Kommentarer om utbildningar

Hej hej !

Jag går i tankarna om att söka till en utav dessa utbildningar.
Förmodligen till nästa år, om de finns kvar.

http://www.campusare.se/ antingen vildmarksgudie eller outdoor adventure manager.

http://www.lapplands.se/Lapplands-lararcentra/Jokkmokks-larcentra/Hogskola_Yh/Naturturismutvecklare/
Naturturismutvecklare.

Mitt mål med utbildningen är att få dela med mig av mitt brinnande intresse för friluftsliv. Jag stöter ofta på människor som blir intresserade så fort man nämner att man fjällvandrar. Oftast har de dåliga undanflykter till varför de inte är mer ute i naturen. Jag vill underlätta för de att ta sig ut!
Så jag undrar därför om det finns några med erfarenhet av dessa utbildningar, som kan dela med sig av sina erfarenheter. Eller rekommendera någon annan utbildning.

// Tack på förhand

Naturturismutvecklare kanske kan vara något, men det förutsätter i praktiken att du måste driva eget efter att utbildningen är avslutad. Samtidigt ställer jag mig tveksam att det är ett uttryckligt behov av just dessa kompetenser i fjällvärlden. De flesta besökarna tar sig dit själva, går på de väl utstakade lederna och åker sedan hem.

Om du googlar så kommer du finna att det finns en stor mängd fjällguider och färdledare som går arbetslösa stora delar av året. Den enda nischen som inte redan är utfylld helt och hållet är företagsinriktade kickoff event. Denna nisch kan sannolikt kopplas samman med den rådande träningstrenden som existerar för stunden. Varför inte en "trailrunninghelg", eller en tuff vandring varvat med någon typ av föreläsning som kopplar hur man stärker sin mentala styrka, med den fysiska aktiviteten som utgångspunkt.

Tack för svar!

Jag håller med om vad du säger, det är nog svårt att leva på att guida människor i naturen, det är inte heller mitt mål. Jag tror att det är problemet med dagens aktörer. Jag var kanske inte så tydlig med det i mitt inlägg. Jag är bara ute efter kunskap om ämnet för att sedan kunna tänka kreativt och kanske komma på ett annat sätt för att få ut människor i naturen, som inte bygger på att någon ska tjäna pengar. Typ en förening eller dylikt. Jag tror därför att det vore bra att gå någon av dessa utbildningar för ren kunskap och inspiration. Min fråga riktar sig främst till någon som har gått liknande utbildningar och kan berätta både positiva och negativa upplevelser.

Tack för svar!

Jag håller med om vad du säger, det är nog svårt att leva på att guida människor i naturen, det är inte heller mitt mål. Jag tror att det är problemet med dagens aktörer. Jag var kanske inte så tydlig med det i mitt inlägg. Jag är bara ute efter kunskap om ämnet för att sedan kunna tänka kreativt och kanske komma på ett annat sätt för att få ut människor i naturen, som inte bygger på att någon ska tjäna pengar. Typ en förening eller dylikt. Jag tror därför att det vore bra att gå någon av dessa utbildningar för ren kunskap och inspiration. Min fråga riktar sig främst till någon som har gått liknande utbildningar och kan berätta både positiva och negativa upplevelser.

Varför inte ta kontakt med friluftsfrämjandet och bli ledare där?

Ja, det skulle kunna vara ett alternativ, tack för tipset. Problemet med stora organisationer är att det blir opersonligt, ledarna är styrda av regler och normer, det gäller att man delar de med organisationen. Förmodligen medlemmarna också.

Hej.

Jag har läst utbildningen "Outdoor and adventure management" och tog examen nu i Juni.

Utbildningen har ändrats lite, men det är en mix av turismvetenskap och miljövetenskap med inslag av praktiska moment.

Det är rätt stor skillnad på denna utbildning och "Vildmarksguide" som du också nämner. Då Outdoor är knuten till högskola så är det många moment (salstentor och rapporter) som måste ske på ett visst sätt. Jag vet att många var besvikna på att vi inte var utomhus så mycket. Vi hade 27 nätter i tält kopplat till utbildningen under de två åren. Sedan finns såklart utrymme att göra privata utflykter.

Min åsikt är att utbildningen ger en bra bas för att studera vidare inom miljövetenskap eller turismvetenskap. Om man ligger i lite så får man även ut Fjälledarnormen vid examen (vissa moment får man lösa på egen hand)

I övrigt är Åre en trevlig ort att studera på. Givetvis finns det mycket att göra som kan inkräkta på studiemotivationen, men detta får även ses som en fördel om man hanterar det rätt.

Hojta till om du har fler frågor, och lycka till med vad du än väljer.

Hej, vad roligt att du beskrev dina erfarenheter:) tack, det uppskattas!

Jag har svårt att välja, det känns som att man väljer mellan akademisk och praktisk kunskap. Jag dras till den akademiska kunskapen, frågan är om jag blir en av de som tycker att 27 tält nätter blir för lite..men detta gav mig något att klura på:)

En fråga som ploppar upp direkt är:

Hur mycket praktisk kunskap om friluftslivet kände du att du fick av utbildningen? (Akademisk kunskap har jag förståt att man får)

Hej.

Vi fick flera vettiga utbildningsmoment som kan vara svåra eller dyra att göra på egen hand. Lavinkurs 3 dagar. Första hjälpen 4 dagar. Forspaddling 4 dagar (där blev det ytterligare ett par dagar utomhus, dock utan övernattning)

Om man sedan innan har begränsade kunskaper om friluftsliv och utomhusliv så får man hyfsad koll på detta. Materialval/vård, orientering, isvaksbad. Som med det mesta kräver detta att man själv underhåller kunskaperna efter avslutad kurs.

Något jag uppskattade mycket var att inga turer blev inställda p.g.a dåligt väder, utan modifierade om så krävdes. Vi gav oss således ut på turer som jag själv inte hade gett mig ut på privat.

Att efter de två åren på Outdoor kliva ut i arbetslivet är inte så vanligt (om man inte räknar sommarjobb) men å andra sidan är det få som kan sysselsätta sig på heltid i denna bransch.

Det viktigaste tror jag är att ha bra koll på vad man ger sig in på. Vi hade nästan 50% avhopp i klassen av olika anledningar, varav den främsta var att man hade en vision om vad man skulle få, men fick någonting annat.

Hoppas att du har blivit otroligt mycket klokare nu :)

Det låter väldigt spännande :)
Dina svar har absolut hjälpt mig i mitt framtida val!
Tack och grattis till din examen :)

Vildmark

Tjena.
Såg att du undrade lite över vildmarks utb i Åre.
Jag slutade för mer än ett år sedan och jobbar heltid som guide med både företag och privatgrupper.

För att göra det enkelt för dig. Om ditt mål bara är att förmedla kunskap samt enklare praktiska moment, så kan du läsa outdoor.
Men vill du göra mer fysiskt, få praktiskt erfarenhet via skolan, komma ut på arbetsplatser och få fjäll-ledarnormen. Samt ha jäkligt kul i ca 1,5 år så ska du läsa vildmark, roligaste jag någonsin gjort och den utb jag lärt mig mest på. Kontakta gärna skolan också och fråga dem.
Mvh

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg