Komplett utstyrsel...

Sph1nx; sa:
^_^; sa:
Jag är också varm av mig, och använder ylleunderställ. Tycker det fungerar fint. Utanpå ylleunderstället har jag ett vindställ. Tycker det funkar väldigt bra. Ylleunderstället har föresten ett jättetunt syntetlager innerst...

Låter smart, vilket märke har du på understället?

Jag tror faktiskt att jag ska ge mig in på underställ, tröja av fleece eller ull och ett skallager. Om jag sedan fryser när jag står still tar jag hellre på mig en extra tröja, än att dra på mig en fet dunjacka, som tar plats i pacningen och väger unödigt.

Om det sedan blir för kallt... too bad, då får jag hålla mig på lägre höjder, jag bär hellre för lite än för mycket och anpassar min vandring därefter. Det är en "provtur" som görs i sommar då ingen av oss har erfarenhet av alpin vandring.

Det är ett ställ från Helly Hansen som jag köpt på Stadium. Inga "konstigheter" alltså. Men det är merinoull i det. Har du en ordentlig sovsäck kan du ju använda den som rastplagg också.

På ett sätt är kanske en dunjacka onödig att ta med, om man inte har råd att köpa en ultralätt variant förstås. Jag har länge varit sugen på Klättermusen Liv, som är en tröja med dun i. Känns som en lätt och bra lösning.

http://www.klattermusen.se/km_produkter/liv.asp

Klättermusens dunjacka verkar sjysst tycker jag. Men jag blev oxå nyfiken på att köpa en väst...

Jag har redan ett syntetunderställ från craft. Ingen topp-kvalite, men jag tror jag ska köra det understället underst och ett ullunderställ över. Sen köper jag en fleece-tröja eller dyl. som mellanlager och en trelagers skaljacka.

Som paus-plagg kommer jag nog ha ytterligare en tröja bara.

Om jag har råd kommer jag köpa en sovsäck som klarar ~20 minus (den jag har nu klarar 8 minus), ett extra underställ i ull att sova i och kanske en dunjacka.

På benen kör jag syntet/ull och skalbyxa, jag hoppas det räcker på benen.

På fötterna blir det Bridgendale coolmax syntetstrumpa underst och en Trail Light socka av samma märke utanpå. Detta kommer nog gå ner i en haglöfs solid-känga eller likannade känga av annat märke.

På huvudet tar jag nån mössa ur garderoben och på händerna blir det ett par Halti Nest handskar http://www.halti.fi/dynamic/3/productdetail/6/1/35/2797.html

Jag tycker att den uppsättningen borde kunna ta mig omkring i iallafall -5-10 grader på dagen och -15-20 på natten förutsatt att jag köper en ny sovsäck eller sover i underställ+tröja

Sph1nx; sa:
Klättermusens dunjacka verkar sjysst tycker jag. Men jag blev oxå nyfiken på att köpa en väst...

Jag har redan ett syntetunderställ från craft. Ingen topp-kvalite, men jag tror jag ska köra det understället underst och ett ullunderställ över. Sen köper jag en fleece-tröja eller dyl. som mellanlager och en trelagers skaljacka.

Om jag har råd kommer jag köpa en sovsäck som klarar ~20 minus (den jag har nu klarar 8 minus), ett extra underställ i ull att sova i och kanske en dunjacka.

På fötterna blir det Bridgendale coolmax syntetstrumpa underst och en Trail Light socka av samma märke utanpå. Detta kommer nog gå ner i en haglöfs solid-känga eller likannade känga av annat märke.

På huvudet tar jag nån mössa ur garderoben och på händerna blir det ett par Halti Nest handskar http://www.halti.fi/dynamic/3/productdetail/6/1/35/2797.html

Jag tycker att den uppsättningen borde kunna ta mig omkring i iallafall -5-10 grader på dagen och -15-20 på natten förutsatt att jag köper en ny sovsäck eller sover i underställ+tröja

Om du köper en lätt dunjacka och sover i den vid behov så tror jag inte du behöver köpa en varmare sovsäck, under förutsättning att den klarar -8.

