Konstiga tältkonstruktioner?

Jag gick fjällräven classic 2007. På vägen tillbaka till Nikkaluokta ( jag gick båda vägarna) träffade jag två försynta tyskar vid en tältplats. Dom hade ett tält där innertältet sattes upp först och ytterduken träddes över. På morron när jag skulle ge mig av började det att regna så jag fick mycket bråttom att packa ihop mitt Hilleberg. Tyskarna låg kvar i sitt tält. det regnade till och från den dagen. När jag kom till Allesjaur tog jag in på stationen. I torkrummet hängde tyskarnas innertält på tork. dom hade tydligen tagit ner det när det regnade.

Ang tältkonstruktioner

Sen är det väl så att de flesta amerikanska tält härstammar från en och samma konstruktö? Det är i alla fall vad jag har hört.

Hilleberg har ju fått väldigt bra anseende i Staterna, så det kommer nog dyka upp fler "nordiska" tält även där.

Vi tittar på dom och dom tittar på oss. :)

Det samma kan nog sägas om våra "nordic pitch" tält. Minns jag rätt har Bo Hilleberg designat tält för bla Fjällräven, Haglöfs innan han startade eget.

Nog har jänkar och snart sagt alla andra sneglat på hans koncept. Lustigt att flera av dessa modeller bara finns på företagens Europeiska hemsidor. Tex var det närmast omöjligt att hitta info om ett Marmot Nusku när jag snubblade på ett till bra pris och snabbt måste avgöra om det var värt att käka nudlar i två veckor före lön. ;)

Har sovit många nätter i tält med löst yttertält och visst funkar det fint på sommaren. Men den kraftiga ventilation som uppdragna sidorna ger sänker inner temperaturen rejält. Så de låga vikt angivelserna på pappret blir ofta ett minus när man räknar in varmare sovsäck mm som behövs under vinterhalvåret! Sålde snabbt mitt 2p MHW tält (1,5p!) efter en regnig och blåsig höst vecka med nackspärr (=surpelle) som resultat.

En annan sak som många missar är att innertälten måste göras så mycket kraftigare när ytterväven inte bidrar till tältets vindtåligheten, till skillnad mot "nordic pitch" modeller. Men det tar man iofs ofta igen genom att göra tälten en halv storlek mindre eller hävda att det krävs självstagande "bunker-tält" för året runt bruk! ;)

En sak som är väldigt underlig är att amerikanarna envisas med att tältduken inte skall gå ned hela vägen till backen. Det är väl för att öka ventilationen men blir det inte lite välventilerat om det blåser mycket rätt in i innertältet?

Det var ju inte alltför länge sedan som ryggåstältet, typ Tarfala, var närmast allenarådande den nordiska fjällvärlden. Då var det ju glipor på en decimeter på varje sida, och innertält i bomull. Det gick bra det med... Men då kunde man förstås ändå sätta upp ytterduken först och sedan hänga upp innertältet efteråt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
endeavour Tältkonstruktioner Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg