Tvärtom om vad du påstår är det INTE att rekommendera att ha så högt tryck i däcken som 10-11bar.
Ett MAXtryck på 6-8bar är tvärtom MYCKET bättre, men då med en däcksbredd anpassad efter det.
Många tycker att ett (onödigt) högt däckstryck gör att det känns snabbare, men rullmotståndstester utförda i verkligheten (dvs på vanliga vägar) visar att det inte stämmer.
Visst är det så att högre däckstryck ger lägre rullmotstånd.
Men bara upp till den punkt när trycket blir så högt att däcket/hjulet/hela cykeln börjar 'studsa' istf att 'fjädra' över de ojämnheter som alltid finns på våra vägar, även de man tycker verkar jämna och släta.
De tester jag har sett visar tvärtemot att FÖR högt tryck i däcken ger ett onödigt högt rullmotstånd, åtminstone på vanliga vägar.
Kolla tex detta test
"
above a certain pressure (what I like to call the 'breakpoint pressure' higher inflation pressures make a rider slower for a given power input to the pedals. Adjacent is a simplified schematic representation of this effect. "
"
this author undertook an experiment "on the road" armed with a PowerTap power meter and a method for determining the Crr"
"
The outcome of this analysis is shown in the following plot, which reveals the “breakpoint pressure” for the particular tires tested, with the particular wheel loading, and the particular road surface roughness of this test."
http://www.slowtwitch.com/Tech/What_s_in_a_tube__1034.html
Detta med att rullmotståndet minskar hos NÅGOT bredare däck och att då även NÅGOT lägre tryck ger lägre rullmotstånd (på vanliga vägar) har varit kännt sedan åtminstone 80-talet.
Men varför det ännu inte riktigt har slagit igenom vet jag inte.
En förklaring kan vara att smala hårt pumpade däck KÄNNS snabbare.
När man cyklar fortare snurrar hjulen fortare (duh!), det gör att vibrationerna man känner får en högre frekevens.
Med smala hårt pumpade däck får man en liknande känsla.
Därför väljer många som enbart går på känsla smala hårt pumpade däck, trots alla nackdelar.
Den som säger:
"Vadå tester? Jag känner ju vad som är snabbast!"
Har alltså 'lurat' sig själv.
Vilka däck och vilket tryck bör man då använda?
Det beror förstås på, men om man väljer däcksbredd enl PDFen nedan så att man hamnar på ett MAXtryck på 6-8 Bar så är man inte helt fel ute
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf
Även proffs-stall, åtminstone de med kunnig ledning, kör med NÅGOT bredare däck ( och NÅGOT lägre tryck i däcken).
Vroomen explains:
"
In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time"
..
"
Every mechanic of every professional cycling team puts too much pressure in the tyres. We've weaned them off of that so at least there's not 12 bar in them any more.
We don't run these crazy high pressures ever because it actually increases rolling resistance."
http://www.cyclingnews.com/features/cervelo-testteam-get-testing-in-belgium
OBS:
Optimalt tryck är inte alltid det samma som det tryck som ger lägst rullmotstånd.