Kommentera Justsafe packlista

zip och zip

Tröja 90 är en ullfrottetröja.
Du kanske tänker på deras underställ?

En microfleece väger cirka 250g.

Uffe

Kollade på vågen, en smartwool midweight zip väger 279 g i L, är ju inten ullfrotte utan ett litet tjockare underställ

På tal om zip, jag får heller inte filen till att funka, hade samma problem med en annan zippad packlista. Går det kanske att lägga upp den ozippad?

/Matias

Senast ändrad:
Jag kan inte öppna den nya filen heller och har samma problem med en annan lista som kom upp för nån dag sen. Kan man attacha filen ozippad är skulle det vara toppen.

På tal om zip, jag får heller inte filen till att funka, hade samma problem med en annan zippad packlista. Går det kanske att lägga upp den ozippad?

/Matias

Ok, utan mat i worddoc, men för er som såg orginalet, vist var den ganska schysst?

Bilagor

• Packningsdetalj.doc
    274.5 KB · Visningar: 388
Förutom det som redan nämnts;
Handduk - kapa och ta halva.
Vattenflaskor - behöver du 2?
Boxer från ITAB - väger den verkligen 120gram? Jag var tvungen väga mina ITABsyntet i L som hämtades otorra direkt ur tvättmaskin, 99 gram...
Handskar 145 gram - behöver du så tunga?
Inget vindskydd till köket?
Får du ned liggulag i vattentäta säcken? Inge roligt med ett blött ulag i tältet - been there, done that...
Vad använder du packpåsarna till? Kläder, sovsäck? Skippa den till sovsäcken och knöla ned sovsäcken längst ned i ryggan.
Mygga - du kör väl inte med glasdeon? Vi fyller över Mygga till en tom US622plastflaska som rymmer nästan hela Myggaglasdeons, vikt 45 gram, räcker för flera pers/'hela' sommaren.
Ingen stödlinda i sjv-utr?

Om det regnar och är blött under dagen - har du bara en tjocktröja och tisha som ombyte? Räcker det i tältet om det är kallt/blåsigt och övriga gångkläder är blöta? Samma om benen, inget vindtätt att byta om till, bara långkallisar?

Senast ändrad:
Vad använder du packpåsarna till? Kläder, sovsäck? Skippa den till sovsäcken och knöla ned sovsäcken längst ned i ryggan.

Att skippa en vattentät påse till en dunsovsäck skulle jag absolut inte rekommendera. Det finns inget som är mer viktigt att hålla vattentätt än sovsäcken.
Jag tycker inte att 2 vattentäta påsar är speciellt mycket.

//Peter

Jag letade en stund, men hittade inte, antalet dagar. En vecka?

15 kg på ryggen är väl inget att orda om; jag tror jag kommer att ha drygt 14 på en kommande vandring med mat för 9 dagar. Men nära fyra kg på kroppen?
Och då blir det förstås en hel del extra på ryggen i varmare väder.

Dina brallor väger 1 kg. Det är mer än mina långbyxor+långkalsingar+regnbyxor ihop. Och dessa tre lager räknar jag som nödfall. Jag börjar känna mig ansvarslös! Och på min sensommartur har
jag tänkt mig att vindoverallbyxor vägandes 270 gram ska klara det mesta. Jag får nog tänka om.

2.2 kg kängor - det är vad stövlar brukar väga.
Var sitter vikten? Jag antar att de är stegjärnsfasta, även om min väger 1.6.
Fast till fjällen använder jag återigen min Tecnica 1100-1200 gram.

Intressant att

pryljämförelse är så viktigt när tjattare inte ens har datorn, i ett skick, som gör att de kan utbyta erfarenheter.
Ditt byxval och kängval verkar gammaldags. Är nog tid för att tänka om och nyinvestera.
Man kan alltid diskutera fillingar (sidenboxer 33g) eller långfillingar, (sidenselmas tjocka 134, tunna 112). (Stålfillingarna 67, långa 185 i 50/50.)
Av ylletröjor så hävdar jag bestämt att den glesstickade v-ringade tunna ylletröjan är det svårast att få tag i (måste nog hemfabriceras) och mest missförstådda, den skall bäras under ett vindtätt plagg, t ex vindskjortan. Den är dessutom underbart lätt....
Dunväst och duntröja är bra men är sittastilla plagg och oftast i en högre viktklass, sommartjocklek av dessa måste specialtillverkas.
Ha en trevlig tur!
//J

Tack!

Jag skall läsa alla inlägg igen om en vecka, men några korta.

Pengarna är slut i år!
Det blev tält, sovsäck o kök + lite till
Nästa års budget är öppen och det är där jag behöver tips.

Kängor är jag ej redo att byta, men allt annat som tex byxor o regnställ.

Måste ta en sista kaffe innan bussen går!

Ses i terränglådan!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg