• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kontakt i Japan?

Kalla mig kontaktsökande. Jag ska till Japan om en månad och undrar hur det ska gå till att ladda min ipod och min kamera? På både ipodladdaren och kameraladdaren står "input 100-240 V", och vad jag vet har de 100 V i Japan, så det borde räcka att köpa en ny stickpropp till ipodladdaren (den del man kan ta loss och byta ut på själva laddarklumpen) samt en ny sladd till kameraladdaren (sladden sitter mellan laddaren och väggkontakten, och måste således bytas till en som passar i japanska vägguttag)?

Min teori är alltså att laddarna är universella, så länge man byter till rätt stickpropp?

Någon som har erfarenhet av detta?

While I am it, fungerar min mobil i Japan? GSM etc liksom.

Tack!
 
Kalla mig kontaktsökande. Jag ska till Japan om en månad och undrar hur det ska gå till att ladda min ipod och min kamera? På både ipodladdaren och kameraladdaren står "input 100-240 V", och vad jag vet har de 100 V i Japan, så det borde räcka att köpa en ny stickpropp till ipodladdaren (den del man kan ta loss och byta ut på själva laddarklumpen) samt en ny sladd till kameraladdaren (sladden sitter mellan laddaren och väggkontakten, och måste således bytas till en som passar i japanska vägguttag)?

Min teori är alltså att laddarna är universella, så länge man byter till rätt stickpropp?

Någon som har erfarenhet av detta?

Tack!

Det kommer inte att vara några problem med laddaren. Det fungerar att ladda vid 100 V men det tar i regel längre tid. Du behöver bara fixa rätt kontakt och det finns att köpa i Sverige.

Har inte erfarenhet från Japan men har varit i andra länder med 100 V och 120 V och då utan problem.

/Stellan
 
Japan har en kontakt med två platta stift som sticks in i väggen, jag köpte en mkt enkel adapter i första, bästa elektronikbutik (fanns några att välja på...) så jag kunde koppla in alla mina svenska sladdar. Adaptrar gick att få tag på överallt så det är helt onödigt att köpa nån universaladapter hemma .
Allt jag haft med har fungerat utom en liten högtalare till Mp3-spelaren som antagligen inte riktigt orkade driva den inbyggda förstärkaren.

Min telefon fungerade fint, vet ej om det var GSM eller 3G nätet som den kopplade upp sig på.
/M
 
Japp!

Laddarna är universiella. Det tar heller inte längre tid att ladda eftersom laddaren känner av spänningen och anpassar sig efter det. Pjäxvärmare och annat som inte har s.k. switchad nätdel får däremot sämre effekt.

Kontakten är samma som i USA, dvs två flatstift.
 
Laddbiten är inga problem som skrivits tidigare och kontakt/konverter brukar finnas på hotellrummen.

De gånger jag varit i Japan har vanliga 3g telefoner fungerat utan problem, har haft två olika Sony Ericsson köpta i Sverige.
 
Det handlar väl främst om vilka frekvensband telefonen klarar?

De flesta moderna telefoner är väl gjorda för att klara så många band som möjligt.
 
Samma företag som ovan. De erbjuder tre olika möjligheter:
• hyr telefon + SIM-kort
• hyr telefon, använd eget SIM-kort
• hyr SIM-kort, använd egen telefon

http://www.softbank-rental.jp/en/index.php

Det finns ingen konkurrens vad gäller tillfälliga lösningar för besökare. Bara det här företaget. Jag hyrde SIM-kort och det kostade ungefär 8 kr/dag i hyra + 8 kr för varje påbörjad minut (inom Japan).
Kortet kan hyras bara på de större flygplatserna och måste beställas i förväg. Även en "pre-authorization" avgift på drygt 3 000 kr måste betalas in vid bokning. Den kommer att betalas tillbaka senare.

Det går inte att köpa kontantkort eller telefoner utan abonnemang längre. Och telefon med abonnemang kan du inte få om du inte bor i Japan.
 
Jag köpte denna adapter på clas ohlsson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144098724
och den funkade fint. Ofta fanns adaptrar att låna på hotell/vandrarhem osv, men jag stötte aldrig på någon som passade svensk kontakt.
Mobil var heldött. Men telefonera kan man göra från tex hotell och internetuppkopplingsmöjligheterna var många, både för egen dator eller låne/hyrdator. Men det är klart, man känner sig lite avskärmad utan sms ; )
(jag besökte japan i somras)