Kompass på kajaken?!

Jag har tittat på två kompasser Silvas 70UN och 58. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Fördelar respektive nackdelar. Silva har en montering med karbinhakar, sitter denna fast bra eller är det bättre att skruva fast den?

Har Du något annat tips ex. Suuntos kompasser?
 
Suunto Orca

Åsa T; sa:
Jag har tittat på två kompasser Silvas 70UN och 58. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Fördelar respektive nackdelar. Silva har en montering med karbinhakar, sitter denna fast bra eller är det bättre att skruva fast den?

Har Du något annat tips ex. Suuntos kompasser?

Jag använder Suunto Orca som fästes med hjälp av karbinhakar och elastiska band. Kompassen sitter kvar i ur och skur, utan problem. Kostar normalt strax under 500:-.

Klart nöjd med den.
 
Silva 70UNE

Hejsan!

Jag har en Silva 70 UNE som jag är mycket nöjd med.

Min North Shore Buccaneer kajak har ett förberett fäste för just Silva 70 UN/70 UNE så det gjorde ju valet enkelt.

Jag upplever kompassen som lugn och stabil samt lättavläst. När kompassen inte används dras den lätt ur sitt fäste och kan tas med.

UNE-varianten har en liten röd lysdiod och batterier för mörkerbruk. Detta ger en behaglig instrumentbelysning.

Jag rekommenderar gärna Silva 70 UNE. Dock är det kanske smidigare att ha en som man krokar på däckslinorna om kajaken inte är förberedd för kompassfäste (eller om man inte vill borra i kajaken).


Mvh
/SJ
 
Följdfråga

Hej Stefan!

Tack för svaret :) Jag var lite fundersam om 70UN skulle kännas "klumpig". Men det är inget som du har upplevt alltså?

/ÅT
 
Hej Åsa!


Nej, jag har inte upplevt den som klumpig.

Jag bedömmer att jag har strax under metern från mina ögon till kompassen och på det avståndet är den helt klart lättavläst. Det skulle den även vara på längre avstånd.

Jag har inte gjort några "krypa runt på däcket"-räddningsövningar med kompassen monterad. Det kan ju vara så att den är lite ivägen vid sådana övningar. Men det lär ju det mesta som sticker upp ovanpå däcket vara.


Jag använder kompassen så att jag läser av den vid linjen på bortre sidan av kompassrosen. Detta gör att jag får en bild som stämmer med omvärlden, en bild som motsvarar den bild som du får då du tittar på en vanlig handkompass.

Exempel:

Om jag paddlar på kurs 90 grader så är kursen 100 grader markerad till höger om 90 grader på bortre skalan (den som syns ovanpå kompassrosen) medans om man tittar vid närmsta sidan av kompassen så är den på vänster sida.

Genom att titta på bortre sidan så kan jag alltså syfta 10 grader höger och se att det blir 100 grader (enligt exemplet ovan).

Detta var inte så enkelt att beskriva utan en bild så säg till om jag inte lyckades med att ge en begriplig beskrivning.

Vad jag sett så är 58-modellen täckt och kan därför bara läsas av på den närmsta sidan av kompassrosen. Det gör att jag föredrar 70:ans kompassros.

Mvh
/SJ
 
Hej Åsa,
Jag har ganska nyligen stått med samma fråga som du. Silva 58 eller 70 UN. Valet för min del föll på 70 UN, framför allt för att jag upplevde den som lättare att läsa av. Att den sedan kan placeras lite längre fram och hamnar något högre upp har jag upplevt som positivt då jag slipper pendla upp och ner med blicken lika mycket. Att den går att placera längre fram (och fortfarande är lätt avläsbar) gör att fördäcket är rent för annat eller att kravla över vid räddning (har dock inte provat än). Visst är den större och kan upplevas som klumpigare än 58 men samtidigt lättare att använda. Jag är nöjd med den.
 
Silva 70UNE

Jag har en Silva 70UNE, men eftersom jag inte är så garvad paddlare, vill jag inte borra och skruva i kanotdäcket. Så jag har gjort en adapter till min kompass, så att jag kan sätta kompassen på kanotdäcket på ungefär samma sätt som med Silva 58. Detta gjorde jag innan Silva 58 fanns, men jag skulle nog välja en Silva 70UNE före Silva 58, om jag skulle köpa en kompass idag, med tanke på belysningen med den lilla lysdioden, i fall jag kommer att paddla på natten. Ett alternativ som jag sett är att skruva fast kompassen på främre packluckan för att slippa gör hål i kanotdäcket.

Jag ska ta en eller några bilder på adapter med min nya digitalkamera när jag plockar fram kanotgrejerna om några dagar. Jag skriver igen när bilden finns att beskåda.

Det finns en kompass som heter Iris artikelnummer 5268 resp 5286-2 på Hjertmans http://www.hjertmans.se lite billagare av Silva 70UN, 70UNE och Iris flyter vilket jag tvivlar på att min Silva 70UNE gör.

Jag har prövat rätt mycket med att göra räddningsövningar, och eftersom jag litar på reentry med paddelflottör eller skruvingång från akterdäck med paddelflottör, kommer jag aldrig i närheten av kompassen när jag kravlar på däck.

Per Brune
 
Tack för tips

Tack för era tips. Och Stefan - jag förstår vad du menar. Jag funderade på det samma när jag tittade på de båda kompasserna. Det känns som om 58:an är gjord för att den ska sitta mer i ögonhöjd...

Ska ta en andra tur och titta på bl.a. Suunto Orca innan jag slår till!

/Åsa *som väntar på värmen*
 
Flyt?

Hej igen!

Phuu... Det var ju bra att du förstod vad jag menade! :)

Jag har faktiskt för mig att min 70 UNE flyter - i alla fall så länge gummiploppen för strömbrytaren sitter på plats. Men jag lovar inget! Jag ska kolla därhemma i kväll så får vi se...

Det ska verkligen bli skönt med mer värme. Jag fick sån mersmak efter min tur på sjön Hövern (ca 2,5 mil ESE Linköping) i lördags - 18 grader! Kallare när det blåste till förståss, men ändå!


Mvh
/SJ


PS

Jag kan också rekommendera UNE med belysning - det är klart annorlunda och mysigt att paddla i mörker.

DS
[Ändrat av stejo 2002-04-17 kl 07:56]
 
Adapter

Lars Clifford i Jonstorp tillverkar en liten sockel till 70UN som fästes med en enda skruv i däcket. Man slipper borra flera hål, utan bara ett. Jag har inte provat den själv, bara tittat på den i hans affär.

Ett alternativ om man inte vill borra så mycket i sitt kajakdäck?

Peter
 
Silvas sitter bra

Hej
Jag har erfarenhet av Silvas kompass och tycker att den sitter mycket bra. För och nackdelar...det är ju som vanligt en smaksak, men jag ser det så här.
Fördelen är att man kan flytta den till annan kajak om man vill provpaddla någon kompis kajak eller när du eventuellt ska köpa ny.
Mvh Lasse
 
Flyt!

Hej igen!


Jodå, Silva 70 UNE flyter!

Jag fyllde handfatet därhemma och la i kompassen. Även om jag duttade till den nedåt så ploppade den upp så fint igen.

I helgen är det Vildmark och Äventyr i Sollentuna men nästa helg så ska den få ut och "jobba" igen!


Mvh
/SJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Kompass på Lisan Paddling allmänt 10
Merckx Kompass Paddling allmänt 9
ÄventyrsUffe Placering av kompass Paddling allmänt 18
michaelolsson Karta och kompass? Paddling allmänt 7
kajaken_yahoo.com Upphittade: Paddlar och kompass Paddling allmänt 1
suneiskogen Kompass Paddling allmänt 0
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 5
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15

Liknande trådar