Jag är i princip helt såld, jag tycker att de funkar kanonbra. De är helt funkis att paddla, bättre än trekölade glasfiberpråmar, de är lätta att bära och stryktåliga.
Jag paddlar rätt mycket i flod och tycker att nylonduken är väldigt bra på att absorbera lättare stötar, den känns på många sätt mer förtroendeingivande än både hårdplast (som skrapas upp och rispas) och glasfiber (som man är rädd för ska knäckas). Efter väldigt intensiv användning upptäckte jag för någon vecka sedan att jag hade ett hål ungefär lika stort som udden på en blyertspenna en bit upp på sidan. Lätt lappat med lim och lagningsbit.
Viktmässigt kvalar de ju in i ungefär samma härad som jämförbara glasfiberkanoter, oket är lite sådär dock, men det funkar.
Paddelmässigt känner jag att man får ungefär den respons man förväntar sig om man kantar den, den skär inte genom vattnet men den har någon form av skarpa kanter i form av aluminiumstängerna. Jag förmodar att det stämmer att fartegenskaperna är lite sämre än hårda kanoter, skrovformen är ju mer formad för manövrering än fart även om det är en kompromiss av bägge.
Jag har i princip slutat att ta isär och sätta ihop kanoten om jag inte tänker låta bli att använda den på ett tag. Den är rätt trist att hantera i ihoprullat skick också, så har jag möjlighet att köra den på biltak så gör jag det. Jag köpte kanoten i USA så det var därför det blev en pakcanoe och inte en Ally. Jag uppskattar att den inte är knöligare att sätta ihop än vad den är, så jag är nog glad att det blev en med luftkanalerna på sidan.