Kondensfritt vintertält, finns det?

Jag har leget under ett knäppetält, vilket torde borga för god ventilation. Det blir ändå kondens...

Har ett bergans, blir också kondens. MEN det som eventuellt droppar ner på innertältet rinner ner längs sidorna och klarar inte att bryta genom duken. Utrustningen har jag allt upplevt som att den bli mer blöt av marken än kondensfukten då jag inte har nått extragolv i absiden.

Korsdrag borde ju hjälpa, men att ligga i drag är väl inte så lyckat alltid. I synnerhet inte på vintern.

/Fredrik
Som också undrat vad som skiljer 3-säsong mot 4-säsong...

Ett 4-säsongers tält borde vara ett som håller 4 säsonger, sen måste man byta ut det. Ett tressäongers håller inte lika lång tid.

Ovanligt felaktig översättning av "four seasons" antar jag. Fyraårstidstält låter lite klumpigt. Vad sägs om "helårstält"?

När blev 20 sekundmeter storm? Hård vind möjligtvis.

Karaktäristiskt för storm enligt beaufortskalan: "Upprycker stora träd med rötterna, stora skador på hus, höga vågberg med brottsjöar, havet nästan vitt av skum".

precis

Något i den här stilen:

d24b0905b097bf9fe683874a15756545.jpg

Så blir det i en tältkåta bom/poly om man inte använder kamin utan bara liten öppen eld någon vecka när kalllare än minus 10 hela tiden.

Raskesven
det var dina is-pansar erfarenheter jag tänkte på när jag tog upp bomulls frågan :).

Kondensfritt får man väl bara om man har rejäl luftcirkulation eller ett så pass rejält isolerlager att ingen kondensering kan ske. Då hamnar vi nog en bit från tält för normalt bruk och landar på en yuhrt (eller hur det nu stavas). Rätta mig om jag har fel Raskesven, men inte ens med en rejäl kamin kan man hålla kondensen borta längre perioder med -20/-30?

Så för att svara på frågen som ursprungligen ställdes... Nej :)
Eller, ja... fast de tälten är inte mobila för en person utan lastbil.

och förövrigt finns det inget som heter vintertält. Det finns expeditionstält med kjolar/ extra bågar och massa annat. dessa är gjorda för läger på höga höjder och eller extrema klimat, men om de slås upp av någon som inte har koll... då blåser även dessa sönder.

sorry, för de ironiserande frågeställningarna

BZ/

Gro: Vet inte var du får 20 m/s i från men 20,8 m/s kallas halv storm. Storm är det vid 24,5 m/s.

BZ120: Det borde väl finnas gradskillnader i helvetet även här? Annars så skulle väl tälten inte behöva ha någon ventilation alls om det ändå inte hjälper?

grader i helvetet eller 4a nyanser av brunt

...SNIPP BZ120: Det borde väl finnas gradskillnader i helvetet även här? Annars så skulle väl tälten inte behöva ha någon ventilation alls om det ändå inte hjälper?[/QUOTE sa:
Jo klart att det finns det... men om du har så kraftig ventilation att det blir helt kondensfritt i ett 2-manna tält i -20grader, då sover du i tarp :) och en std. A-frame skulle nog få en del kondens på sig också. Någonstans når man en brytpunkt där possitiva funktioner (snön blåser inte in i ansiktet på dig) möter negativa effekter (du får stå ut med viss kondens). Det kommer man liksom inte undan om man gillar att vara ute, det e liksom naturlagarna ju :)

Själv tycker jag att ett lätt snöfall som letar sig in och en eller annan flinga träffar ansiktet, det är härligt så det förslår... helst om det är ute i isfri skärgård och det frasar härligt från snö som träffar vatten... ahhhhh

Men då är det inte Tält, och framförallt inte sk. vintertält.

BZ/

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Icke-vintertält på vinterjället? Bo och sova 4
Still Alive Vintertält Bo och sova 14
mmmarkus vintertält Bo och sova 3
mrbambocha Vintertält utanför huset (likt jurta)? Bo och sova 8
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
Vinylbrus Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer Bo och sova 15
majjen Vilket vintertält? Bo och sova 9
mangas Vintertält Bo och sova 4
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Picea Finns det mjuka och hållbara liggunderlag? Bo och sova 11
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Jemael Finns dubbelsäck i lättvikt? Bo och sova 1
Öhrnell Enkel-dubbelvävshybrider - finns de? Bo och sova 8
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
borgward Finns Exped i Sverige? Bo och sova 2
thewanderer Finns det ingen som äger ett Hilleberg Stalon ? Bo och sova 7
mothesta Sovsäck m. Gore-Tex, finns de??? Bo och sova 3
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0
scew Finns bergskilar??? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg