Kompiskoll, nödvändigt?

Jag har klättrat i ungefär 6 månader nu, har gått en grundkurs i topprepsklättring och klättrar ca 2 ggr i veckan. Det som jag har reagerat stort på är hur nästan ingen annan gör "kompiskoll" innan dom klättrar. Känns farligt i mina tankebanor då hur duktig man än är så kan man faktiskt missa något när man gör sig redo för att klättra/säkra.

Jag gör alltid kompiskoll före varje led. ex om jag klättrar: Jag kollar säkrarens sele, att grinden är låst, stoppknut, repet löper rätt. Sedan kollar säkraren min dubbelåtta, att repet går rätt i min sele och slutligen selen.
Min fråga till er är vad ni tycker om kompiskoll?
Ursäkta om jag använder fel ord för begreppet, Kommer inte ihåg för stunden vad det kallas ^^,
 
Vad talar mot att göra det? Inget? Bara lathet att inte göra det.

Man brukar kalla det kamratkontroll :)
 
Ja lathet är min slutledning också, tyvärr.
Men varför jag ställde frågan var en gång då jag säkrade en person jag inte kände som jag bara samtalat med några gånger.
När jag skulle göra kamratkontroll sa han lite i stil med "jaha du gör sånt". Jag blev lite fundersam om just detta ämne då han hade klättrat i några år om det bara var något som vi nybörjare håller på med. Dock fortsätter jag med kamratkontroll, tar bara några sekunder och ibland finner man minsann något fel :)
 
Korkat att inte göra det. Har man så bråttom i livet så man inte hinner vänta 1 minut på att få klättra så kanske man borde pyssla med annat, konsekvenserna blir ju lätt förödande om man nu råkat slarva.

Även om det kanske är segt att kolla när man gjort samma sak tusen gånger innan så brukar jag ändå tänka på hur det skulle kännas om man, högt uppe på leden, inser att man faktiskt missat något.
 
Att göra kamratkontroll är självklart i min värld. Är man rutinerad och van så går det på 5 sekunder. Lika självklart som att säkerställa att jag har papper i handen innan jag torkar mig i arslet....
 
Händelser från mitt liv:
Jag har glömt knyta knuten två gånger (en gång drog jag i backen från 9 m, en gång drog jag ur repet ur selen när jag skulle klippa tredje bult men kunde reversera ner till backen). Jag har blivit säkrad med repet trädd åt fel hål genom Grigrin en gång. Jag glömde en gång stänga selen och upptäckte det förrän efter 2 replängder. Jag har topprepat med en skruvkarbin som hölls öppen av säkringsloopen.

Av dessa incidenter lärde jag mig till slut att kamratkontroll med muntlig bekräftelse är nödvändigt. När jag säkrar sport säger jag högt: »Din knut ser bra ut, selen är stängd, min sele är stängd, skruven åtdragen och grigrin provryckt. Säkring klar.»
 
I berget och på klätterväggen, liksom i arbetslivet, sker inte dom flesta olyckorna genom nybörjarfel utan pga. "erfarenhetens nonchalans". Moment som man gjort tusen gånger och det gått bra blir man till slut inte så noga med att kolla ifall att allt är OK. Har man otur så är det inte OK den tusenförsta gången.
Jag har påbörjat en firning utan att koppla firningsåttan till selen. Det upptäckte jag 5cm innan kanten.
Klättring, framförallt i stora berg, kan ibland innehålla riskavvägningar dvs. där en risk får vägas mot en annan, t.ex. att använda löpande säkring för att vinna tid på lätt terräng mot för att kanske råka ut för dåligt väder under nedstigningen. Det är dock något annat än vad tråden handlar om.
Vid klättring på småklippor så finns alltid tid för en extra kontroll.
 
I berget och på klätterväggen, liksom i arbetslivet, sker inte dom flesta olyckorna genom nybörjarfel utan pga. "erfarenhetens nonchalans". Moment som man gjort tusen gånger och det gått bra blir man till slut inte så noga med att kolla ifall att allt är OK. Har man otur så är det inte OK den tusenförsta gången.
Jag har påbörjat en firning utan att koppla firningsåttan till selen. Det upptäckte jag 5cm innan kanten.
Klättring, framförallt i stora berg, kan ibland innehålla riskavvägningar dvs. där en risk får vägas mot en annan, t.ex. att använda löpande säkring för att vinna tid på lätt terräng mot för att kanske råka ut för dåligt väder under nedstigningen. Det är dock något annat än vad tråden handlar om.
Vid klättring på småklippor så finns alltid tid för en extra kontroll.


Det finns alltid tid med extra kontroll :)
 
seons inlägg får mig att minnas en annan incident, då jag firade av i mörkret, från trång standplats. Jag klippte bara en av öglorna under atcn genom skruvisen, men eftersom jag alltid provhänger uppbackad av arbetsslinga genom ankaret innan jag hänger mig åt firningsbromsen gick det bra när repet ploppade ut.
 
Kamratkontroll kan ju te sig på lite olika vis; det måste inte vara att inför varje led rycka i varandras knutar, fysiskt testa karbinen och muntligen utväxla kommandon och bekräftelser.

För min del så är det snarare så att jag ser i ögonvrån när kompisen knyter in sig eller kopplar in bromsen, att i början av dagen bedömt att selarna verkar sitta ok, sedan utbyta en bekräftande blick. Det är förmodligen inte så uppenbart för en tredje part att kamratkontroll har gjorts.

Det skadar ju aldrig, men sedan kan jag tycka att det också kan vara lite "falsk säkerhet" att förlita sig på kamratkontroll. Båda SKALL veta vad de gör och ta ansvar för sig själva. Det är ju bara i tämligen begränsade moment och situationer en kamratkontroll är möjlig. Andremannen kan inte kontrollera alla mina säkringar, att jag klipper alla karbiner rätt, att min standplats är säker, och jag kan inte se om han knyter in sig rätt eller rensar ankaret på ett säkert sätt osv.

I den mån det går så bör man ju alltid hjälpa varandra att kontrollera det man gör, men det ska inte vara nödvändigt, och inte vara katastrofalt om man inte gör det; för oftast kan man inte göra det.
 
Det var en uppmuntrande tråd detta. Jag är pro-kamratkontroll, men ibland klättrar jag med kamrater med lång och gedigen erfarenhet som utan vidare klättrar upp på insteget när jag fortfarande har selen vid knäna, jag brukar skynda mig och försöka hinna klippa i bromsen när första kilen är lagd. (vilket ibland innebär att jag har gott om tid.)

Jag är alltså då tillräckligt mesig för att inte tvärvägra att delta i det beteendet och gör väl vad jag kan för att ändå kolla kompisen, samt åtminstone dubbelkolla mig själv.

Självklart finns det ju sen situationer vid stand osv där man inte kan kolla varandra, men det finns ju ingen anledning att ta detta som intäkt för att aldrig kolla varandra.

Jag ska skärpa mig och hävda kamratkoll även om det är en luttrad Big-wall-betvingare jag klättrar med!

Just ja, tilläggas bör att en kamrat vid kontroll upptäckt att jag inte trätt repet genom båda ställena på selen vid inknytning en gång (inomhus topprep). Jag hade inte dött vid fall eller nedsänkning, men jag blev rätt snopen, vilket var nyttigt.
 
Jag har varit ganska slarvig med kamratkontroller men min flickvän har kört det med mig hela tiden att jag har lagt in det i min rutin sen ett bra tag tillbaka. Jag har faktiskt upptäckt fel vid minst två gånger på den andra klättraren, så nytta har det gjort.

Att det skulle vara falsk säkerhet att lita på kamratkontrol vet jag inte, kan stämma om kontrollanten är slarvig, men jag tycker helt klart att det är falsk säkerhet att lita på att den andra altid gör rätt. Precis som Seon skriver så tenderar de erfarna att nonchalera lite. Jag har själv glömt att dra remmen på selen tillbaka genom spännet på en sele som hade den varianten och upptäckte det när jag skulle bli nedsläppt från leden. Jag hann precis få tag i remmen innan den slank ur spännet. Den selen hade jag tagit på mig mängder av gånger tidigare under flera år... Visst, ta sitt ansvar, det är helt ok om det är endast den som gör felet som är den som kan råka illa ut, men när någon kan råka illa ut pga någon annans slarv så tycker jag att det är befogat med kamratkontrol. Man klättrar som ett replag, man får ju tänka på säkerheten som ett lag också, inte bara "du sköter ditt och jag sköter mitt" när det gäller säkerheten.

Det falska säkerheten är när den som kollar den andra inte kollar särskild bra utan bara gör en rutin låtsas överrblick... Jag brukar göra medvetna fel ibland för att kolla att kamratkontrollen på mig faktist görs och har inget emot när någon gör så mot mig. DISCLAIMER: Detta är inte bra alls om man lätt blir distraherad. Det finns trådar här folk nämner en risk att knyta in sig med en halv färdig knut pga att man blivit distraherad under inknytningen. Att göra ett medvetet fel vid inkytning och sedan bli distraherad så att det glöms bort och missas av en ev. kontroll är betydligt farligare än att inte göra en kontrol alls.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg