Jag föredrar regnbyxor, men har en jacka som är både vindjacka och skyddar mot regn i "normala mängder". Då slipper jag dubbla jackor. Många vandrar med poncho, men själv avskyr jag det om det blåser vilket det oftast gör. Jag känner mig mer mobil i regnbyxor + skaljacka.
Långkalsonger kommer jag själv att skippa framöver. Har haft med det senaste 4 åren och nu senast i helgen i Jotunheimen med snö och minusgrader om natten, men i och med att jag har regnbyxor så kan jag vandra i dubbla byxor och sovsäcken min är varm nog för att lämna långkalsongerna hemma nästa gång. Det hänger lite på hur varm säck du har, men det går ju alltid o sova i sina vandringsbyxor om inte annat.
Ja, jag tänkte inte ha långkallingarna i sovsäcken på natten. Där tror jag sovsäck + mina fjällräven G1000 räcker. Det var isf på dagen, alternativt när man slagit läger på kvällen innan man lagt sig, men man lär ju bli så varm ändå när man går. När jag gjorde lumpen vill jag minnas att det var en minoritet av antalet dagar uppe i Älvdalen på vintern som jag faktiskt hade långkalsonger.
Jag har som sagt ett par G1000 byxor som jag tänkte vaxa in... och sen en billigare jacka av liknande tyg som jag också tänkte vaxa/olja in. Utöver det ha en poncho i plast om det skulle bli riktigt blött.