Kombinerad tur-/telemarkskida?

Roliga skidor!

BCX Rebound Crown är det jag åker på. Har Supertelemark på dem, samt en liten platta, mest för att lätt kunna köpa till platta å hälhöjare när jag vill. Kör med en lädersko, arko, med två spännen. Tror inte den säljs längre, men jag är inte helt säker. Den är ett mellanting mellan plastpjuck å "vanliga" läderkängor.

Jag tycker rebounden funkar helt ok på platten. Att de har fjäll gör sitt, fästet är superbt, och även om man har bättre glid utan fjäll, så är det nästan värt det glidet, för att man ska slippa kleta med valla som inte funkar å sånt! Du kanske känner igen dig? Annars finns ju vallningsbara modeller..

Jag gick med en massa folk senast i våras, och höll utan problem samma takt som dem. Alltså, jag upplever inte dessa som jobbigare på det hela taget.
I och med att skidan är relativt kort, så blir det mer som att man går i den än åker. Detta beror på pjuck å bindning också. Om du väljer en lättare bindning, tex supertelemarken, så blir de inte alls samma tunga känsla som man kan få med en kabelbindning och ett par höga plastpjuck. Men det blir heller inte lika stadigt, när du sen kör utför. Jag tycker dock supertelemarken är ett bra val för den här skidan, men det finns säkert dem med andra åsikter.

Jämfört med en längre skida har de kanske något sämre glid, men det var inte något som jag märkte av särskillt mycket. De är istället stabila och du vet var du har dem. Drar du tex en pulka så är de perfekta!
Många går ju med stighudar, men så länge det inte är bestående brant uppförsbacke, så klarar man sig bra med dessa skidor.

De känns säkra och är lättanvända både då det blir isigare och litet mera medlut! Känns som att det är jag som bestämmer när jag kör på dem, och det är en skön känsla!

hoppas du blivit lite klokare!
Sara
[Ändrat av Rödluvan 2003-09-27 kl 00:36]

Tack Sara för svaret!
Det blir nog ett par S-bound,
tror jag vet vilka pjäxor du menar, de fanns på intersport i ö-vik och lär nog finnas kvar...
När jag köpte min telisutrustning tyckte de att jag skulle ha ett par sådana. Det var bara proffs som körde med plast...

På 80 talet da???

Som tidigare nämnts fanns det ju faktiskt telisåkare även innan dagens feta skidor blev skapta, på 80 tidigt 90 tal åkte alla på smala långa skidor med varierande grad av spann. Visst du har inte samma førlåtande stabilitet som med dagens "slalomutrustning med løs häl" men under normala førhållanden går det faktiskt helt fint med t.ex ett par Rossignol Randonee 2002. Dessutom blir tilfredställelsen så mkt større när du får till det. (bristande skara är t.ex inte så lätt med dessa skidor...) Det finns ju ingen poäng att vara konservativ å använda sig av smala skidor i pisten eller rena toppturer men om du som jag vill gå långa turer kombinerast med en eller annan topptur så är traditionella telis/turskidor det det enda som fungerar. Många av dagens telisåkare kan inte førstå tjusningen med långturer och detr kan man ju førstå när de hasar omkring på 170 långa carvingskidor + stighudar. Då blir annmarchen bara en plåga. Många rekomenderar att mer eller mindre alltid ha på stighudarna och det kanske är det bästa om man inte orkar valla sina skidor. Valet mellan enkelspann och dubbelspann beror på hur bra utføråkningsegenskaper du vill mot hur ofta du vill valla skidorna. Jag har inte märkt någon väldigt stor skillnad i utførsåkningsegenskaper mellan dubbel och enkelspann, det går att køra telis med dubbelspann också. Vallningsfria skidor fungerar men blir alldrig lika bra, varken glid eller fäste, som vallningsbara.

Vallningsbara vs vallningsfria

Man ska aldrig säga aldrig sa min farmor och det finns alltid undantag.

Tom i världscupen i längdskidåkning har vallningfria skidor använts (dock i undantagsfall)! Fördelarna är som jag ser det; 1 Jag har alltid acceptabelt fäste, även då föret ändras under turen.2 Jag slipper valla. 3 Vid utförsåkning i lössnö bromsar ett par vallade skidor mer än vallningsfria.

Rebound Crown ?

Hej, har själv bestämt mig för ett par Rebound Crown, efter många om.. och men..! Då kvar står bara ett problem, vart ska man köpa? Har tyvärr inte hittat någon som säljer dessa. Några förslag ?
//Peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg