Kondition & Fettförbränning

Hej : )!

Jag vänder mig nu till utsidan för tips och råd angående min träning och hur jag bör egentligen träna. Som ni kan lista ut från min rubrik så behöver jag hjälp med kondition & fettförbränning! Jag skulle behöva tips om hur man börjar enklast med att få igång sin kondition samt vad man bör göra, dvs springa, cykla, eller sådant! Om det finns något program man kan följa för att utveckla en kondition och det. Viljan och motivationen har jag! Dock saknar jag kunskapen om hur man ska gå till väga, har varit sjuk över 5 månader och inte fått träna så jag har blivit lite små fet tråkigt nog.

Sen gäller det även fettförbränningen, hur uppnår jag det som bäst & att jag går ner i vikt. Jag är 168cm och väger 78kg. Det är lite mycket för min längd, dock har jag gymmat över 3 år nu, är 18 år om det kvittar. Gymmar aktivt igen och kör så jag vet att jag är nöjd med mitt gymmande, men undrar hur jag ska göra för att förbränna fettet och vikten som bäst!
Är verkligen tacksam för alla som tar sig tiden att läsa och hjälpa mig med råd och tips :)
De på mitt gym har ingen kunskap, eftersom de ansåg att springa inte förbränner något alls att istället enbart bör fokusera på gym.

Det som har fungerat bäst för mig är att springa. Och här finns det en massa myter och vilken takt och hur länge man skall springa men de är just myter. Springa så fort du kan så långt som möjligt. Det är klart att det är ju dumt att springa så fort så du inte orkar mer än 5 minuter men du kommer upptäcka till slut att din kropp hamnar på en fart som gör att 30 minuter eller 90 minuter inte gör så himla stor skillnad i farten.

Sedan har jag upptäckt att ju mer muskler jag har på kroppen när jag styrketränat en period... desto längre tid tar det för mig att bli tjock igen när jag slutar springa exempelvis när snön kommer. Så att du gymmar och buffar upp dig lite tror jag är helt rätt.

För att lätta komma igång med springning är mitt tips.
1. styrketräna benen om du inte redan gör det - då blir det mkt lättare att komma igång och utvecklas i springningen.
2. börja med att springa långt och långsamt för att öka uthållighet
3. när du börjat få bra uthållighet kan det vara bra att börja varva långdistans med intervaller så får man grym kondition.

Men om syftet är att förbränna fett - så är maten prio #1. Man blir inte av med fett även om man tränar om energiintaget är större än energiutgifterna. Kombination styrketräning/kondition sägs vara bra för fettförbränning.

Angående vilken träningsform "som är bäst" för fettförbränning. Den träningsformen som du tycker är roligast är bäst. Det är alltså regelbundenhet och mängd träning som gäller - om det sen handlar om cykling, löpning eller promenader är mindre viktigt jämfört mot regelbundenhet och träningsmängd.

Mitt tips är spinning. Enkelt att komma igång, och enkelt att pressa sig själv att ligga på "högt flås". För det är det som det handlar om: att göra något som aktiverar stora muskelgrupper länge. För mig som har hållit på med både löpning och cykling så anser jag att spinning är det som är absolut enklast att komma igång med, och som är skonsammare mot knän etc. Ett annat tips: "cross fit".

Tre tips för att komma igång med löpningen:

- Spring så långt du orkar, när det verkligen inte går längre vänder du om och går hem. Upprepa varannan dag eller så. Snart orkar du springa så långt att det är promenaden hem som är jobbig och tar tid :)

- cykelspring med kompis. En cyklar, en springer. Byt när löparen inte orkar mer.

- Gå till en bra affär där de hjälper dig att pröva ut ett par skor. Dvs, där de filmar dig på löpband etc..

Tackar för tipsen utav er som skrivit :)!

Alla tips verkar väldigt bra och intressanta att pröva sig på, är trevligt att jag fått svar så fort! Speciellt när kondition är något jag aldrig i mitt liv haft eller tränat! Så jag är verkligen en nybörjare. Nyligen så testade jag att löpa en stund och omedelbart märkte jag att jag får ont i mitt knä utav det. Naturen i min förort är otroligt tråkig och svår att springa i, men ska försöka se om det finns något vettigt ställe att springa på!

Men är det möjligt att genomföra de löp tips jag fått på ett löpband på gym? Och jag har styrketränat mina ben väldigt länge nu så styrkan i dem bör inte vara något problem ,förutom smärtan i knät! Men det har jag hört att de flesta har, och för mig är det nog för jag aldrig i livet haft kondition inte ens lite.

Även så testade jag löpbandet samt cykel på gymmet och jag föredrog löpbandet eftersom jag inte sitter ner^^ Så har ni som skrivit nå allmäna tips för löpande för någon som verkligen inte har kondition nog för något : )? Och en kropp som aldrig utsatt sig för löpning eller sådant :/ Är som nämnt helt ny inom detta ämne! Och träning intresserar mig hemskt mycket och ser framemot att lära mig om kondition! Skor har jag från affären för löpning så det är bekvämt för mig!

