• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kontakt i Japan?

Jag jobbar i Japan en del. Ska till Tokyo snart.

Du behöver bara köpa en adapter så funkar dina svenska elprylar. Jag köpte en multiadapter på kjell & co som funkade bra. Det är några långa stift i kanten som man var tvungen att klippa bort så var det bra sen.

Du måste ha 3G telefon.

Du kan hyra en 3G telefon + simkort på flygplatserna. Min flickvän gjorde det senast i december nyligen, i Osaka flygplats. Hon behövde inte förbeställa eller nåt sånt. Bara fråga "information" om var man hyr mobiler så var allt lugnt.

Du MÅSTE ha med dig adressen utskriven (visitkort kanske?) om du ska åka taxi. De hittar inte i de stora städerna, det är helt kört annars. Alla använder GPS. Japan har mycket märkligt ostrukturerat namnsystem på gatorna. Det finns inget logiskt system alls. Det sägs att första huset som uppförs får nr 1 på gatan. Nästa hus får nr2, oavsett hur långt bort det ligger. Det finns inget system. Man numrerar byggnaderna och sen får man leta efter rätt port.

Ät Kobe biff om du kan. Kostar 5000kr/kg. Den biffen är helt otrolig och går inte att beskriva. Det är som gåslever kontra kycklinglever. Bäst i världen. Helt klart.

Den dödligt giftiga blåsfisken kan du skippa. Det var inte vidare gott. Men själva livmodern (stor som en valnöt) kostar 300kr och är giftigast.

Jag har skrivit en del om mina Japan resor och om hur Kobe biff smakar. Och hur det är att äta blåsfisk. Bläddra lite här för mera information:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog#node-170380