Kompakta teleskopstavar som reserv

Efter att ha böjt en stav som tjänstgjort som tältplugg under en flerdagarstur tänkte jag nu köpa en teleskopstav att ha med som backup. Problemet är att de flesta teleskopstavar anpassade till turskidåkning inte blir speciellt kompakta och att de kompakta stavarna inte är tänkta för turskidåkning och därför är för korta.

Är det någon som känner till en stav som utfälld blir 150cm, men samtidigt är 3- eller 4-delad så att den blir kompakt när man fäller ihop den? Gåstavar är OK, men då är det en fördel om man kan byta truga.

Tack!

Lättast totalt torde bli att byta till och bruka rejäla stavar från början, t ex försvarets gamla i rf. Jag har ett par Leki tredelade, de kan bli långa nog för skidåkning. Men de är ett dussin år gamla och jag vet inte om modellen finns längre. När jag skulle köpa gjorde jag det från en tysk sida, det hade ett betydligt bättre modellurval än någon svensk bod. Priset blev inklusive frakt oxså fördelaktigt.
go tur

seobserver: I princip så håller jag med dig om att det oftast är bra med så gedigna prylar som möjligt, då man gör det lite lättare för sig själv på det sättet. Tyvärr betyder det oftast att man får kompromissa på andra områden (t.ex. vikt) och då det fort blir ett antal stavtag per tur, så är jag villig att prioritera vikt/bekvämlighet på de stavar jag förväntar använda, och ta med en backup om olyckan skulle vara framme.

Thure: Yes! Det är därför jag efterfrågar er expertis! :) Skämt åsido, tack för tipset om Gipron 792 - den hade jag inte hittat själv. Då det verkar vara många vandrings- och utförsstavar som blir max 140 eller 145cm, så kanske jag helt enkelt får nöja mig med 145cm om olyckan skulle vara framme. I så fall är Gipron en het kandidat.

Om det är någon som sitter inne med ett tips på 150cm och 3/4-delad stav, så emottages det tacksamt!

Imponerande

lätta och packbara förslag från BTM. Undrar om man vågar använda gåstavar av den här typen vid skidåkning tillsammans med adekvata trugor, pallar stavarna belastningen?

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg