Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det finns säkert fler som är intresserade av denna nya referens, för det är ju fenomenalt om man lyckat ändra objektivkonstruktionen så att gamla optiska lagar upphört gälla.
Innan man tar med sig systemkameran till konserten bör man kolla om man får ta med sig en systemkamera. På de flesta större konserter är det inte tillåtet. En kompaktkamera kan man däremot ta med sig på de flesta konserter.
Ett bra o billigt objektiv är 50/1,8. Finns till de flesta kameramärken.
Det finns ljusstark optik som ger väldigt bra skärpa även på full öppning men de lider oftast av nackdelar som hög vikt och högt pris. De allra flesta objektiv mår bra av att bländas ner ett eller två steg. En annan sak med ljusstark optik är att man får ljusare sökarbild och ofta kan autofokusen må bra av att få in så mycket ljus som möjligt. I fallet med konsertfoto kanske inte snabb autofokus är det viktigaste. Om man köper ett objektiv konstruerat för fullformats-kameror och kör det på APS-kameror så kan man få den fördelen att optiken i centrum är bättre än vad den är i kanterna men eftersom man inte använder kanterna i en APS-kamera så kan man få ett objektiv som är väldigt skarpt även på största öppningen utan att måsta betala en förmögenhet.