Kompass på kajaken?!

Jag använder UN-varianten (utan belysning) och är också mycket nöjd.

Det är skönt att ha den långt fram när man paddlar utom synhåll från land. Det blir så mycket lättare att hålla en rak kurs då.

När jag läser om hur en del andra uppskattar nattbelysningen undrar jag om jag inte borde valt den som jag tänkte från början. Nåja, de gånger jag varit ute på natten har jag inte behövt någon belysning. Jag har sett tillräckligt bra ändå. Men jag får leta upp en mörk natt i december och se om det går då också.

Vanlig orienterarkompass?

Hej.

Jag tycker att det är onödigt med de beskrivna kompasserna på en kajak.

Man kan klara sig alldeles utmärkt med en vanlig orienterarkompass som man monterar horisontellt framför sittbrunnen. Så har min fru gjort på sin Nordkapp genom att plasta ett fäste som hon kan skjuta in kompassen i. Själv har jag en Lisa på vilken jag skrivat fast en teakcylinder nerifrån genom däcket bredvid främre delen av sittbrunnen. Översidan är horisontell och i denna har jag skruvat i en gammal Suunto jollekompass som ser ut som ett löst vridbart kompasshus med kompasss nål. Ser ut som ett litet större kompasshus på en orienterarkompass. Jag tycker att det är mycket enklare att vrida in önskad kurs med kompasshuset och kolla att nålen ligger parallellt med linjerna i kompasshuset än att titta på en specifik gradmarkering på en kupolkompass. I allmänhet så ställer man in kajaken på rätt kurs och kollar då och då att man fortfarande håller kursen och denna snabba koll är lättare att göra med kompassnål och vridbart kompasshus än genom att avläsa ett gradtal. Man har också lättare att orientera kartan eller sjökortet efter kompassen när man har en kompassnål i samma blickfång som kartfodralet.

Jag har paddlat mycket i dimma i svåra skärgårdar och det har gått utmärkt att navigera på detta sätt.

Sitter man som rorsman i en segelbåt som hela tiden ändrar kurs när vinden varierar så tycker jag att en kupolkompass har sitt värde men alltså inte i en paddeldriven kajak.

Men var och en må bli salig på sin fason.

Hälsningar Thure

Olika önskemål och preferenser

"Orienteringskompass" eller "båtkompass"?

Det är med detta som med mycket annat, det är en fråga om vad man själv gillar och uppskattar.

Som gammal flygare så är jag van vid att tänka i kurser och att nyttja kompassrosen som en visualisering av omvärlden.

Innan jag skaffade mig egen kajak paddlade jag ett antal gånger med en vanlig handkompass och det var ett stort lyft jämfört med att inte ha nån kompass alls. Dock saknade jag möjligheten att direkt kunna avläsa vilken kurs jag höll.

Jag håller med om att det är smidigt att kunna ställa in kompassen enligt sin planerade kurs och sedan snabbt och enkelt kontrollera om man ligger rätt.

När det gäller flygplan så finns det ofta ett kursgyro. På detta brukar då finnas en markering som går att ställa in för att markera önskad kurs. Detta skulle förståss vara kul att ha även på kajakkompassen. Det känns dock inte så nödvändigt för mig.

När jag paddlar är det ofta relativa vinklar som är intressanta. Jag kan då syfta vinklar på kartan och sedan överföra dem till kompassen eller tvärtom.

För mig är alltså möjlighet att läsa av kurs samt att få en bild som överensstämmer med karta och omvärld viktigare än att få en enkel markering av rätt kurs när det gäller paddling.

Det allra viktigaste är ju att var och en finner en lösning som fungerar bra för dem själva. Samtidigt är det alltid kul att höra aspekter på varför var och en gillar sin lösning. Det kan ju finnas nya idéer att hämta!

Mvh
/SJ

Heja Thure!

Vad bra det är när det kommer upp andra åsikter i ett forum som detta! Om man är van vid vanliga kompasser borde detta alternativ vara lättare att vänja sig vid?!

Jag har inte tänkt på att man faktiskt kan göra ett fast montage på en vanlig kompass. Det jag är lite fundersam på är om det är svårt att se linjerna ordentligt...
...det känns som om den blir så liten?!

Belysning eller inte?!
Jag har funderat en del på detta med belysning eller inte på kompassen. Först kändes det ganska onödigt. Men samtidigt, när man behöver kompassen mest är ju när det är dunkelt av dimma eller mörker och då är man ju hjälpt!

/Åsa

Bilder

Nu finns 2 nytagna bilder på min kompasshållare. De små jacken är för gummikorden. Eftersom jag inte lärt mig alla finesser på bildbehandlingsprogrammet kommer inte hela bilderna med här, och kanske bilderna är onödigt stora. Men klicka på länkarna under bilderna så kommer hela bilden med. Bilderna är på 113 resp 119 kbyte. Korten är taget inne på köksbordet.

kompass2_gif.gif

http://home.swipnet.se/brune/bilder/kompass2_gif.gif

kompass3_2gif.gif

http://home.swipnet.se/brune/bilder/kompass3_2gif.gif

/Per Brune

Spegelkompass

Jag har i alla år använder en vanlig kompass med spegel (typ Silva Ranger 15), och tycker det fungerar mycket bra. Det behövs inte ens en speciell hållare, utan det går bra att fästa kompassen direkt under en resårlina på däcket; lätt att ta loss för att ta ut kurser på kartan utan att behöva använda separat kurslinjal och gå omvägen över gradantal. Just den egenskapen gör att kompassen blir flitigt använd, och därmed felnavigeringarna få, även i gyttriga skärgårdar!

Dessutom får man en smidig och noggrann syftkompass, som också lätt går ner i fickan för utflykter på land.

Re: Spegelkompass

pby; sa:
Jag har i alla år använder en vanlig kompass med spegel (typ Silva Ranger 15)... lätt att ta loss för att ta ut kurser på kartan utan att behöva använda separat kurslinjal och gå omvägen över gradantal.

Hej!

Jag började också med en Silva Ranger 15 (den är numera med som reserv) och det var smidigt att ha den under en däckslina.

Jag använder inte någon kurslinjal utan syftar kursen på kartan. Efter att ha övat på det ett tag så klarar man lätt att göra det med tillräcklig precision.

Skulle man göra en överfart med dålig kontakt med landmärken så vore kanske en kurslinjal lämplig. Frågan är dock om det spelar så stor roll med tanke på vilken precision man nu kan uppnå i att bedömma avdrift på grund av vind och strömmar.

Jag tycker även det går bra att syfta till landmärken genom att bedömma vinkeln mellan min siktlinje och kajaken och sedan tankemässigt föra över den till kompassrosen och där avläsa riktning till eller från. Om jag vill ha en noggrannare pejling så vrider jag hela kajaken.

Ibland kan det vara bra att inte behöva släppa paddeln.

Det viktigaste är som sagt att var och en finner en lösning som fungerar bra för dem.

Mvh
/SJ

PS

Bra fästanordning för kompassen! Jag ska genast tipsa en kompis som går i kompassfästartankar.

/DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Kompass på Lisan Paddling allmänt 10
Merckx Kompass Paddling allmänt 9
ÄventyrsUffe Placering av kompass Paddling allmänt 18
michaelolsson Karta och kompass? Paddling allmänt 7
kajaken_yahoo.com Upphittade: Paddlar och kompass Paddling allmänt 1
suneiskogen Kompass Paddling allmänt 0
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg