Har vinteruppgraderat mitt Trangiakök med en Optimus Polaris som har en PolarDawg-hatt.
Går i tankarna att även köra med Polarisen året runt och lägga Trangias gasbrännare på hyllan.
Sommarhalvåret är det främst gas jag kör. Hur mycket mer gas förbrukar Polarisbrännaren
vs Trangiabrännaren?
OK,
vi fick alltså en fråga om vilken av de två gasbrännarna som i Trangian drar mest gas för att göra
det man vill: en GB74 eller en Polaris? Hm, just det har jag inte provmätt förut; "Hur många gram
gasol per uppkokt volym kallvatten?" - men nu har jag ett svar. Mätt utan lock och med fullt på-
drag på vreden - bägge egenskaperna helt fnoskiga och lååångt ifrån optimala - men det är enda
sättet att jämföra lika för lika i det här fallet.
Vattenvolym: 1500ml (så att det skulle ta så lång tid som möjligt - för att få ett tydligt utslag på
gram gas per tidsenhet per milliliter vatten. Basförutsättningarna i övrigt var exakt desamma
som vid tidigare övningar - för alla 2ggr3 försöken; Vindskyddet var ett Trangia 25 ULHA, kok-
kärlet var en T25 DuoSSAL ytterkittel, inget lock (för att kunna hänga ner temperaturmätproben),
ingen förvärmning eftersom vi kör ren gasformig butan i rumstemperatur +20C inomhus. Provat
på diskbänken, så i praktiken "sommartid och vindstilla"...
Uppkok från 7C till 98C - voidhalten blir för stor för att meningsfullt gå högre än 98C - av 1500ml
kranvatten. Medeltalet för de vardera 3 proveldningarna blev:
För GB74 gick det åt 27 gram butan under 798 sekunder
För Polaris gick det åt 28 gram butan under 888 sekunder
Temperaturen i gasolbehållaren sjönk ungefär lika mycket [~11C] under vardera provet - den fick
sedan återgå till rumstemperatur innan något nytt försök kunde göras. Vardera brännaren fick
inleda sin serie på tre testbränningar med en nyöppnad CP250-behållare.
Skillnaden på ett ynka gram gasol är definitivt inom felmarginalen, men skillnaden på 90 sekunder
i uppkokshastighet är inte inom någon tunn felmarginal. Den pekar klart mot min, sedan lång tid,
åsikt att GB74 är en förbålt bra gasolbrännare - hade den dessutom tålt att köra inverterad gasol
hade den varit det enda vettiga valet! Under sommarhalvåret regerar den ohotat. Inte bara är den
alltså ungefär 10% snabbare, den väger bara 64% av vad den nakna Trangiakonverterade Polarisen
gör...
/Odd