Kommer denna everestsovsäck funka på fjället?

Re: Re: Balkonghajk!

Nordesjo; sa:
canis lupus; sa:
Balkonghajk är klart tricket när ny utrustning skall testas....snabbt att komma in i värmen :)

Känns skönt att veta att man inte är ensam om sina böjelser.
Något jag har noterat är hur underbart skön en vanlig säng är efter 5 timmar på liggunderlag (även om det är Z-rest + Thermarest).

Är det bara jag som balkongkampar när jag kommer hem efter en blöt kväll?

Jag bodde inneboende hos en polare i hans 1:a under en tid. Sedan träffade han en kvinna som började sova över där... Först provade jag med öronproppar, sedan flyttade jag ut på balkongen. Bodde så i ungefär 1,5-2 månader. Varje morgon -upp ur sovsäcken, in i duschen och på med slips och kostym!

/K

Givetvis var jag tvungen att prova den nyinköpta vintersovsäcken på balkongen när jag kom hem sent en vinternatt. När jag krupit ner öppnades grannens balkongdörr och jag märkte att de hade fest därinne, men jag tror inte att de märkte något.

// Fredrik

Everest 1050g

Hej, min bror har en precis likadan som han använde när vi vandrade i Vindelfjällen förra veckan. Då var det någon minusgrad på natten och vi frös båda som hundar. (Jag hade en Haglöfs Outback Zero, 1150g). Detta trots att vi hade sovsäckslakan, strumpor, långkalsonger, fyra lager tröjor, mössa, halsduk och vantar. Förutom för kalla sovsäckar hade vi för tunna liggunderlag (gamla cellplast) och dessutom var det fortfarande tjäle en bit ner som kylde rejält. Om du ska ut i juli eller början av augusti borde det dock inte vara något problem med din sovsäck och ett bra liggunderlag.

kampa på balkongen!

Ni har förstått mig helt rätt!

En bra fjälltur börjar alltid (läs ALLTID!) på balkongen. Hade en kompis som brukade öva tältuppsättning på tid och tvingade tjejen att klocka honom. Han var dedikerad. Och han var snabb som satan när det blåste upp!

;-)

/ G

Skönt att höra.......

.......att man inte är ensam om att campa på balkongen ibland. Faktum är att det är ganska skönt med friskluften, man sover bättre. Ett stort plus är naturligtvis att när det börjar knaka i lederna har man en skön säng fem steg bort. :)

Det är när man sitter och lagar frukost med gas köket på balkongen som grannarna undrar......

Mvh
Uffe

för mycket kläder?

måste tänka på att inte ha för mycket med sej i själva sovsäcken.. INTE fyra lager tröjor å byxor.. max ett lager och då nåt tunt och luftigt.. vill man höja tempen ska man lägga utanpå sovsäcken och kanske ha ett sovsäckslakan...

med sovsäckslakan borde du klara dej bra i din everest.. samt bra liggunderlag förstås..

Kanske självklarheter?

- Påslakan att stoppa i sovsäcken. Värmer mycket!
- Aldrig öppna upp säcken innan man ska använda den (fukt)
- Aldrig använda ens underkläder man haft tidigare under dagen/kvällen, inte ens om man suttit still (fukt)
- Underställ om det är riktigt kallt.
- Mössa! Otroligt viktigt.
- Kryp ner, ligg still så kommer värmen. Ligg kvar!

Min säck har jag köpt på Jysk, kostade 195:-. Den fungerar utmärkt även när nattempen går under nollan, i vindskydd, om jag följer reglerna.

Jo, ska iof köpa en bättre snart.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg