komma vidare

tips mottages tacksamt

Jag har nu klättrat ett tag och efter 1,5 år inomhus har jag denna säsongen klättrat ute så mycket som möjligt och fann verkligen utomhusklättringen som en fantastisk upplevelse. Jag vill ta steget till trad klättring och här ligger väl lite av problematiken. Jag känner verkligen att jag vill ha en mer psykisk utmaning också, dessutom måste jag ändå använda bygga stand etc där jag klättrar. (och i ärlighetens namn tycker jag faktiskt det är kul med ett rack, och allt som medföljer)

Många man pratat med tycker man ska gå en kurs, men det har visat sig ganska svårt att få till tider och folk till såna kurser. Hur började ni? när kan man börja leda och bör man ens försöka göra det utan en bra introduktion?

Jag har övat mig utomhus i att lägga kila och kammar, knutar etc. Bygger ofta ankare etc och läst ALLT jag kommit över i ämnet.

Var i kullen och tittade på lätta leder i 3-4 registret, snart ser jag inget skäl till att bara åka dit och klättra...förutom att ingen jag känner vill eller har utrustning till att klättra trad.

så tips mottages tacksamt...hur började ni, vad bör man tänka på etc. Är det verkligen värt att gå en kurs när det enda man saknar egentligen är den där första leden...

Kul att du vill klättra traditionellt!

Jag började med att lägga egna säkringar under överinseende av en rutinerad tradklättrare.
Ingen kurs alltså. Jag klättrade en lätt led, och han följde och bedömde mina säkringar, sa vad jag kunde tänka på osv.
Detta upprepades x antal ggr på olika leder, tills jag kände mig säker på hur allt funkar.
Stor breaket blev väl på Climb In, när mina vänner ödmjukt lät mig leda det mesta.
Vanan är bättre än en enstaka kurs, anser jag.

Självklart, får du tillfälle att gå en instruktörsledd kurs är det väl kanon, men om inte, tycker jag du ska köra ändå.

Åk ut med nån kompis som har grejor och hyfsad vana, och klättra lätta grejor. Klättra mycket. Försök förstå varför en kilplacering är bra, när en annan är kass osv.

Trad is the shit, och kan man klättra trad, kan man klättra allt. No limits. Och det är en verkligt skön känsla. Sen blir man ju tvungen att klättra bultat ibland ändå, men det är en annan sak...:)

Ok, såg nu att du skrev att du inte kände nån som klättrar trad. Men det borde väl alltid gå att få tag i nån? Tyvärr bor jag inte åt ditt håll, annars hade vi kunnat slå våra smutsiga byksäckar ihop. Lycka till!

Håller med om att en inledande kurs inte behöver vara en ovillkorlig förutsättning.
För din egen skull och på sikt kanske det är bra att ha "fått kvitto" på din kompetens och att ha genomgått en kurs, men själv ledde jag en hel del innan jag så småningom gick en förtsättningskurs, och det kändes bra på alla sätt.
Klättrade dock med kamrater som hade erfarenhet.

Jag har hört om alla varianter om hur folk börjat klättra, ibland utan vitala kunskaper och ibland med stolliga inslag i sin utrustning. Med guds försyn har de överlevt tills de lärt sig mer, och det kanske inte är bästa sättet.
Rent principiellt så kan jag dock föreställa mig att vissa personer genom att läsa kan tillägna sig de nödvändiga kunskaperna på egen hand, men det kräver ju förstås ödmjukhet, självkritik och en läggning som gör att man har lätt att förstå teknikerna.

Liknande diskussion i ett annat forum

En kurs är ju inget självändamål och det är inte förbjudet att klättra (ute) utan att ha gått en kurs.
Informationen finns ju tillgänglig, men det som är ovärderligt är att kunna diskutera saker man funderar över med någon, helst kunnig, människa. Det är svårt att från text, stillbilder, och youtube få samma upplevelse som när någon kan visa direkt, face2face, hur man gör.

Och utan sällskap helt och hållet så känns det litet chansartat.
Åtminstone bör man vara klar över att det kan bli litet ensamt om det skulle strula till sig, för det gör det ju alltid, på nåt sätt.

Kurs eller inte så borde det väl finnas nån i trakterna kring ett känt klätterställe du kan gå i lag med?

De som läser här ofta kan nog räkna ut vad mitt svar blir: Åk ut och testa.

(För visst har du hopptestat dina säkringar med en statisk slinga?)

Du verkar ha gjort din hemläxa ordentligt, och har dessutom inte tänkt falla. Kör i vind säger jag. Du kommer att upptäcka att du kan lägga säkringar bra men att repföringen är trassligare än du tror, och att repdrag verkligen kan rubba säkringar ur sitt läge.

Lägg ofta och lägg noggrant.

Lycka till!

Själv gick jag en topprepskurs, köpte jag ett set kil och testade dem på en liten boulderklippa, lärde en kompis hur man säkrade, la in en bomberkil i fin granit, klättrade förbi den och hoppade. Den höll. Så började jag leda.

Det finns de som lägger fina säkringar så gott som på en gång utan någon kurs då de hajar principen snabbt, och det finns de som lägger kassa säkringar trots att de gått kurs.

Off topic så får det senare får mig att undra ibland vad en instruktör har för ansvar. Säger han eller hon till sin elev att denne borde inte leda på egna säkringar på ett tag utan öva på topprep med en erfaren? Eller tänker instruktören att eleven har nu gått kursen och får ansvara själv för vad han/hon ger sig in på?

Nu kanhända jag pajjar nöjet för Achtminus och diverse ondskefulla ortopeder, men jag kan inte rekommendera att hopptesta säkringarna med statisk slinga...jag vet, jag vet, men ibland lyser inte ironi igenom hos alla, det kan ju vara nån mindre bildad som läser detta också..

Mr boring

Nu kanhända jag pajjar nöjet för Achtminus och diverse ondskefulla ortopeder, men jag kan inte rekommendera att hopptesta säkringarna med statisk slinga...jag vet, jag vet, men ibland lyser inte ironi igenom hos alla, det kan ju vara nån mindre bildad som läser detta också..

Mr boring

Om han var ironisk, ja?
Jag kan tänka mig att han menar att man hopptestar med en statisk slinga kompletterat med topprep.
Om slingan är sträckt när man börjar hoppa borde det inte vara någon fara.
Så länge man inte FALLTESTAR en säkring med en statisk slinga, det vore ganska dumt och farligt.

Mr boring

Det som nog inte lyste igenom var skillnaden mellan att "hopptesta" och "testa att hoppa i".
Det ena är stadardprocedur vid aid exempelvis, det andra gör ont.

Det finns de som lägger fina säkringar så gott som på en gång utan någon kurs då de hajar principen snabbt, och det finns de som lägger kassa säkringar trots att de gått kurs.

Off topic så får det senare får mig att undra ibland vad en instruktör har för ansvar. Säger han eller hon till sin elev att denne borde inte leda på egna säkringar på ett tag utan öva på topprep med en erfaren? Eller tänker instruktören att eleven har nu gått kursen och får ansvara själv för vad han/hon ger sig in på?

Mycket tänkvärt, och kanske särkskilt för de som hävdar att kurs ska genomgås till att börja med i alla lägen.
Man får väl ett diplom efter kursen, och frågan är hur det är formulerat, är det en kvittens på att man klarat kursen, eller är det en kvittens på att man genomgått den...

Kuggfrekvensen på sådana här kurser borde ju kunna vara mer än enstaka procent - även om det inte handlar om ren examination.

jag menar naturligtvis att man skall klippa en statisk slinga i sin säkring, ställa sig i den och hoppa utavbara fan. Håller den för det så håller den för ett kort (vanligt) fall.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg