Har jackan blivit sämre på att andas med åren, eller har du alltid haft det här problemet?
Goretex sätts igen av smuts, och behöver tvättas med jämna mellanrum. Har du någon gång kört jackan med sköljmedel så brukar den andas rejält sämre efter det. Det kan bli bättre efter ett antal tvättar. Så prova tvätta den igen och se om det blir bättre. Det är troligen det enda du kan göra.
Den Goretex-jacka jag haft längs överlevde 25 år, och andades helt OK även i slutet, men då var den hyfsat utsliten i övrigt.
Om jag anstränger mig mer så finns det inget membran-plagg som fungerar. De blir våtvärmande omslag, och rejält kalla när jag slutar röra mig. Jag brukar ha någonting tunt och vindtätt, t.ex. vältvättad Fjällräven G-1000, när jag ska röra mig mer.
Goretex fungerar hjälpligt till lugnare aktiviteter, så jag har ett antal membranställ också. Beroende på vad du ska göra kan det vara bästa kompromissen. Om det inte regnar så vandrar jag aldrig i Goretex-kläder. Jag använder dem inte heller till läng eller turåkning, men för liftburen alpin åkning så är det mitt normala val.