Kondens i lättviktstält?

Jag har lite planer på att införskaffa ett enkelvävs tält men undrar lite när det gäller kondens. Jag har hittat lite filmer på Tuben men av alla så var det bara en lirare som visade på att han hade en trasa som sin bästa vän i tältet.
Det jag har planer på att införskaffa är Six Moon Design Lunar Solo
Den största anledningen är att det använder vandringsstav för uppsättning och att vikten är så pass låg, vilket gör att jag kommer ner på 2700 gram med de tre stora inklusive uppblåsbart liggunderlag och kudde..!

Men sen var det ju det där med hur mycket kondens det kan tänkas bli i vårt svenska klimat vår, sommar och höst.
Alla lättpackare i det stora landet i väster använder ju enkelvävstält men det kanske är skillnad på klimatet.
 
Beror väl på hur vindskyddad man vill vara...

Hejsan,

Har sovit ett enkelvävs"tält" en gång....eller rättare sagt i en sådan där vindsäck...bara för att testa hur det var. Och det blev föga förvånande massor av kondens. Rann små bäckar längs väggarna fram mot morgonkvisten, men då saknade vindsäcken i princip helt ventilationsöppningar något som Lunar Solo har.

Problemet är väl främst om det regnar och blåser mycket, vilket brukar innebära att man vill dra igen alla blixtlås....eller om det är massor med myggor...då kommer ju ventilationen vara begränsad vilket ofelbart kommer leda till kondens i tältet. Så för tältning uppe på kalfjället känns väl designen lite tveksam om man nu över huvud taget bryr sig om komfort :)

Sen är ju inte Lunar Solon så där väldigt mycket lättare än de lättaste "riktiga" 1-personerstälten på marknaden....

Lunar Solo = 650 gram + 6 markpinnar
Lunar Solo LE = 850 gram + 6 markpinnar
Helsport Ringstind Superlight 900 gram + 6 markpinnar (http://www.helsport.no/ringstind-superlight-1-2)

/ Stefan
 
Det kan under rätt (läs fel) förhållanden bli en del kondens, men många lättviktstält (inklusive det du kikat på) har en rand av myggnät ovanför "bottenlådan" i textil (vad kallas bathtub på svenska?).
Detta har ett par stora fördelar. Dels blir ventilationen väldigt bra i jämförelse med tvåväggstält. (Obs, det är dock en del drag i dessa tält, är din sovsäck vindtät?) Detta ger minimalt med kondens under de flesta förhållanden.
När det blir kondens rinner den längs insidan på tältduken, genom och längs insektsnätet och sedan på UTSIDAN av bottenlådan.
Även med kondens blir du bara våt om:
* Du ligger med sovsäcken eller annan utrustning i kontakt med väggen.
* Det spöregnar så att fukten "piskas" bort från väggarna istället för att rinna ner längs dem.
Lösningar på dessa problem:
* Ligg INTE mot väggen. Ställ INTE utrustning så att den lutar mot väggen och leder vatten ner i bottenlådan, förvara allt skrymmande i absiden.
* Vid kraftigt regn, lägg regnjacka/byxor, ryggsäcksöverdrag eller vad du kan ha som är vattentätt löst över sovsäcken. Detta får inte ligga tajt, då får du kondens ifrån kroppen i sovsäcken istället.
* Trasa/handduk är en bra sak om du känner att det börjat regna och droppa, vid regn blir det oftast lite blåst också, så torkar du bort kondensen så är det stor chans att det inte bildas mer kondens efter att du torkat bort det som finns. Som sagt, dessa tält har väldigt bra ventilation.
 
Tack för svaren, det blir nog ett Lunar vart efter och det kommer mest att användas i låglandet då jag har ett fjälltält. Får väl ha en vettex som "snuttetrasa" och gno av tältduken vid behov.
Jag brukar sova i hängmatta för att slippa kryp och flygfän men hela det kitet med tarp, hängmatta och alla tillbehör väger lika mycket som mitt Veloce tält.
 
Jag har ett Gatewwod cape från sixmoons....likt det du kollar på.

Har haft kondens i detta, men inte så det har stört...och det under mycket våta förhållanden.
Skulle säga att det är väldigt bra ventilerat....bättre än en vindsäck iallfall;)
 
Det är just den filmen jag sett och en trasa är ju bra att ha och lite kondens kan jag nog leva med, så ett Lunar blir det.
Nu till en fråga till då medans jag ändå håller på.
Det jag hittat är från Tyskland, är det billigare att beställa från Eu land än att ta det från USA?
Trekking light store = 269.90 eur / 2500 sek
Six Moon Design = 215 usd / 1786 sek
 
Frakten brukar vara högre från USA och moms/tull tillkommer.....har beställt från båda, och är nöjd med båda;)
Hade dock köpt inom EU just nu.
 
Jag har ett Lunar Solo och jag ångrar delvis det köpet. Det är svårt att undvika att aldrig komma i kontakt med den kondensvåta tältduken. Fotänden av sovsäken kan när jag sover på natten gå emot tältduken. Vidare tycker jag det är svårt att sätta sig upp i tältet utan att stöta emot tältduken.
Jag tycker att Lunar Solo är krångligt att slå upp, men det kan ju vara jag som inte har kläm på det.:)
 
Jag tror kostnaden hamnar väldigt nära varandra, kanske det blir någon hundralapp billigare från USA, men det blir längre väntetid också.
Förhoppningsvis får du köpa det begagnade här. Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Ulvskog Mitt nya lättviktstält Lättpackning 15
Vandrare Lättviktstält för skidåkare Lättpackning 0
AnnaLm Lättviktstält - i vilken prisklass? Lättpackning 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg