Kommer tryckta kartor att försvinna?

Läst detta på lite olika medier:
http://www.dn.se/ekonomi/snart-kan-papperskartan-vara-passe/

Visst, jag har kartor i telefonen, även i en GPS, men när jag ska ut och vandra längre sträckor, då ser jag till att kartor finns på papper och att en vanlig kompass är med. De får varken batteritorsk, eller att täckning saknas på telenätet...

Hur tänker ni andra hantera att det kan komma att minska med tryckta kartor?

Jag tror gärna att stadskartor kommer att försvinna.

Däremot är det ytterst osannolikt att fjällkartor kommer att försvinna. Och exakt så står det ju också i artikeln.

Det finns ju andra som trycker kartor över populära områden, så förhoppningsvis kommer de inte att försvinna över sådana områden så snart. Kartor över impopulära områden kan vara svåra att hitta redan nu.
Jag anser att papperskarta och kompass ska vara med av säkerhetsskäl när man beger sig långt från civilisationen, elektronik kan få slut på batterier etc. Men kartor behöver ju inte ligga förtryckta på lager, en bra lösning som de skulle kunna utveckla vore ju print-on-demand. Kartor ska ju helst vara stora och tryckta med god kvalitet, annars hade man ju kunnat gå med utskrifter från laserskrivaren. Då skulle man dessutom kunna få en karta över precis det område man behöver.

Kan inte få nog av kartor

Överblicken ett stort sjok tryckt karta kommer inte en karta på skärm i närheten av. Detta har vi diskuterat i tidigare trådar. Men visst minskar marknaden delvis. Tyvek och andra starka material leder också till längre livslängd på tryckta kartor.

Print on demand och kanske hemskrivare på typ A1-format kommer att ändra marknaden.

Thure

Den DN-artikeln gav mig ångets!:( Jag har ingen GPS och är inte intresserad av att skaffa någon. Det vore synd om Terrängkartan försvann.

Det tror inte jag alls, det finns stora affärsmässiga intressen för papperskartor både över städer och friluftsterräng, däremot för landskapsdelarna däremellan ser det nog betydligt sämre ut.

Angående att trycka ut papperskartor över aktuella områden är det sedan länge ett normalt förhållande för militära kartor. De stamkartor som finns på DVD måste kompletteras med aktuella skogsbilvägar, bebyggelse, vägomläggningar, vegitation och hyggen bl a.

Dock tror jag att individer inte vill hålla sig med stor skrivare och alla dyra kartunderlag, så där finns ett servicebehov, helst med delar av de kompletteringar som militären lägger in på sina aktuella kartor.

I takt som kartbutiker försvunnit borde t ex länsbibliotek kunna tillhanda servicen givetvis mot kostnadsersättning, ekonomiska kartor behövs olika marknyttjanden, topografiska och vegitationskartor är vad friluftsfolk efterfrågar jämte fjällkartor som bl a distribueras via friluftshandeln.

Utan papperskarta och kompass är man inte klädd i terrängen. Det batterilösa alternativet.
go tur

Det finns ju andra som trycker kartor över populära områden, så förhoppningsvis kommer de inte att försvinna över sådana områden så snart. Kartor över impopulära områden kan vara svåra att hitta redan nu.
Jag anser att papperskarta och kompass ska vara med av säkerhetsskäl när man beger sig långt från civilisationen, elektronik kan få slut på batterier etc. Men kartor behöver ju inte ligga förtryckta på lager, en bra lösning som de skulle kunna utveckla vore ju print-on-demand. Kartor ska ju helst vara stora och tryckta med god kvalitet, annars hade man ju kunnat gå med utskrifter från laserskrivaren. Då skulle man dessutom kunna få en karta över precis det område man behöver.

Många av terrängkartorna trycks redan idag digitalt så det borde inte vara "rocket science" att styra om detta till behovsdrivet digitaltryck. Jag skriver "borde" för att efter att ha jobbat på beställarsidan mer än 15 år med POD, så måste jag säga att Sverige tyvärr är rena u-landet när vad gäller förståelse för denna tekniks kund-/logistik-/transport-/miljöfördelar. Detta gäller inte endast kart-/sjökortssektorn (jmf med amerikanska Oceangrafix som har ansvarat för POD av NOAA:s sjökort sedan åtminstonde ett decennium) utan också förlagssektorn (jmf UK/US, där Lightning Sources POD-tryckerier trycker 18 miljoner POD-böcker per år, fördelat på 6 miljoner titlar.)

Håller f.ö. med dig om säkerhetsaspekten vad gäller papperskarta och kompass. Att kartor/sjökort dessutom är så oemotståndliga gör ju inte saken sämre :)

Mats

avslutad210712

Gäst
Föredrar uttrycket tryckta kartor (papper/tyvek etc etcc) och de kommer inte att försvinna. En GPS är kanon på det den ska men skärmen är liten, väldigt liten och dessutom kan en GPS gå sönder.

[Ändrat]

För övrigt köpte jag en ny tyvek-karta över Kebnekaise igår

Det är klart att tryckta kartor kommer minska oerhört i försäljning. Fast då är det väl mest vägkartor och sånt. MKak bilatlas ligger pyrt till försäljningsmässigt. Jag antar att det är sånt de flesta använder mobilkartorna till.

Friluftskartor är nåt annat förstås.

Jag printar ut mina egna kartor på laserskrivare och det fungerar bra. Dessutom kör jag bara med sk. stamkartor där bara terrängen och större vägar finns med och på så sätt är ju osäkerhetsfaktorn med nyanlagda skogsbilvägar och annat av människan relativt nyskapat som inte finns med i aktuell karta borta. Berg, dalgångar, floder, sjöar och annat sånt flyttar sig inte eller byter plats.

Ja så resonerar iallafall jag.

De "stamkartor" som nämns i tråden väcker ju en kartnörds nyfikenhet - var får ni tag i dessa? Eller är ni som skriver om dem anställda inom försvaret?

Mats

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg