Mer om CK
1Swede; sa:
Lite oklart kanske...... CK är ju som du nämnde ganska högljudda men jag gillar verkligen ljudet.
Inte alls oklart. Ljudet är f ö en form av "ljuddoping", motsvarar barrering av hästar, effekten är att cyklisten i alla lägen trampar för att spara på trumhinnorna och inte förlorar tid med att slöa på frihjul.
CK är härliga nav. Men bortsett från att de är sexiga är det egentligen bara i riktigt stökig terräng där man använder ratcheting som de är märkbart bättre än XTR. I andra avseenden uppfattar jag XTR som likvärdiga.
CK har också nackdelar. Vid stark kyla bör man ha "Tri-flow" eller ngn bättre (10w) syntetisk olja i "ringdriven", risk finns annars att den slutar funka vid -10 c eller så. "Bodyn" slutar då att ta, spinner bara runt när man trampar framåt. Något som händer förr om man tvättar hojen ofta med vatten. Själv har jag bara råkat ut för det en gång på fyra år. Vi stack ut en svinkall men snöfri juldag för några år sedan och efter tre kilometer spann drivlinan fritt utan att minsta kraft överfördes till hjulen. Det var bara att åka sparkcykel hem o byta hjul.
En annan nackdel är man helst ska ha specialverktyg för att kunna serva dem ordentligt.
http://www.chrisking.com/tools/tls_hubs.html Mig veterligen finns ingen LBS som har verktygen i Sverige. Rätta mig gärna någon om jag har fel! Det säljs helt enkelt för få för att det ska löna sig.
Slutligen CK är alltid trevliga att ha att göra med. Mail besvaras omgående. Nyligen hade jag bekymmer med en kona som hade fastnat. Jag frågade CK om vad jag skulle göra. De sände omelbart (gratis!) en ny "axelcup" med kona, med flygpost. Tog fyra dagar.
Shimano är långt ifrån lika trevliga att ha att göra med. De kan vara högst ojämna. Är särskilt missnöjd med deras XT framväxlar, som alltid tycks bli skramliga. Å andra sidan har de en gång på mindre än en dag genom en LBS leverat tämligen udda reservdelar till mina gamla 747or. Något jag var mkt nöjd med.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
[Ändrat av ipg289h 2003-04-16 kl 09:15]