En trelagers skaljacka är en ganska tung lösning och dessutom svettig eftersom det verkar vara ditt enda vindplagg.

Inte så att det inte funkar, men om det finns lättare, billigare och mer flexibla lösningar, varför inte välja det?

Jörgen

Sph1nx; sa:

Vart i alperna ska du? Det är ju strikt tältförbud i typ 90% av alperna så frågan är om du behöver en så tjock sovsäck. Ska man sova i stuga kommer det nog bli varmt :D

Är det -5-10 tvivlar jag på att det räcker med en tjock tröja som rastplagg. Skaffa en lätt dunjacka (780 gram för en ME lightline jämfört med 480 för en haglöfs fleece) eller en syntet fyllningsjacka (ME cirrus 570 gram jämför med 480 för en haglöfs fleece, en cirrus kostar runt 800, ungefär lika mycket som en fleecetröja). Båda sorterna är dessutom hyfsat vindtäta vilket gör att du kan ventilare ut all fukt ur ditt skalplagg när du rastar. Du kommer knappast bli varmare av att sova i mer kläder.

Har du två underställ kommer du garanterat bli för varm. Om du nu ska köpa ett ullunderställ behöver du ju knappast släpa runt på craftunderstället också, om inte för att sova i det.

\En som varit ganska mycket i alperna.

ps, jag hade definitivt köpt mer prisvärda skor

Tips på prisvärda kängor välkomnas. Har provat några, men bara i vanliga strumpor, ska ta på mig båda sockar jag köpt och ge mig ut o prova kängor nån dag snart.

Det där cirrus plagget låter vettigt. Är det ordentligt komprimerbart?

Ang. tältningen så ska vi göra vad vi kan för att hålla oss bora från leder och inte synas i vårt tält. Vi vill båda två tälta varje natt om möjligt. Vi vill inte behöva begränsas av stugor o sånt, det ger bara stressmoment att behöva nå en stuga för att få sova :-(

Sph1nx; sa:
Tips på prisvärda kängor välkomnas. Har provat några, men bara i vanliga strumpor, ska ta på mig båda sockar jag köpt och ge mig ut o prova kängor nån dag snart.

Det där cirrus plagget låter vettigt. Är det ordentligt komprimerbart?

Ang. tältningen så ska vi göra vad vi kan för att hålla oss bora från leder och inte synas i vårt tält. Vi vill båda två tälta varje natt om möjligt. Vi vill inte behöva begränsas av stugor o sånt, det ger bara stressmoment att behöva nå en stuga för att få sova :-(

cirrus är ordentlig komprimerbart och levereras med en kompressionspåse. Finns på high sport, brukar ju ha rea alltid.

Det är svårt att inte synas i tält i alperna. Och leder är också svårt att undvika. Det är mer stressfaktor att sova i tält än att försöka nå stugor, som ligger precis överallt. Eftersom ni verkar ganska oerfarna av alperna skulle jag rekommendera att gå med i någon alpen verein (jag är med i den tyska), ger billigare stugpriser och massa info. Viktigast av allt så får man försäkring, vanliga försäkringar gäller inte i alperna, och det är dyrt med helikopterundsättningar. Jag vet några som körde hårt på bivvybags i höstas och sa att det funkar, men det var inte så bra i längden.

Skor för alperna skulle jag kört på tyska klassen B/C, C eller D rakt av. Utan gore-tex och med bra isolation i sulorna. Meindl Engadin, Perfect, Himalaya eller Super perfect (En dröm!!), La sportiva har många grymma modeller, nepal top är grymt sköna, har haft dem ett bra tag, tunga dock, men ovärderliga för via ferrata, klättring och glaciär vandring, beror ju lite på vad man vill göra, om man vill ta toppar och sånt. Hanwag alaska verkar populär men det är ju gtx, vilket jag inte kan använda, det blir också för kallt på vintern. Kolla http://www.globetrotter.de eller http://www.sportconrad.de för billigaste priserna. Annars är fjällsport och high sport de bästa affärerna i gbg.
[Ändrat av monkeyman 2007-02-15 kl 18:38]

Konstruktivt, tackar tackar :-D

Ska kolla in på highsport nån dag o kolla på tröja då tror jag.

Ang stugor så hatar jag blotta tanken på att behöva ligga innomhus. Jag är en hardcore-tältfan...

Jag förstår mig inte på andra länders frånvaro av allemansrätt :p

Ang. skorna så är det verkligen nånting jag behöver kolla upp väldigt noggrant innan jag köper. Vet inte vad kan ska förvänta sig av ett par kängor, mer än att dom är sköna, står emot vatten ordentligt och går att använda året runt.

Varför läder istället för goretex? Läder måste ju behandlas jämt o ständigt o blir inte vattentåliga om man inte är jävligt noggran. Goretex funkar ju alltid o behöver inte alls lika mycket behandling... jag har förstått att de andas lite sämre, men är skillnaden så stor?

Sph1nx; sa:
Ang stugor så hatar jag blotta tanken på att behöva ligga innomhus. Jag är en hardcore-tältfan...

Ang. skorna så är det verkligen nånting jag behöver kolla upp väldigt noggrant innan jag köper. Vet inte vad kan ska förvänta sig av ett par kängor, mer än att dom är sköna, står emot vatten ordentligt och går att använda året runt.

Varför läder istället för goretex? Läder måste ju behandlas jämt o ständigt o blir inte vattentåliga om man inte är jävligt noggran. Goretex funkar ju alltid o behöver inte alls lika mycket behandling... jag har förstått att de andas lite sämre, men är skillnaden så stor?

Jag är normalt ett hardcoretältfan jag också (från svalbard till malayasia) men det är faktiskt ganska nice att sova ut ordentligt före en krävande topptur. Dessutom är det sjysst med en weissbier efter en topp. Som sagt, se till att ingen kommer på er, tyskarna gillar formalia.

Nu tror jag att det behövs förklaras lite nogrannare angående skor. Det finns flera här som säkert är bättre på det än jag. Men gore-tex är bara ett membran, man kan ha gtx i både läder och andra skodon. Gore-tex funkar ofta men inte alltid. Det som är en stor nackdel är att membranet ofta sitter långt in i fodret vilket gör att fodret kan bli genomblött, då får du problem med andningen eftersom membranet inte kan andas genom x mm av blött foder. Här gör många ett liknande misstag i att inte vårda det yttre lagret på kängan (t.ex. nubuck eller läder) som då suger upp vätska och också blir helt värdelöst för membranets andningsförmåga.

Alperna är inte heller lika blöta som svenska fjällen, jag tycker det känns obefogat att gå omkring med hermetiskt tillslutna fötter. På vintern/sen-hösten är det ändå oftast för kallt för att man ska bli blöt, det blir ju mest snö. Gtxkängor är (känns så för mig iaf) också kallare vid kyla, varför får någon annan svara på, men förmodligen har det väl att göra med att fodret binder fukt. Mer fukt innebär också längre upptiningstid på morgonen om ni tänker tälta i minusgrader (då är rena läderpjucks underbara). Mina gamla meindl performance (Skitskor!!) tog en trekvart till en timma eller så innan de gick att gå ordentligt i.

Läder kräver väl inte så mycket vård? På med lite vaxfett eller viking smorning efter en tur så brukar det ju funka. Gtx eller inte är kanske inte det viktigaste, se bara till att de är relativt styva (läs:stora, hårda och tunga!), och om ni tänkte göra något mer seriöst, har fästen för snabbspända stegjärn. Detta gäller alltså alpina skor, typ för alpina turer och via ferrata/klettersteigs. Jag tror du kommer ha svårt att hitta ett par skor som går att använda till allt. Jag skulle nog dö om jag blev tvungen att gå i skogen i ett par dagar med ett par alpina skor.

Lycka till.
[Ändrat av monkeyman 2007-02-15 kl 21:40]

Sph1nx; sa:

Vad är fördelen med skor som går att använda året runt? Om man vill ha kläder som går att använda året runt hamnar man ju på badstranden med dunjackan och Goretexställ, om man skall dra en liknelse som passar in på skor.

Personligen tycker jag det är bättre att anpassa skorna (och kläderna) till omständigheterna. Eftersom det kräver ca 5 ggr mer energi att bära något på fötterna än på ryggen är det ju en smartare modell att ha tungkängorna för stegjärn och glaciärvandringar i ryggsäcken och använda lätta skor under anmarschen fram till glaciären. Det finns visst t o m ett ord för denna sunda logik; approachskor.

Om man skall ha kläder och skor som tål ALLA väder så har man det obekvämt 95% av tiden. Bättre att ha flexibilititet genom olika lager som kan anpassas efter omständigheterna.

Jörgen

Anvándadet av tvenne slags skor, ett par för anmarch och ett annat för sjálva kláttringen, innebär ju förvisso extra vikt, varför det kan verka förvânande att vâr frámste UL-guru framför dylika râd! ;-)

Approachskor är snarare sàdana som har tekniska egenskaper vilka gör det möjligt att utföra hyffsat teknisk klipp-kláttring med, triots att skorna (till skillnad fràn sedvanliga klätterskor) ämdà är bekváma nog att gà längre sträckor med.

Vad gáller anmarcher till alpin klättring där blandat underlag förekommer (snö, is, klippa) ár det nog bättre att hitta ett par kängor som är bekväma nog att gâ lángre sträckor med, men som trots det erbjuder tekniska egenskaper som gör dem lámpliga till alpin klättring.
[Ändrat av Malindo 2007-02-16 kl 09:36]

Malindo; sa:
Anvándadet av tvenne slags skor, ett par för anmarch och ett annat för sjálva kláttringen, innebär ju förvisso extra vikt, varför det kan verka förvânande att vâr frámste UL-guru framför dylika râd! ;-)

Approachskor är snarare sàdana som har tekniska egenskaper vilka gör det möjligt att utföra hyffsat teknisk klipp-kláttring med, triots att skorna (till skillnad fràn sedvanliga klätterskor) ämdà är bekváma nog att gà längre sträckor med.

Vad gáller anmarcher till alpin klättring där blandat underlag förekommer (snö, is, klippa) ár det nog bättre att hitta ett par kängor som är bekväma nog att gâ lángre sträckor med, men som trots det erbjuder tekniska egenskaper som gör dem lámpliga till alpin klättring.

Instämmer. Vad jag föreslog är ju inte riktiga alpina storskor. Om man tvekar är det ju bara att kolla på hur infödingarna gör. Och då är (min erfarenhet) det ofta styva skor med fästen för stegjärn, fast ändå inte dubbla plastskor.

Malindo; sa:

Jag bugar mig för expertisen och tar tillbaka allt jag sagt eller tänkt eller tänkt tänka angående approachskor :)

Vad gäller att rekommendationen om två skor skulle gå emot UL-tänkande så håller jag inte med. En av fördelarna med lättpackning är att man genom att minimera vikten på basutrustningen skapar ett utrymme till annat. Man kan växla in den viktbesparing man gjort i olika valutor, som att gå längre per dag, men också till att bära med sig klätterutrustning, kamerautrustning, grottkryparutrustning (träffade en speleolog häromkvällen), floror, utrustning till sina barn etc etc.

Om man då har som mål och intresse att göra bestigningar eller glaciärvandringar som faktiskt (inte bara vad man av slentrian tror) kräver stadiga skodon, så är det ett paradexempel på något som man då kan ta med sig. Många har ju dessutom så ont i fötterna efter en dag i kängorna att de ändå har med sig lättare vadar-/lägerskor.

Och eftersom ett av de dummaste ställena att bära vikt på är just fötterna, eftersom dessa rör sig upp och ned hela tiden, är det smartare att ha de tyngsta skorna i ryggsäcken och sköta så mycket som möjligt av sin förflyttning bara använda dem när inget annat funkar. Ungefär som att man inte envisas med att ha skidorna fastspända på fötterna när det inte finns någon snö, bara för att man kommer att behöva dem vid glaciären.

Men de traditionella tankespåren är så djupa när det gäller de här frågorna att all mördande logik ohjälpligt verkar falla på hälleberget :)

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg