Kolstål, hur sköta?

Stål är en legering (blandning) av järn ock kol med mellan 0,5-2 procent kolinnehåll
Stål innehållande fler grundämnen än kol som legeringsämnen benäms legerat stål.
Järnlegeringar med högre kolhalter än 2% benämns gjutjärn.
Järn med liten andel kol <0,5% kallas smidesjärn.
Precis. Utan att vidare snärja in sig i ämnet så kan man säga att det finns stål som trots allt har mer kol i matrisen är 2%. Det är de s k PM stålen, dvs pulvermetallurgiska sintrade ståltyper. M a o, det går att "pumpa" i mer kol i matrisen än 2% utan att göra stålet extremt skört.

De s k 10XX-stålen är i stort sett rena kolstål, dvs innehåller i stort sett enbart kol och järn med små mängder förorenande kemikalier.

~Paul~.
 
Härligt! Tack!

Jag visste nog att jag skulle få snabba bra svar, ändå blir jag glatt överraskad och varm i hela hjärtat! Tack, kniv-proffs!

Nu återstår bara att hitta nåt liknande Bräkleen eller Autosol, helst också paraffinolja om möjligt. Allt finns ju här, men är lite svårt att hitta om man inte är kines! Har dock kolleger vars kinesiskhet man kan snylta på för att klara av en del vardagsklurigheter...

Aaah, precis vad givaren pratade om, men han hade inte termen "rocking push cut" när han förklarade, då kan jag stila imorgon!!!

Har nyligen köpt en bra wok, iofs bara på motsvarande "Ica Maxi", men iaf var den bra för vår matlagningsnivå, hårdanodiserat stål. Men bättre redskap att avända i den ska jag leta, tack för tips.

En fråga till, ledsen om den är korkad... får man diska en sån här kniv med diskmedel, alltså?

Än en gång, tack alla hjälpare hittills!
 
får man diska en sån här kniv med diskmedel, alltså?
Till skillnad från en wok i samma stål, eller en gjutjärnspanna så bör du diska kniven omedelbart efter användning. Du måste dock genast torka och smörja den om du vill undvika rostangrepp. Personligen smörjer jag mina kolstålsblad med ister, dvs renderat fett från grisspäck.

~Paul~
 
Vad finns det för alternativ till ister? Vanliga matoljor? Kokosnötsolja?

Fettet bör inte innehålla vätska. Ister har ganska speciella egenskaper. Vätskan förångas nämligen i samband med framställningen.

Denna går till på det viset att man skär små kuber av grisens späck och sedan sauterar/sjuder dem på svag värme i belagd panna. När tärningarna börjar anta en rosa färgnyans så är istret färdigt. Man silar av det flytande istret och låter det svalna i t ex kyl. Släng inte bort de urstekta tärningarna, de är kanon till att blanda in i diverse bakverk, t ex pretzels och gifflar.

Vad jag vill säga är att det finns få ersättare till ister. Eventuellt kan man använda ankfett eller gåsfett men då blir det dyrt ;).

~Paul~
 
Paraffinolja är det ända alternativet till brukarföremål i stål/trä för livsmedelsproduktion
Paraffinolja är bra men till knivar är ister ett bättre alternativ eftersom man kan behandla både blad och handtag i samma svep. Det är dessutom avsevärt billigare och kan framställas i hemmet ;).

~Paul~
 
Härsknar

Fettet bör inte innehålla vätska. Ister har ganska speciella egenskaper. Vätskan förångas nämligen i samband med framställningen.

Denna går till på det viset att man skär små kuber av grisens späck och sedan sauterar/sjuder dem på svag värme i belagd panna. När tärningarna börjar anta en rosa färgnyans så är istret färdigt. Man silar av det flytande istret och låter det svalna i t ex kyl. Släng inte bort de urstekta tärningarna, de är kanon till att blanda in i diverse bakverk, t ex pretzels och gifflar.

Vad jag vill säga är att det finns få ersättare till ister. Eventuellt kan man använda ankfett eller gåsfett men då blir det dyrt ;).

~Paul~

Fett Härsknar

Mvh troswe
 
Jag har jobbat för och åt många företag som importerar från Kina. Med den erfarenheten hade jag noga diskat allt som har med livsmedel att göra. Att avfetta är inte farligt men någon typ av skyddande lager är livsnödvändigt för materialet. I knivens fall ser den ganska rå ut i den ytan som inte är slipad. Det är här jag oroar mig för att det ligger kvar vatten i porerna. Därför skulle jag torka den noga och låta den torka innan jag smörjer. Som sagt- härsknande fett inget problem om man regelbundet behandlar om kniven. Paraffin härsknar enligt min vetskap inte?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35

Liknande trådar