Konstig Trut

Hej!

Förre veckan utanför Tanumshede i Norra Bohuslän såg jag denna fågel(Länk nedan). Vi var 3 stycken som såg den men vi har inte riktigt blivit kloka på vad det är för en slags trut. Den har röd fläck på näbben, röd iris ring. Vingarna var helt svarta. På den åker som den var på, var det massviss med gråtrut och havstrut på. Denna trut som är på bilden var lite utanför och gick för sig själv och den var trött och låg och vilade en del av tiden vi såg den.

Hoppas att nån kan hjälpa mig med vad det kan vara. Har misstankar på att det är en missfärgad silltrut men är inte helt säker på det.

Bilden finns på:
http://home.tiscali.se/sverker/trut.htm

//Sverker Thoresson

Guest

Gäst
Jag gissar att det är en oljeskadad silltrut. Det var säkert därför den höll sig lite vid sidan om och låg och vilade också. För sjö- och havsfåglar räcker det med en kvadratcentimeters oljefläck för att de ska duka under. Fjäderdräkten släpper då igenom vatten och de fryser ihjäl. Satt den inte och putsade sig hela tiden också?
Sorgligt.

trut

Undertiden som jag såg den(Ca 1 timme) så putsade sig den inte. Den håll mest på med att äta och vila. Den gjorde några korta flygturer också på åkern tills den efter en timme flög iväg och vi tappade kontakten med den. Men jag har en fundering på färgen,jag tycker den är så jämn över buken och att vingarna var helt svarta. Silltruten har ju en vit kant på vingarna och den syntes inte till. Den vita kanten på vingarna borde om det är olja oxo haft en ljusare färg. Men detta är bara en fundering.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bentesent Konstig insekt med annorlunda skal Vilda djur 3
Rospia Konstig insekt Vilda djur 3
T__1000 konstig and/gås Vilda djur 6
schroder Vad är detta för konstig insekt? Vilda djur 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg