Konstruktiv kritik eftersökes....

Format...

Hej!

Bildmässigt håller jag med om att bilden bara blir en grön bild, fast det beror antagligen på att bilden faller utanför mitt intresse när det gäller fotografering. Men något som bara lite påtalats här är formatet på den färdiga bilden. Jag tror att med lite skärning i över och underkant samt förstoring till nämda 50x70 är helt rätt på denna typ av bild.

Många bilder ratas för att man granskar dem i typiskt 10x15 när det gäller negativ film. Samma bilder fast i större format kan bli suveräna. Plottrigheten som ofta infinner sig i små format försvinner och det blir tydligt vad som är huvudobjekt.

Jag skulle personligen föredragit en mörkare bakgrund, i stil med trädstammar eller så. Då hade den gröna ormbunken framhävts bättre.

Slutligen den hårdaste bedömningen gör du bara på dig själv. När jag bedömmer mina egna bilder så brukar jag ställa mig frågan om jag skulle kunna sälja bilden utan att skämmas för den. Kan jag det så är bilden i regel okej. Jag har hitills aldrig sålt nått annat än rena nyhetsbilder, så det tar väl tid innan man blir nöjd.

mvh
Fredrik

Orbunkar ger kraft

Eftersom träden i bakgrunden känns något för ljusa i förhållande till ormbunkarna så skulle jag beskära bilden straxt ovanför den ormbunke som når högst och på så sätt få en liggande bild istället. Ljuset i orbunkarna är härligt grönt.

Svåra ljusförhållanden

På sätt och vis är det en väldigt svår bild att lyckas med beroende på ljusförhållandena. Eftersom jag skymtar en blå himmel och ljuset ovanifrån verkar rätt starkt utgår jag ifrån att det var en ganska solig dag det där. Under dessa förhållanden får man under alla omständigheter problem. Färgfilmen klarar nämligen inte att korrekt återge både de ljusaste och de mörkaste partierna i bilden. (Testa själv nästa gång att ljusmäta punktvis i olika delar av den tänkta bilden så får du se vilket enormt spann det är!) Därför blir färgerna saggiga och detaljlösa i de ljusa och mörka partierna.
För att komma runt detta är tipset att invänta en molntäckt himmel. Då blir spannet mellan de ljussvaga och ljusstarka partierna kortare och färgfilmen klarar av att korrekt återge hela bilden. Kan du inte invänta en molnig dag kan du försöka att beskära bilden redan innan du knäpper så att du försöker se till så att alla delar av motivet håller sig inom ett smalare spann ljusstyrkemässigt. Alternativt söka ormbunkar som står mer skuggat. En annan möjlighet är givetvis att använda ett tonat gråfilter. Då hade du haft möjlighet att göra den övre delen av bilden mörkare och på så vis minska spannet. Min kritik är alltså framför allt teknisk: färgfilen klarar inte dessa förhållanden.
Ska också noteras att svartvit film är mycket tåligare i dessa situationer och även om du då inte fått med den gröna färgen hade du i vart fall förmodligen lyckats bättre med att teckna ut detaljer i större delar av bilden.

Mvh, Markus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swedhunk Kritik på fotoalbummet Fotomotiv 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg