Konstiga tältkonstruktioner?

Det verkar som det är lite olika grundtänkande när skandinaviska tälkonstuktörer producerar tält jämtemot till exempel amerikanarna.

En sak som är väldigt underlig är att amerikanarna envisas med att tältduken inte skall gå ned hela vägen till backen. Det är väl för att öka ventilationen men blir det inte lite välventilerat om det blåser mycket rätt in i innertältet?

En annan underlig sak är att innertältet inte är självhängande i yttertältet. Hur gör de när det blåser och regnar kraftigt. Det verkar riktigt svårt att slå upp ett sådant tält och innertälten måste bli dyngssurt?

Jag förstår inte logiken alls.

klimatskillnader

Vi gillar ju grönt omkring oss. Det förutsätter normalväder....I många delar där man friluftar i USA är det tämligen torrt när man gör det. Sannorlikt sätter det sina spår i hur tälten konstrueras. Jänkarnas expeditionstält för berg brukar gå rejält ner mot backen så det skiljer mellan bruk oxså.
Har du tittat på Tyska och Franska tält?

Geografiska skillnader

Fick detta fenomen förklarat av en representant för The North Face när jag var i Staterna för ett antal år sedan.

Denna konstruktion är till stordel en följd av att Amerika har både öken och berg. När man har tältet i öknen används bara innertältet, ska man upp i bergen packas även ytterduken med.
Detta för att kunna tillgodose en bredare marknad med förre modeller.

Sen är det väl så att de flesta amerikanska tält härstammar från en och samma konstruktö? Det är i alla fall vad jag har hört.

Hilleberg har ju fått väldigt bra anseende i Staterna, så det kommer nog dyka upp fler "nordiska" tält även där.

Vi tittar på dom och dom tittar på oss. :)

En annan underlig sak är att innertältet inte är självhängande i yttertältet.

Det är väl just att det inte är självhängande som är en av fördelarna. Innertältet är spännt istället för att hänga ner som girlanger.

Det verkar riktigt svårt att slå upp ett sådant tält och innertälten måste bli dyngssurt?

De gånger jag har gjort det i regn har det knappt kommit igenom innertältet, Blåser det och man är ensam kan det vara lite knepigt. Fast om man har slått upp sitt eget tält ett par gånger lär man sig. Har aldrig behövt slå upp något tält i riktigt skitväder dock.

Finns en del konstruktioner från utlandet som gör en misstänksam.
Ett exempel är ett låglöneproducerat öststatstält som har en bågul symbol och kostar som om det
var ett Svensktillverkat kvalitetstält.

De gånger jag har gjort det i regn har det knappt kommit igenom innertältet, Blåser det och man är ensam kan det vara lite knepigt. Fast om man har slått upp sitt eget tält ett par gånger lär man sig. Har aldrig behövt slå upp något tält i riktigt skitväder dock.

Hade ett Fjällräven alu popout III där började man med att lägga ut innertältet, sedan fäste man aluminiumbågarna till tältgolvet. När det var gjort reste men bågarna för att fästa mitten av innertältet i krysset på bågarna. nu fick man knäppa fast innertältet med tryckknappar runt bågarna.
Fy f*n om det regnade, man var som blixten...
När inner tältet satt fast i bågarna kunde man skicka över yttertältet och knäppa fast det vid marken med innertältet med lite tältspik, snören och TLC för att staga upp tältet blev det riktigt trevligt.

Förstagången jag skulle få upp det tog det över en timme.
Sista innan jag sålde det gick det på mindre än 5 minuter från det lämnade ryggan till man hade ryggan i en av absiderna och höll på att packa upp...

Men i skitväder han tältet bli tillräckligt vått, fjällräven påstod att man kunde slå upp tältet samtidigt som man använde yttertältet som skydd, det lyckades jag inte med ens i solsken på gräsmattan utanför kåken jag bor i. Grannarna hade å andra sidan jävligt kul...

Jag har väll bara känt på enstaka konstruktioner. Men rent allmänt tycker jag de amerikanska tälten ofta verkar trevligare när de väl är resta. Både inner och ytterduk är perfekt spända, bieffekten borde väll vara att tälten är tysta.
Ytterligare en fördel är ju att man inte behöver några extra prylar för att resa bara innertältet.
Till mitt hilleberg behövs det ju något tillbehör som jag alldrig skaffat och om jag gjorde det, ändå antagligen inte skulle ha med mig.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
endeavour Tältkonstruktioner Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg