Kompass

..kom på en sak till att fråga om. Beställde en Silva 70P och fick hem en Garmin 70P. Ska jag vara nöjd eller propsa på en Silva?

Med vänlig hälsning,
Johan

Själv blivit mycket skeptisk till Silvas produkter efter att ha förbrukat nio (!) pannlampor på rad, de bara ramlar isär. Bedrövlig kvalitet!

Kompasser kanske är en starkare sida hos dem.... Troligen är väl dessa båda jämnställda kvalitets- och funktionsmässigt, men gör som så - tycker jag - att du kollar upp priserna på de båda. Framlägg sedan till återförsäljaren att du faktiskt beställt en Silva men kan tänka dig att behålla Garmin-kompassen om de slår av på priset. Utgår då i från att du har fri frakt/retur på det du köpt. Återförsäljaren får väl välja på en glad kund eller sur kund, en slant förlorar han ju oavsett.

Silvas stormtändare var också skit. Byttes dock direkt av Clas O där den var inköpt.
Blir mer och mer skeptisk till Silva.

mvh thomas

Silvas kompasser...

...har jag gett upp om. Två st har på kort tid fått stora bubblor som gör dem svåra att använda, plastdelar har gått sönder och färgmarkeringarna har lossnat eller satt snett. Rena sk*ten i jämförelse med t ex Suunto.

//J

Silvas billigare handkompasser får ofta gasbubblor. Numera köper jag hellre Moscow eller Suunto tum eller handmodeller.

Dyrare Silva har i varje fall tidigare varit OK. Silvas kupolmodeller har jag personligen inte haft på mina kajaker men många verkar nöjda med dem.

Thure

Silva 70 serie är en marinkompass och har tillverkats i flera decenier. Jag har aldrig hört att någon har haft problem med sina förutom då de tappats på klippor.

Min Silva 58, en sån med gummisnoddar, fungerar än så länge men har redan en gasbubbla trotts att den knappt använts.

Där ser man. Visste inte att Garmin köpt Silva. Då besvarades ju frågan om att behålla eller ej. Tack!

Johan

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg