Sph1nx; sa:^_^; sa:Jag är också varm av mig, och använder ylleunderställ. Tycker det fungerar fint. Utanpå ylleunderstället har jag ett vindställ. Tycker det funkar väldigt bra. Ylleunderstället har föresten ett jättetunt syntetlager innerst...
Låter smart, vilket märke har du på understället?
Jag tror faktiskt att jag ska ge mig in på underställ, tröja av fleece eller ull och ett skallager. Om jag sedan fryser när jag står still tar jag hellre på mig en extra tröja, än att dra på mig en fet dunjacka, som tar plats i pacningen och väger unödigt.
Om det sedan blir för kallt... too bad, då får jag hålla mig på lägre höjder, jag bär hellre för lite än för mycket och anpassar min vandring därefter. Det är en "provtur" som görs i sommar då ingen av oss har erfarenhet av alpin vandring.
Det är ett ställ från Helly Hansen som jag köpt på Stadium. Inga "konstigheter" alltså. Men det är merinoull i det. Har du en ordentlig sovsäck kan du ju använda den som rastplagg också.
På ett sätt är kanske en dunjacka onödig att ta med, om man inte har råd att köpa en ultralätt variant förstås. Jag har länge varit sugen på Klättermusen Liv, som är en tröja med dun i. Känns som en lätt och bra lösning.
http://www.klattermusen.se/km_produkter/liv.asp