Komprimering av tält

Nordesjö; sa:
Och om väven går sönder är det en smal sak att lappa.
Men jag gissar att Pers ursprungsfråga kom sig av att han inte ville att tältet skulle gå sönder. Det är inte alltid man har med sig extra blixtlås och en symaskin upp på fjället.

Men om nu alla Hillebergägare tok-komprimerar sina tält och det funkar fint ändå, så har vi inget problem.
Men de flesta Hillebergtält jag har sett brukar floppa omkring i alldeles för stora packpåsar utanpå ryggan, helt okomprimerade :)

Förvisso sant att man inte vill ha tältpaj ute, men jag vill veta om det är många (någon?) som knäckt sina dragkedjor på detta vis, eller om det är en varning av typen "better safe than sorry". I så fall kanske man får komma på något bra sätt att rulla tältet så att kedjorna inte frestas på vid kompression.
Mitt tält har inte pajat ännu, men det kanske bara är en tidsfråga?

Nordesjö; sa:
Strykarräven; sa:
Om så skulle vara fallet måste det ju vara en smal sak att fixa nya kedjor, antar jag?

Och om väven går sönder är det en smal sak att lappa.
Men jag gissar att Pers ursprungsfråga kom sig av att han inte ville att tältet skulle gå sönder. Det är inte alltid man har med sig extra blixtlås och en symaskin upp på fjället.

Men de flesta Hillebergtält jag har sett brukar floppa omkring i alldeles för stora packpåsar utanpå ryggan, helt okomprimerade :)

Jo, Martin har tolkat motiven bakom min fråga alldeles riktigt, jag vill helst undvika att något går sönder på det tokdyra tältet om det går att undvika. Samtidigt är det just de för stora packpåsarna, som inte får plats någon annanstans än utanpå ryggan, som man vill undika, därav önskan att komprimera.

Frågan har ställts, tål att upprepas, någon som råkat ut för skador på sitt tält, Hilleberg eller inte, p.g.a. komprimering?
[Ändrat av Per Ö 2005-05-25 kl 16:48]

Svar från Hilleberg

Jag mailade till Hilleberg under dagen, och fick följande svar:

"Det vi avråder från är åtdragning av spännrummar och dylikt över packade och
kanske vikta blixtlås, som då kan skadas. Även andra "vassa" detaljer som
plastkoppar för stångåtdragare mm kan möjligen skada tältväven om de trycks
hårt mot den av spännremmar.
Helt enkelt är det så att utan mjukdelar (som i en sovsäck eller dunjacka),
måste man vara lite försiktig.

Hilleberg AB"

Det ligger ju helt i linje med vad som tidigare har sagts här.

Nej, var inte så hård mot dig själv, ansvaret faller givetvis på mig som tog upp en så olycksbådande diskussion.

avslutad210712

Gäst
Sanningens tund är inne

Nordesjö; sa:

Inte tälten som är för stora utan ryggsäckarna som är för små. Inga som helst problem att få plats med tält, sovsäck, liggunderlag, hundmat, kläder, kök - allt invändigt i säcken - utan att komprimera tältet bara man har nog stor säck.

Ett alternativ kan vara att ya ur tältet ur påsen och tröka ner det i ryggsäcken, då kommer det att fylla ur ryggsäcken till max. Har själv aldrig provat men gör alltid så med sovsäcken när det är ont om plats.

Per Ö; sa:
Jag har nyligen investerat i ett Hilleberg inför sommaren. Hilleberg levererar sina tält utan komprimeringspåse och avråder på sin hemsida dessutom från "alltför kraftig komprimering" av tält. Jag vill ändå minska ned volymen på tältet i förpackad form. Är det någon som har erfarenhet av att komprimera Hillebergtält? Har de tagit skada av det? Om så, rör det sig om att väven gått sönder eller om ett ökat slitage?

När jag packar för långtur (enda gången ryggan är proppfull) så trycks tältet ner i snölåset tills det tar stopp. Har aldrig märkt att det skulle ta skada på något sätt. Å andra sidan komprimerar jag nog inte enligt konstens alla regler...

Väl hemma förvarar jag naturligtvis mitt HB Unna löst hopsamlat inuti lämplig kasse/motsvarande i min lilla okomprimerade lägenhet.

//J

Re: Sanningens tund är inne

avslutad210712; sa:
Inte tälten som är för stora utan ryggsäckarna som är för små.

Jag har en stor rygga, men det betyder inte att jag tycker att tältet får vara hur slappt och stort som helst bara för det.

Jag tror att många skulle få det enklare att packa tältet om de inte envisades med att ha bågarna i tältpåsen, utan separat. Då kan man ju ha vilken form som helst på tältpåsen, och inte en halvmeterlång korv som (uppenbarligen) är svår att få ner i ryggan.

foto_packa_talt.jpg

(En kvart senare hade tältet börjat vandra åt ena sidan. Med ett kortare paket hade det fått plats under locket hur lätt som helst)

Men det är såklart en smaksak och alla gör som de vill*.

(*Lika bra att komma med den brasklappen innan nån kommer med "jag gör väl som jag vill, jävla tältpolis" :))

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Sanningens tund är inne

Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Inte tälten som är för stora utan ryggsäckarna som är för små.

Jag har en stor rygga, men det betyder inte att jag tycker att tältet får vara hur slappt och stort som helst bara för det.

Jag tror att många skulle få det enklare att packa tältet om de inte envisades med att ha bågarna i tältpåsen, utan separat. Då kan man ju ha vilken form som helst på tältpåsen, och inte en halvmeterlång korv som (uppenbarligen) är svår att få ner i ryggan.

foto_packa_talt.jpg

(En kvart senare hade tältet börjat vandra åt ena sidan. Med ett kortare paket hade det fått plats under locket hur lätt som helst)

Men det är såklart en smaksak och alla gör som de vill*.

(*Lika bra att komma med den brasklappen innan nån kommer med "jag gör väl som jag vill, jävla tältpolis" :))

Jag gör väl som jag vill j*vla tältpolis *L*.

Du är en klok man du för du gör som jag gör (eller så är jag en klok man som gör som du gör...) dvs packar stängerna separat. Dessutom packar jag pinnarna separat också för att jag inte vill att de skall skava mot tältduken. Sen tar jag min stooora tältpåse, trycker ihop den lite på längden, stoppar ner den där den skall vara och sen får den svälla upp och fylla upp ryggan på bredden.

Fast visst var det bättre med mitt gamla fjällräven tält som var ungefär en fentedel i volym av Hilleberget. Och inte har det tagit någon skada varken vävmässigt eller blixtlåsmässigt av min omilda komprimering. Fast det är klat att ett dyrare tält ät man lite mer rädd om även om det borde tåla ännu mer omild behandling än ett billigare.......

Min ryggsäck, en Lundhags, har visserligen en rem som med fördel används för att fixera tält eller annat som är fastspänt under locket, men det vore önskvärt att få in tältet helt under locket och allra helst helt ned i ryggan. Ska ge mig på det där med komprimering. Någon som vet om Haglöfs kompressionssäck storlek L är tillräcklig för att rymma ett Keron 3?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg