Koga-Miyata?

Re: Re: Re: 40-hals-falgen

PeterN; sa:
Beställde 40h bak till min Villiger Cabonga o tänkte inte så mycker mer än att försäljaren ansåg det vara bra med ett så starkt bakhjul som möjligt ... håller med om att det är en fördel att ha delar som finns att få tag på om oturen skulle vara framme ... skulle det inte funka tillfälligt med en 36 håls fälg om man nu lämnar 4 hål i 40h navet jämnt utspridda (eller 8 m ett 32h fälg) ??? Eller kommer detta att skapa en obra obalans i hjulet ??? Annars så får man väl ta o fixa ett nytt nav i samband med fälgbytet :)

Det fungerar helt klart att bygga hjul med olika antal haal i faelj och nav. Problemet aer att laengden paa ekrarna inte staemmer helt men det gaar att bygga. Bygger man hjulen bra saa behoever det inte bli naagot obalans i dem men belastningen paa ekrarna kommer att bli ojaemn och innebaer att risken foer att en eker bryts oekar.

Har testat med 36 nav till 48 faelj, 48 nav till 40 faelj och 36 nav till 32 faelj.

/Stellan
 
Liggcyklar är dyra för de görs i små serier eller tillverkas endast på beställning som med min liggcykel HP-Velotechnik Street Machine Gt .

Den kostade med den utrustning jag valde 24000:-. Priset på den varierar mellan 20000 – 36000. Det finns billigare liggcyklar än den men det är svårt att komma under 15000:-
Därför bygger en del sina liggcyklar.

Om jag jämför med hur det var att cykla på Cannondale T1000 och min nuvarande liggcykel så är det nästan bara fördelar med liggcykeln.

Liggcykeln frestar inte på nacke, händer eller rygg. Man har en vy som från en bil vilket har gjort att jag upptäckt hur mycket man tittar i vägen på en vanlig cykel. Just Street Machine Gt är lika stabil med och utan packning vilket också syns i recensionerna av den. Nackdelen är att cykeln är tyngre men så var Cannondale T1000 en ovanligt lätt långfärdscykel.

Jag måste också säga att cykling har blivit roligare med liggcykeln. Jag planerar just nu för den tredje cykelsemestern i rad. Med de vanliga långfärdscyklarna Nishiki och Cannondale som jag haft tidigare så räckte det med två cykelsemestrar i rad innan man ville ta en paus.

Webbsidor att titta på:

http://www.hpvelotechnik.com/

http://www.liggister.org
 
Koga

Tråden gled visst in på liggcyklar. Hur blev det med din Koga? Köpte du någon och har hunnit skaffa lite erfarenhet av den? Jag testade en Randonneur idag och det är ju klart en häftig cykel. Tycker bara det är så jäkla svårt att bedöma om det är värt pengarna. Ett alternativ är kanske Cannondale T800 för ca 14.000 kr istf Randonneur för 17.000, mer utrustning förstås på den sistnämnda.
 
Koga-Miyata säljes

nilsjohan (eller någon annan)

Jag funderar på att sälja min Koga-Miyata Randonneur.
Den är fullt utrustad med cykelväskor från Vaude.

Vid intresse, skicka ett mail.

Mvh/Fredrik
 
Koga

Jovisst blev det en Koga-Miyata Randonneur. An har den dock inte rullat en meter da jag befinner mig i Skottland. Runt den 20 juni sker den forsta provturen och 20 dagar senare bar det av. Mitt stora problem nu ar vilka kartor jag ska anvanda samt hur jag lattast tar mig upp i landet. Start kommer ske i Maunu (sa langt upp i SVERIGE man kan komma med bil/cykel). Nagon som har erfaranhet av att transportera cykel med tag/buss denna stracka?
 
Komfort...

Jo, jag håller med om att komforten är bättre på en 'bra' (läs dyr) som är tillverkad för långfärd. Men en cykel för 12000+ kan vara en för stor investering för många, vilket leder till att det inte blev någon cykel överhuvudtaget. Innan första turen är man orolig och vill att allt ska vara perfekt.

Jag vill bara trycka på att man kan göra långa eller korta turer på nästan vilken cykel som helst. Huvudsaken är att cykeln är lagom stor och att alla delar är hela och rena =)

// Mvh Morgan



Alla cyklar kan gå sönder så det är ingen skillnad på billiga eller dyra cyklar i det avseendet. Däremot kan det skiljas på hur de är att cykla på.

1992 köpte jag en Cannodale T1000 för 12000 kr som då ansågs vara en av de bästa långfärdscyklar som gjorts.

Ifjol sålde jag denna cykel då jag själv bytt till en långfärdsliggcykel. Han som köpte Cannondale cykeln skulle cykla med flera andra från London till Israel som en fredsmanifestation. Han skickade mail under resan gång där han flera gånger konstaterade att Cannondalecykeln var helt överlägsen alla andra cyklar. Ingen annan cykel gick så lätt och var så bra långfärdscykel som den.

Cannondale T1000 väger med allt monterat som pakethållare, lowrider, skärmar, lyse, flaskhållare 13,5 kg!
[/QUOTE]

Är liggcykel nått att satsa på?? Jag har kollat lite, med betoning på lite, och det verkar vara kostsamma saker. Vad är dina erfarenheter?? [/QUOTE]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benny G Koga Miyata - Surly LTH Långcykling 3
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
salevik World Traveller Koga Bike? Långcykling 5
tjoms Koga Myata Långcykling 0
jeppor Miyata Långcykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg