Jag håller med dig som den aktiva fjällfiskare jag är.
Kloka ord.
Jag skulle kunna se en "lokal" förvaltning om den bedrivs på seriösa grunder. Jag har inga problem med det.
Men problematiken är ju hur det skulle bli?
Vi ser ju hur Girjas sameby som fått chansen att förvalta detta hanterar det.
Man stänger ute alla förutom norrbottningar från fiske och jakt!
De vatten som tidigare kvoterats på grund av biologiska skäl, problematik med nedskräpning osv av länsstyrelsen, som varje år utreder och bestämmer vad som ska gälla för kommande år sköts nu med samebyns goda vilja som verkligen inte bygger på biologiska grunder.
Du nämner Tertojokk, en jokk jag fiskat en del i när den var kvoterad. Den är kvoterad på grund av att den är liten och känslig och har en fin stam av storvuxen öring. Det är en viktig lekplats för Kaitumälvens vandringsöringar. Det i kombination av hårt fisketryck främst på senare delen av säsongen gjorde det väl motiverat även om kvoterat är lite trist, med lotteri men...
30 fiskare per år hade under LST:s kvotering tillstånd att fiska 3 dagar, dvs 90 fiskedygn. Jag har tidigare på de 4 gånger jag fiskat där aldrig träffat någon annan fiskare längs Terto, vilket är ganska naturligt om man tänker på att de flesta som åker dit är 2-4 st så det är kanske 10 sällskap som fiskar 3 dygn typ? Slåp ut det på 2 månader så....
Jag får dock inte fiska där numera då min fastighet ligger ca 6 km från norrbottengränsen, men kamraterna åkte utan mig när Girjas tog över då dom bor på rätt sida av gränsen.
Dom träffade 21 personer på de 3 dagar dom fiskade där på en liten sträcka av jokken! Antingen hade dom extremt otur, eller så ser Girjas annorlunda på fisketrycket i Terto och hur den kvoteras?
För att ytterligare krångla till detta, så förstår jag Girjas reglering av området till stor del, det var för mycket folk på många ställen, men hur det skett tycker jag både är tjurskalligt och oseriöst.
För ska Samebyarna få förvaltningen måste den regleras noga HUR dom förvaltar detta, för Girjasexemplet visar att det annars blir bollibompa. Det måste ju skötas på seriösa grunder!
Det finns samebyar vars ledning jag oroar mig för mer än Girjas faktiskt, även om de flesta samebyar jag har känningar i har ganska sunda värderingar, och inte har att stänga ute turister som prio ett, utan mer ser till sakfrågan.
Just sakfrågan, historik, är givetvis intressant, men det får andra som är insatta diskutera, jag läser dock debatten med intresse! Men det jag är intresserad av och fokuserar på är snarare hur förvaltningen av vatten och natur i vår underbara fjällvärld sköts.
Att hela denna fråga är känsligt och väcker debatt och olika åsikter tycker jag är sunt, Att vandra, fiska eller jaga i fjällen är ju något som är en oerhört stor del i mångas liv!