Kombinera två säckar?

Jag tror att -20 med Zensor Compakt och Arroyo är lite väl optimistiskt.
-20 med Zensor 1S och Arroyo borde fungera med bra liggunderlag och underställ, mössa etc, förutsatt att du inte är så frusen alltså.

Det viktigaste är dock att både du och Arroyo får plats i Zensorn utan att dunet komprimeras, annars är det kört.

Ja, jag hade nog en känsla av att Compakt:en var i kallaste laget. Det får nog bli en varmare säck.

[...]Efteråt klagade den tyngre på att det varit vådligt kallt, men i själva verket var det ju hans kroppsydda som komprimerade loftet från insidan.
Hur stor säck behöver du?

Jag är väl medveten om problemet. Jag är inte särskilt lång, bara drygt 171 cm. Det gör att en 183 cm-säck är rymlig. När det gäller mitt midjemått kunde det gärna fått vara lite mindre. Jag väger dock under 75 kg. Ska nog besöka en butik och testa lite.

Tack för svaren! /Hans

Jag fick en idé och har lekt lite med diagram för att få en ungefärlig uppfattning om vad jag ska kombinera min Marmot Arroyo med. Jag har haft Haglöfs Zensor-serie (längd 183 cm) som utgångspunkt och satt gröna punkter i diagrammet nedan, för sovsäckens vikt respektive komforttemperatur. Man kan sedan dra en ungefärlig linje som möjligen kan extrapoleras en bit.

Exempel 1. Min Arroyo har komforttemp. -1. Detta motsvarar i Zensorserien en sovsäcksvikt på 1075g, enligt den grå linjen (fast det finns naturligtvis inte exakt en sådan säck).
För att uppnå -20 (som motsvarar ca 2400g för Zensor) behöver jag alltså en extra vikt på 2400-1075=1325 g. Denna vikt motsvarar närmast en Zensor 2S (som har en vikt på 1260g och en komforttemp. på -3).

Exempel 2. Man kan också räkna åt andra hållet. Om jag skulle köpt en Zensor Compakt, vilken komforttemp. skulle jag under gynnsamma omständigheter (dvs att säckarna inte trycks ihop och därmed kyler) kunna uppnå ihop med min Arroyo?
Jo, med en Compakt har vi dess vikt 810g att spela på. Detta ger 1075g (motsvarande min Arroyo) + 810g = 1885g. Detta motsvarar i diagrammet ca -12,5 grader. Och den temperaturen uppfyller inte mina krav. Vilket ju en del av er redan påpekat! :cool:

Allt detta är mycket ungefärligt och helt grundat enbart på en viss typ av syntetsäckar. Jag har dessutom inte tagit hänsyn att det är själva fyllningen som spelar roll utan bara räknat på sovsäckens totalvikt. Fast det övertygade faktiskt mig själv om vilken säck jag behöver. Ha gärna åsikter!

(PS. Det blev visst bakvänt med modellbeteckningarna, det ska ju vara 1S, 2S och 3S.)

Bilagor

• Sovsäck_2.jpg
    Sovsäck_2.jpg
    195.4 KB · Visningar: 288
Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg