• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Koll på Italien?

Hej,

jag hittade ingen bra rubrik, valde att skriva under Reskompis (platsar inte under Expeditioner...).

Min flickvän och jag funderar att åka till Italien i april. Florens är ett delmål (maten, konsten, kulturen). Sen funderade vi även på lite friluftsliv oxå. Vandra (dagsturer), mtb etc. Resan kommer att ha en låg budget (= tåg, vandrarhem etc). Nån som har förslag på:
- Vandringsområden i italienska alperna, eller andra intressanta områden
- Mtb-turer i italienska alperna, eller andra intressanta områden
- Var man kan hyra mtb
- Förslag på boende och andra aktiviteter i dessa områden

/Håkan
 
Siena, Garda och Finale Ligure

Hej!

När ni ändå är i Toscana, kan jag rekommendera att besöka medeltidsstaden Siena som ligger ca 5 mil
från Florens. En riktig pärla i Toscana vid sidan av fantastiska Florens. Bra tågförbindelse med Florens.

När det gäller MTB kan jag nämna området kring Lago di Garda. Här torde det inte vara några problem att hitta hyrcyklar. Varning för horder av tyska turister. Ett av deras absoluta favorit resmål i alperna.

Ett fullgott alternativ till Garda är Finale Ligure som ligger direkt vid medelhavet ca 4-5 mil väster om Genova. Här borde det inte heller vara några problem att hitta cyklar att hyra. Finale är nog att föredra då ni reser så pass tidigt i och med att det ligger längre söderut.

/stefan
 
Italien

Tänk på att Italien är ett i-land med priser i klass med Sverige på mycket. Om ni vill resa med liten budget finns bättre alternativ, men om ni söker kultur har ni funnit den västerländska kulturens vagga. Ni kanske ska skippa Gardasjön och lägga en tid i Rom -den eviga staden istället. Passa på att förlova er också.
Martin
 
Öp-öp-öp!

Martin, nu ska vi inte gå händelserna i förväg :cool:

Tack för era tips. Vi har dock (nästan) bestämt oss för att utesluta Rom, eftersom det blir för mycket av det goda.

/Håkan
 
Tips om Italien

Min främsta råd är i alla fall att ni ska läsa in er på Italien. Det gör resan både längre (ni kan börja resa flera månader i förväg hemma) och roligare eftersom ni känner till mer om de ställen ni reser till. Inläsning är enklast att göra om man köper en guidebok liknande Let´s Go, samt söker på resor till Italien på Internet. Det går bra att köpa guideböcker som är något år gamla, de flesta ställen finns kvar och den information ni söker till en början är av sådan natur att den inte åldras. Bra vandrings- och cykelleder försvinner ju inte över en natt på grund av konkurs som t ex resturanger.

Det finns ett antal guideböcker om Italien. Jag har använt Let´s Go och den fungerade bra för mig. De och andra guideböcker (Rough Guide mm) finns att få tag på bokaffärer. Det finns också guideböcker med mer specifik inriktning. Jag och min fru har Cykling the Mediterranian av Kameel Nasr, Richtig Wandern av Dumont och Walking in Tuscany av Price. Det finns säkert fler.

Sedan kan jag rekommendera ett österrikiskt kartbolag som heter Kompass (www.kompass.at). De har ett många kartor med både cykel- och vandringsleder utmärkta. Jag och min flickvän planerar just nu en cykel- och vandringsresa till Elba och har beställt en karta över ön via Internet (och samtidigt beställt två andra kartor över delar av Toscana).

Vidare kan jag säga att Italien är ett lätt land att resa i. Bra infrastruktur, många tåg- och bussförbindelser och många hotell och vandrarhem.

Mitt sista råd är gå den italienska kulturen lite till mötes genom att ni ska försöka lära er lite ord och fraser att använda när ni reser. Italienska är relativt lätt att lära sig och ni får mycket bättre mottagande om ni försöker på italienska först. Skulle det inte gå med italienska finns alltid engelska eller kroppsspråket. Genom att använda italienska visar ni att ni har ett intresse för deras kultur och det gillar de. Det finns (om man ska generalisera) en viss aversion mot amerikaner och tyskar så det kan vara bra att tydliggöra att ni är svenskar och att ni inte är som andra turister utan att ni verkligen vill uppleva Italien.

Lycka till med er resa.

/.
 
Oskar

Tack för tipsen på guideböcker. Flickvännen är iofs tyska, men pratar även bra svenska, franska och engelska samt några ord italienska. Dessutom så är hon så fruktansvärt trevlig och charmig att det svårligen kan bli några problem.

Jag förstod inte riktigt din familjesituation. Du och din fru har guideböcker ihop, men du planerar en cykel- och vandringsresa till Elba med din flickvän? ;)

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ålänning Sällskap på livsresan Reskompis 0
Alle95 Oerfaren kille på 22 år söker vandringskompis innan säsongen är slut! Reskompis 0
Ormrot Kebnekaise Syd/Nordtopp nu på lördag Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
saraabeiramar Grövelsjön - Storulvån på skidor, april 2016. Reskompis 7
gide Jämtlandsfjällen på skidor Reskompis 0
Makrolon Vill ut på tur! Reskompis 0
Caek06 söker manligt ressällskap för vandring på Korsika Reskompis 0
såg Trött på vara singel i skogen Reskompis 0
johanniska Trött på att vara singel i fjällen! Reskompis 173
literoligt Vandring med övernattning på öde ö i sommarsverige? Reskompis 9
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
Pumba Ledig v26-30 å vore ju kul att hitta på något någon :) Reskompis 10
Soffgrupp Vandra i Marrocko Feb/Mars 2013 - Häng på! Reskompis 3
cecilia.carlsson.79 Turskidåkning i Grövelsjöfjällen slutet på januari? Reskompis 2
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Reskompis 0
78395 Ska du från Sthlm till Karlstad 2/11. Dela på bensin? Reskompis 0
vandrarman Everest Circuit i slutet på septemeber Reskompis 4
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
Thesearch Vill du bestiga Mont Blanc på skidor med mig i vår Reskompis 0
Christian1 Tips på bra vandrar eller cykelresor? Reskompis 3
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
luktafotogen Lång skidtur på Vänerns is. Reskompis 11
coaskkis Skoter på Svalbard Reskompis 1
klykan Tanzania på cykel - sommaren 2011 Reskompis 4
rölin Vandring i Hemavan på kort varsel (20-22/8) Reskompis 0
Heikkinen Följa med på fjällvandring v36 eller v37 Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
duharmail seriösa planer på segla jorden runt Reskompis 0
skogsflicka klättra på mallorca i jul? Reskompis 0
rullgrus Någon som är sugen på att resa genom Papua Nya Guinea? Reskompis 0
Tripping Abisko - Nikkaluokta början på sep Reskompis 1
hannulan Norrut från Göteborg på E20 på torsdag? Reskompis 0
Frida0314 Tips på grupp/aktivitetresa? Reskompis 2
alven Från Sthlm på måndag kväll? Reskompis 0
Binna Följa med norrländska på fjällvandring i sommar? Reskompis 5
KlaraL sugen på långfärdscykling i höst? Reskompis 9
apfaktor Någon som är sugen på spanien? Reskompis 0
realout Äventyrskompis på resa vart som helst Reskompis 1
Abriss Grövelsjön på V33 Reskompis 0
Skjeltorp Norkap - Kastaden på cykel. Reskompis 1
fiia83 äventyr på nya zeeland Reskompis 2
jabo05 följ med på vandring i jämtland Reskompis 3
boel155 Malaysia slutet på apri, början på mars? Reskompis 0
Andunge Friluftssinglar på turskidåkning i påsk? Reskompis 4
Anna.S Kompis på ridturer och ridresor Reskompis 1
JonathanW Sällskap på vintertälttur i februari Reskompis 9
afil MTB å cykel på Gran canaria! Reskompis 1
sanja_h20 Behöver tips om jobb på båt Reskompis 0
anak8932 Fjällvandring i September eller skidorna på senare? Reskompis 9

Liknande trådar