Köttgryta eller liknande??

Så behöver man göra om det är sega stora grytbitar, men om du t.ex. strimlar lövbiff eller fläskfile så behöver du inte alls koka lika länge.

Och är det friluftsmat det handlar om så är det ju rätt smidigt att torka själv, då behöver köttet knappt koka alls. Bara rekonstitueras och värmas i princip.

Kanske dags o börja tänka på andra köttvsrianter än klassiska grytkött när det gäller friluftsmat....

Vill helst skippa torkat då jag vill slippa bära på allt vatten....

Om man marinerar köttet i någon syra blir det mörare och kokar klart snabbare. Vin är klassiskt. Eller kiwi, det lär innehålla köttnedbrytande enzymer också har jag hört. Om det stämmer vet jag inte. Något försiktig ska man kanske vara om man inte har möjlighet att hålla temperaturen nere under marineringen. Matförgiftning är ju så tråkigt.

Hur tänker du nu?

Om du inte torkar maten så bär du ju på vattnet som finns i maten.

I de flesta fall när man vandrar så tar man ju vatten på vägen. Och genom att då torka maten så slipper man bära vattnet i maten.

Gör du verkligen såna vandringar att du måste bära med dig allt vatten så lär ju inte vikten på MATEN vara nåt problem med tanke på att man behöver få i sig 2-3 liter vatten om dagen.

Kanske dags o börja tänka på andra köttvsrianter än klassiska grytkött när det gäller friluftsmat....

Hehe, nä det skulle inte kännas som någon höjdare att först torka maten, sedan bära med sig vattnet separat;)

Klassiska gryträtter går utmärkt som friluftsmat, under rätt omständigheter:

6207249d1fe33a139a20f846fa10fa4d.jpg

Torkad köttfärs i kombination med annat egentorkat, och/eller med typ Knorrs Mexicana eller dylikt, är närmast idealisk friluftsmat när du använder vanligt friluftskök. Kolla "Laga mat i fjällen" eller "Friluftsmat" av Anita Forsell, så får du veta allt du behöver för att äta gott ute.

Raskesven

Hur tänker du nu?

Om du inte torkar maten så bär du ju på vattnet som finns i maten.

I de flesta fall när man vandrar så tar man ju vatten på vägen. Och genom att då torka maten så slipper man bära vattnet i maten.

Gör du verkligen såna vandringar att du måste bära med dig allt vatten så lär ju inte vikten på MATEN vara nåt problem med tanke på att man behöver få i sig 2-3 liter vatten om dagen.

MMM, men om du e ute på en skogstur på ett par dar och ska bära med dig allt vatten, då e de en annan femma...... de e sådana tillfällen jag e ute efter..

MMM, men om du e ute på en skogstur på ett par dar och ska bära med dig allt vatten, då e de en annan femma...... de e sådana tillfällen jag e ute efter..

Ja men vadå, om du är ute 3 dar så får du alltså släpa på nästan 10 kg vatten, spelar det då nån roll att du måste ha med dig lite extra bränsle för långkok?

Har grytan väl kokat upp så behövs det inte mycket effekt för att hålla den kokande, jag skulle tro att värmen från 3-4 värmeljus räcker för att hålla en gryta kokande. Så det lär inte behöva några enorma mängder extra bränsle.

Ja men vadå, om du är ute 3 dar så får du alltså släpa på nästan 10 kg vatten, spelar det då nån roll att du måste ha med dig lite extra bränsle för långkok?

Har grytan väl kokat upp så behövs det inte mycket effekt för att hålla den kokande, jag skulle tro att värmen från 3-4 värmeljus räcker för att hålla en gryta kokande. Så det lär inte behöva några enorma mängder extra bränsle.

Det är inte vikten som e problemet...... de e kostnaden......

Me som du säger, kör man den på sparlåga när man kokat upp och med lock så bör de inte va några problem.....

Matlagningen måste folk lära sig att ägna mer tid åt, alla blir plötsligt "hungriga" (sugna är nog rättare ord på våran matlust...),,,då ska det ta max tre sekunder o få i sig något jättegott så man inte svälter ihjäl, och blir otrevlig mot omgivningen.......känns det igen ?, jag själv är sådan, men med åren så planerar jag mera, förbereder maten långt innan det är dags att äta.

Vem har inte stirrat in i frysen på en stor vit isig köttkokka, slagit igen frysdörren med en smäll och åkt till närmsta affär eller grill/Pizzaställe ?

Många tar med sig beteendet ut på vandringen.

I skogen så ska man planera så att man inte är i "svältläge" varenda gång, en del ser maten som något onödigt ont, men det är näst det där andra ni vet människans viktigaste syssla, nämligen att äta och njuta...lång stund varje gång....mmmm va gott det är....

På köpet så orkar jag le då o då mot mina färdkamrater...o terra dem med mina dåliga historier...:)

Bilagor

• SANY0682.jpg
    SANY0682.jpg
    67.6 KB · Visningar: 431
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
sih Linsotto, Frösotto och liknande från Risenta Friluftsmat 33

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg