Många av terrängkartorna trycks redan idag digitalt så det borde inte vara "rocket science" att styra om detta till behovsdrivet digitaltryck. Jag skriver "borde" för att efter att ha jobbat på beställarsidan mer än 15 år med POD, så måste jag säga att Sverige tyvärr är rena u-landet när vad gäller förståelse för denna tekniks kund-/logistik-/transport-/miljöfördelar. Detta gäller inte endast kart-/sjökortssektorn (jmf med amerikanska Oceangrafix som har ansvarat för POD av NOAA:s sjökort sedan åtminstonde ett decennium) utan också förlagssektorn (jmf UK/US, där Lightning Sources POD-tryckerier trycker 18 miljoner POD-böcker per år, fördelat på 6 miljoner titlar.)
Håller f.ö. med dig om säkerhetsaspekten vad gäller papperskarta och kompass. Att kartor/sjökort dessutom är så oemotståndliga gör ju inte saken sämre
Mats
Lantmäteriet hade en lösning för Print On Demand redan år 2000. För ändamålet användes en rullmatad digital tryckpress om klarade upp till 47 cm:s tryckbredd.
Jag var själv ansvarig för utveckling av systemet, men i längden så gick det inte att få ekonomi i produktionen på grund av för små volymer i förhållande till de fasta kostnaderna för att driva systemet.
Numera trycks de allmänna kartorna på samma tryckpress (i privat ägo), men inte längre med on-demand funktionalitet som tidigare, utan i mindre upplagor som läggs i lager.