Och det med fettförbränningen så har jag räknat ut mitt dagliga intag, och det ordnar jag långsamt nu för att gå ner i vikt men samtidigt må bra : )!

Om du vill ha upp konditionen och aldrig tränat kondition. Så är det nog bäst att börja med ganska lågintensiv träning och hålla på länge istället - bygga uthållighet. På det sättet ökar du kroppens förmåga att ta upp och förbränna syre (aerob metabolism), först sen när konditionen blir bättre blir det mer relevant med typ intervaller o dyl högintensiv träning (anaerob metabolism).

Jättebra att du läst på och räknat på intag och förbrukning och att du tar det i lagom tempo, låter långsiktigt och som om du kommer lyckas med viktnedgången! Lycka till med deffen :)

Jag springer också på gymmet på vintern. Det viktigaste att komma ihåg är att den naturliga vinden som är ute skall tydligen motsvara viss lutning på löpbandet så ha det inte rakt utan minst 1% motlut.

På mitt gym är det begränsad tid på just löpbandet. Om det är så hos dig så se till att springa maxtiden hela tiden men förändra förutsättningarna. Första gången kan du ju ha exempelvis noll lutning och 10 km/h. Sedan utifrån hur det känns höjer du först lutningen och sedan hastigheten successivt från gång till gång. Typ 1% 10km/h, 1% 11km/h, 2% 11km/h, 2% 12 km/h, 3% 12km/h..... Jag brukar försöka komma upp till 15km/h innan vintern är över med ett par %s lutning (varierar på dagsformen) och 10 minuter. Det ger en bra utgångspunkt för coopertestet som jag brukar få en hastighet på runt 17 km/h när jag är bra tränad.

Jag måste slå ett slag till för spinning. Det är något helt annat än att sitta själv på en träningscykel, eller springa på löpband. Jag har löptränat och cykeltränat i rätt många år, men testat spinning först i vår. Låt mig säga såhär: man ska inte underskatta den social dimensionen när det handlar om att pressa sig! Om du hittar ett bra bergspass så slipper du sitta så mycket också...

Många bra tips redan. Håller helt med Cremytos i dennes tips, och Staffans förslag på löpträning ansluter jag mig också till. Det finns tusen sätt att variera löpning, men det brukar ffa komma in när man inte "kommer längre", dvs när man sprungit ett tag och känner att motivationen tryter och/eller att man inte når den målkondition man önskade sig (kondition är ju en massa olika svårdefinierade saker...)

För kondition skulle jag också föreslå att du hittar en-två träningsformer du gillar (t ex löpning sommar- och skidor vintertid, eller simning på vintern eller så), också för att avlasta knän mm en del av året. Varierad träning är ofta bra. Börja i långsam takt där du låter kroppen begränsa dig (= om du blir för flåsig så drar du ned tempot). När du kan springa 45 min i lågt tempo så kan du börja köra intervaller/fartlek, t ex att du drar på i uppförsbackar men lunkar nedför (på ett löpspår), eller varvar snabba och lugna låtar på mp3-spelaren. Sätt gärna (realistiska) mål längs vägen: "Efter sommaren ska jag kunna springa en timme utan att stanna!" "Innan snön kommer ska jag klarar sträckan X på Y minuter".

Ang fettförbränning är jag inne på Cremytos linje. [Tid] gånger [ansträngning] avgör grovt sett hur mycket du bränner (i kalorier), sen avgör intensiteten i träningen hur detta fördelas över fett och kolhydrater, vilket eg är mindre viktigt eftersom kroppen omsätter dessa lite hursomhelst. Har du mer muskler ("muskelöverskott") från ditt gymmande, så kräver dessa energi oavsett om du går uppför en trappa, tränar på löpbandet eller sitter på kontoret, och därför hjälper de dig att inte lagra energi som fett.

Så många bra råd redan

Kondition och fettförbränning hör ihop. Tid, dvs exponering, är det enda som hjälper. Tempot kommer med bättre kondition.
I brist på träningskompis cykla ut i mjukt tempo, du skall bara bli varm och mjuk, lagom långt hemifrån hoppar du av och går hem i rask takt, har du överskattat din förmåga kan du alltid cykla sakta hem, Effektiv träningstid den som är efter 45 minuter. Glöm inte vatten och bra skor.
Gå ner i vikt. Lär dig vad du behöver äta, ät inte mer är det korta rådet. I verkligheten måste du få kontroll över varje intag under månaden, för bok på allt....trist men sant. Grönt och rotsaker samt frukt brukar det vara fritt fram för medan sötat och fettat av härdade fetter bör du se upp med. Smör, ost och grädde samt bacon etc bör du äta. Läs gärna Ulla Johanssons bok Näring och hälsa.
Lycka till!

Jag skulle nog också vilja tillägga att om man aldrig har sysslat med konditionsträning i form av löpning och har allmänt dålig uthållighet i benen skulle jag starkt rekommendera att börja med raska promenader. Det kommer vara muskler, ligament etc som är den begränsande faktorn. Kondisen borde inte vara alltför dålig om du har styrketränat en del.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg