur man tar ett grepp eller sätter sin fot kan kvitta i detta läge. Det jag hittar hittills är följande:

Fösvarets FirSäk : Grunder men kräver lite kunnande i grunderna för att vara tillämpbart.

Filmen Jag klättrar : Är denna något bra? Verkar vara kanon om man läser innehållsförteckning.

Boken Stora klippklättringsboken: Slut på varenda bokställe på nätet. Kan kanske hitta på närmsta bibliotek.
 
Som Robert skriver så kan det bildas lite otrevliga krafter, men om du har säkringspunkterna nära varandra så kan du helt bortse ifrån det. Problemet är som jag ser det att du vill kunna röra dig fritt på en stor takyta samtidigt som det är nära till marken. Ett problem är att repet töjer sig 10 % redan vid lätt belastning (upp till 30 % vid ett regält fall). Så har du 10 meter rep ute så har du en töjning på 1 meter i repet, + att du måste ha ha lite längre rep för att kunna röra dig fritt. Sedan så har du antagligen bara 3 meter till marken från nedersta takpannan. Det kan tyvärr göra att du kommer väldigt nära marken innan ett eventuellt fall stoppas.

Så här i juletider så tycker jag att du ska göra ett skalenligt pepparkakshus och sedan ta ett snöre och prova var du kan ha infästningen för att du ska undvika pendelfall som slutar i marken.
 
Senast ändrad:
Måste ju prova att rita...

Exempelvis ett tak som är 4x 6 meter där infästningen sker på mitten. Från fästpunkten till yttersta hörnet är då 5 meter. Vinkelrätt mot fästpunkten är det bara 4 meter vilket gör att du faller 1 meter över stupröret. Sedan så är det 1 meter från selen ner till fötterna. Om du har 3 meter från nedersta takpannan till marken så har du nu 1 meter kvar som snabbt äts upp av slack och repets töjning. Skulle därför tro att man egentligen inte har någon större nytta av att säkra sig på låga tak.
 

Bilagor

  • takarbete.jpg
    takarbete.jpg
    20.2 KB · Visningar: 615
Ett alternativ skulle ju kunna vara att köra med ett statiskt rep och se till att ha minimalt med slack ute så slipper du risken att dratta i backen (men om du faller någon längre sträcka i statiskt rep så kommer du få ont, mycket ont).

Vad det gäller infästningspunkter är det värt att nämna att punkterna måste vara jämviktade även om de sitter nära varandra...

För att vara säker på att överleva ett sådant äventyr så skulle jag rekommendera en kurs, alternativt att du hittar någon som vet vad han/hon pysslar med i dina trakter som kan hjälpa till. Kontakta närmaste klätterklubb.

Se nu till att ta det försiktigt uppe på taken!
 
Vad jag förstod här så skulle det först spänna ett rep längs med taknocken och i det repet skulle arbetsrepet sedan fästas. Det får för övrigt inte knytas, mjukt i mjukt är ett big no-no utan använd en karbin. Då får han ju en infästning av arbetsrepet som följer med när han rör sig på taket och risken för pendelfall försvinner. Men belastningen på öglorna som repet längs taknocken sitter i blir som sagt var rätt hyffsad. Ska det fungera måste man ju dessutom spänna upp det repet rätt bra och då har du en grundbelastning redan där. Dessutom räknas det bara som en punkt, släpper ena öglan så far ju hela faderutten iväg

Men metoden fungerar och rekommenderas också lite varstans har jag sett. Jag skulle kunna tänka mig att man kan använda det istället för staket, dvs för att förhindra att man kommer för nära kanten för att falla ner. Jobbar man med sträckt lina så blir det ju heller inget direkt fall om man tappar fotfästet utan man hamnar bara pladask ner på samma ställe som man förut stod på.

Ska man göra det hela på "rätt" sätt så innebär det dubbla rep, arbetsrep och backup, och ett antal oberoende punkter per rep osv men det är en annan historia... :)

/Robban
 
Inget rep längs taknocken. Då får du ett Y med närmare 180 grader och då får du krafter som är otroligt höga. Vi vet ju inte riktigt hur ditt tak ser ut, men lämpligt kan ju vara att fästa någonstanns mitt på taket för att du ska kunna röra dig så mycket som möjligt. Men det finns ju inget som hindrar att du fäster repet på väggen och låter det gå över taknocken, huvudsaken är ju att du får så mycket rörelsefrihet som möjligt.

Om det inte är ett jättehögt hus så kan du nog bara använda rep när du håller på på den översta halvan av taket för som du minns från matematiken (pytagorassats) så krävs det inte många meters förflyttning ifrån lodlinjen förens du måste ha mycket rep ute och vid ett fall så kommer du då väldigt nära marken.
 
Sanningen är att det inte är helt trivialt att ankra sig på ett tak om man inte har tillgång till flera säkringspunkter längs nocken. Det finns väl utvecklade system för att positionera sig mha statiskt rep och två säkringspunkter, jag orkar inte gå in på hur detta fungerar sök i litteraturen och gå ev kurs hos ett företag som jobbar med repaccess. En annan möjlightet är att du faktiskt hyr in en fackman som hjälper dig att utrusta huset med ankare och visar hur du kan ta dig upp och ned säkert och positionera dig säkert. Kom ihåg att selen kan döda dig om du jobbar ensam på ett tak om du blir hängande medvetslös då kan ett fall till marken vara mer gynsamt.

Sammanfattning: Det är omöjligt att ställa en så komplex fråga som denna på ett forum och få ett vettigt svar.

Ursäkta om jag låter dryg det är inte meningen :) Lycka till!
 
Pudelns kärna! Det till synes enkla var inte så enkelt. Det skulle vara intressant att få se detta system som fungerar på ett tak med två punkter och statiska rep, då frågan verkar väcka en del funderingar på detta forum. Allt handlar ju tyvärr om pengar och hade det inte varit så kunde jag gått kurser hela tiden. Hade troligen inte krupit runt på taket för att borra en massa lufthål heller.

Jag skall som någon nämnt jobba nära taknocken och lägger nog ett rep över från andra sidan. Huset är inte så långt så två infästningar med standarduppkoppling blir nog lösningen då pendeln inte blir så lång. Infästningen i huset blir troligen en stor öglebult indragen i för ändamålet avsedd plugg.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg