Kommersiella inlägg

Hej!

Jag tycker webmaster skall ta sig en titt i vandringsforumet och stryka inlägget från stan.regatta.nu.

Tycker inte att forumen skall vara platsen för företag att göra reklam. Gratis, dessutom!

Mvh
Bert
 
Stäm i bäcken!!!

Instämmer helt! Utsidans forum är till för frilufsmänniskors åsikter och inte för tillverkare och försäljare. Liknande sak anser jag att sprallerhök (Håkan Johansson) gör sig skyldig till när han varje gång "signerar" sina innlägg med Håkan, Kosterfjordens Kajakbyggeri. Han har dock inte bemödat sig att fylla i de begärda Profil-uppgifterna när han skrev in sig som medlem i forumet. Kan tyckas hårt att ha denna uppfattningen men argumentation som framförs i forumen FÅR EJ ske i ett sammanghang där det kan leda till att vederbörande sedan kan inkassera på den spridda informationen. Det senaste exemplet är där en person ber om köpråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7936 .
För detta finns det reklam plats att köpa!!!

Jag har märkt att det ofta förekommer innlägg från någon med anknytning till ett företag som tex säljer en pryl utsats för negativ kritik och som påpekar detta i sina innlägg. Skyst kan man tycka. Om det gäller att svara på felaktigheter så vore det OK, men ofta är de aktiva i själva diskutionen och argumenterar för den egna saken.
Dags för Utsidan att agera och sätta stopp!

MVH!
Peter
Restaurang Mättropol
(ser om inte annat otroligt löjligt ut...!;))
 
instämmer

Samtidigt är det lite komiskt med Regattas inlägg. Alltid nån som klankar ner på honom och så följer ett försvarstal. Inläggen är dessutom på engelska. Undra hur många icke svenskspråkiga personer som följer med i forumen.. 0,00001 % ?
Bort!!

...Johan...
 
Håller också med

Håller också med, vad gäller reklam främst från Regatta och ibland även Kosterfjordens Kajakbyggeri.

Det finns några medlemmar i Danmark resp. Norge som skriver inlägg och det är bara nyttigt att träna på att förstå dessa språk, men dom utgör definitivt fler än 10 ppm.

Per Brune
 
Svår gränsdragning!

Det man inte får glömma är tillverkare/försäljare som gör sig hörd i de olika forumen kan sitta inne med mycket kunskap ang. aktuellt ämne. Det gör att de kan tillföra mycket och bör därför inte stoppas generellt.
Saklig information bör tillåtas men inte reklam.

Men var går gränsen dem emellan? Företaget Regatta har enligt min mening överskridit denna gräns och Kosterfjordens Kajakbyggeri balanserar på gränsen. Men en person som Hans Fridel (hassex), som vad jag förstår säljer egna ritningar på kajaker, tillför så pass mycket kunskap till paddelforumet att det vore synd om en sådan persons utrymme skulle begränsas.

Jag är även av den åsikten att det är bra om en insändare signeras med ett företagsnamn så att man utifrån det kan bedömma innehållet och trovärdigheten i inlägget.
/T
 

ulindh

Forumvärd
Angående komersiella inlägg

Jag har nu granskat inlägget som Håkan från Kosterfjordens kajakbyggeri gjort och tycker ändå att han hållit sig hyfsat till debatten, och låter det bero denna gång.

Regatta har däremot gjort övertramp och också fått tillsägelser om detta, (flertalet gånger)

Vi är tacksamma för all hjälp vi får från er som är observanta och reagerar på dessa inlägg med lite smygande budskap.
[Ändrat av ulindh 2001-08-25 kl 23:58]
 
Just trying to help..

Here yeah go Ulrika just found someone giving it the big spam,sure we can find a few thousand Fjällraven
post,s on here as well....

- Mountain Hardwear Exposure Pant
- Mountain hardwear Exposure parka
- Byxa Haglöfs Rabot
- Klättermusen Mjölner 100
- Multiverktyg-Victorinox Swisstool
- Kodak Elite Chrome Extra Color

My enquiry was genuine (for the test pilots)
IF some people take it as a spam what a shame
you cannot please all the people all of the time

although i do try my best

[ recensioner av regattas prylar raderade av clindh ]
[Ändrat av clindh 2001-08-30 kl 09:13]
 
Släng ut regatta nu

Tips: radera.regatta.nu

Trött på ragatan regattas reklam. Köp reklamplats och låt bli att kommersialiera forumen.

Staffan
 
Wakey, wakey....

Till Ulrika som företräder Utsidan och Tomas Östberg:
Det är INTE svårt att avgöra när ett inlägg eller en deltagare går övergränsen!!! Frågan är nog istället hur tydlig/konsekvent den som skriver och genom driver regelboken är och VILL vara...?!

Om det nu är så att man som tex sprallerhök (Håkan Johansson, Klosterfjordens Kajakbryggeri) skriver med adress till en som ber forumets deltagare om köpråd, att hon bör köpa en grönlands kajak(villket Klosterfjorden är en av få som säljer!!!) därför att..., så är detta ett komersiellt inlägg samt gratis reklam för den egna produkten/företaget.
Det går inte att missuppfatta...!
Att han, som är påläst om de produkter hans företag säljer, sedan fortsätter att argumentera hårt för den egna saken och vid flera tillfällen(så svårt är det inte att se: http://www.utsidan.se/vb_forum/sear...ctname=yes&action=dosearch&getdaily=&pagenum= , titta vad man kan hitta då: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4199), gör detta saken än mer allvarlig.

Att det är en i vissa stycken intressant argumentation för en god sak och inte gör personen ifraga rik har ingenting med frågan om smyg/gratisreklam i sig att göra. Så blanda nu inte ihop korten!
Han har skrivit in sig i forumet och agerar som en företrädare för sitt företag, och inte som en frilufsande privat person!

Gör man däremot som Hassex som du Tomas nämner, eller som jag själv för den delen gör, att man använder erfarenheterna som man samlat på sig på sig(om de är tillägnade i sin yrkes utdövning eller på fritiden är strunt samma!) för att diskutera och/eller ge råd, utan att det kan leda till att man tjänar pengar på detta, så har man anser jag helt och fullt förstått vad detta med ett forum handlar om!

Menar du Tomas på fullt allvar att denna förekommande "smyg"-reklamen, som dessa herrar skaffar sig på våran bekostnad utan att betala Utsidan för, skall få förekomma och att den är bättre bara för att den signerats med företagsnamn?
Förstår du inte nu det orimliga i din argumentation...?!

Vi är nog flera som besökt denna lina som nu funderar på vad Ulrikas och Utsidans svar på Stan`s (regatta) senaste reklam-inlägg ovan blir.
Efter att jag själv läst inlägget från den nu nämnda och redan alldeles för omtalade personen maler följande funderingar i mitt stilla och trötta sinne...
- Vilket språk man använder är skit samma! Bara det är förståeligt för merparten deltagarna, och det får nog engelska räknas som!
Man kan dock undra hur människor som Stan resonerar när han verkar att ha bestämt sig för att inte ta tillvara den utmärkta chans till övning i skriven svenska(eller engelska heller för den delen... ;)) det är när man deltar i forumet!
- Vadå varningar??? Stan är inloggad med sitt företagsnamn, agerar endast när det gynnar den egna saken och förstår inte ens när han skriver vad som borde vara sitt försvars tal, vad forumet är till för!
- Kanske Stan är en den vanlig, "goa" killen som han själv påstår? Kanske har han verkligen trillat och slagit sig hårt i huvudet...? Eller är han bara en vanlig simpel försekommen och fräck försäljare("negativ uppmärsamhet är bättre än ingen uppmärsamhet alls")?
Spelar det någon roll...?
- Om nu denna "messerschmidt" inte lyckats med den svåra, men föga beundransvärda bedriften att kasta ut sig själv, så kan nog ingen göra det!!!

Skulle man kunna få be om ett minimum av ansträngning från Utsidan att faktiskt förstå OCH genomdriva de regler som man själva skapat?

OSA!!!

MVH!
Peter :cool:
 

clindh

Forumvärd
Nog nu!

Imorse var det någon pappskalle som reggade sig anonymt och skrev två mycket hätska angrepp på Regatta i ett annat forum. Jäkligt korkat!

Notera att personangrepp i forumen är precis lika fel som kommersiella inlägg enligt våra regler. Se om ert eget hus! Bryt inte själv mot våra regler för att ni är upprörda på någon annans regelbrott. (Redan den här diskussionen vi är i är klart på gränsen)

Låt oss på Utsidan föra diskussionen med de som går över gränsen i dessa forum! Vi gör det. Vi är också mycket tacksamma för tips på nya klavertramp, men skicka dem per email.

Några av inläggen om kajaker må mycket väl vara smygreklam, men som sagt har vi valt att låta dessa passera den här gången - det blir bara tokigt om vi raderar mitt i diskussionerna. Ser ni dock nya inlägg i den stilen, tipsa oss (per email)

Leverantörer är hjärtligt välkomna som medlemmar på Utsidan, tex är det fritt fram att svara på kunders frågor i Leverantörsforumet. Där har ju tex Regatta en fråga liggande...
 
Ang tonläget etc...

Hej Crister och alla andra frilufsare!
Vill först säga att jag helt och fullt instämmer med att man inte har rätt att bryta debatt-reglerna för att stävja andras regelbrott. Påhopp från hjärnslöa hulliganer undanbedes.

Men det är en helt annan sak att skriva argumenterande inlägg, som mitt eget, med ett förhöjt tonläge(är det någon som lysnat på en debatt i riksdagen eller stadshuset? Öronproppar rekomenderas...). Man skall ha klart för sig att åtgärder från er sida mot Stan´s(regatta) gratis reklam kommit först efter tipps från oss som är "vakna" och aktiva i forumet. Exempelvis kom Ulrikas svar först 11 dagar efter det att denna debatt startade ...

Mitt osande innlägg kom till som en reaktion mot att Stan har fräckheten att skylla ifrån sig på andra och använda recensions sektionen som exempel. Han tog dessutom tillfället i akt och inkluderade en rad nu borttagna positiva recensioner av egna produkter som han mottagit från en av sina sponsrade testpiloter.

Men kanske är det så att detta var precis vad man kan vänta sig från honom.
Att sedan Utsidan och Ulrika samt Tomas skyndat till och försvarar dessa företagsrepresentanters rätt att få delta i friluftsfolkets diskussioner med inlägg som enbart syftar till att driva debatten i en för dem gynsam riktning, var det som gjorde mig riktigt bedrövad.

För att få en snabb reaktion ifrån Utsidan så mailade jag därför mitt nyskrivna inlägg dirrekt till Ulrika igår kväll. Den från Stan bifogade reklamen är nu censurerad av dig Crister, mindre än 12 timmar efteråt, så tydligen fanns det viss fog för den irritation som visats!

Så till saken:
- Man måste ha rätt att i en debatt höja ton läget och visa att "nu får det vara nog"(precis på det vis som du själv nu gjort;)), när en företrädare för ett företag gång efter gång utnyttjar forumet och forumets deltagare. Men längre än så får man dock inte gå!

Här är en rad inlägg jag funnit som handlar om/av Stan och som kan tjäna som förklaring till vissa medlemmars tappade tålamod! Någon brist på överträdelser och tvivelaktig affärsmoral finns det nog inte:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5896
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8603
http://www.utsidan.se/vb_forum/sear...ctname=yes&action=dosearch&getdaily=&pagenum=

- Du Crister skriver att man inte kan gå in och censurera inslag mitt i pågående debatt.
Hur kommer det sig då att du censurerar Stan mitt i denna diskussionen?
Samtidigt låter du flera av Regatta´s och Klosterfjordens reklam-inlägg, som saknar efterföljande debatt stå kvar, tex ett från oktober -00:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4199
eller:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7281?

Med den genomförda censureringen är det nu i ett slag omöjligt för nytillkomna besökare att på denna tråden förstå de häftiga reaktionerna som föjlt på Stans "försvarstal". Men kanske var det detta du hade i åtanke när du gick in och suddade...

Mitt intryck är fortfarande att saken hanterats/hanteras med svalt intresse!
Det vore nog på sin plats med en riktig förklaring, så långt det nu är möjligt, om varför ni låter det fortgå samt genomföra åtgärder så att medlemmarna nu slipper vidare reklam tex med avstägning!
Detta vore även ett smart sätt att komma tillrätta med det i era ögon så höga tonläget i debatten och hindra den från att höjas ytterligare....:cool:

MVH!!!
Peter