Köpt sovsäck-hur vet jag tempen?

Ja pissa blir det ju av, tjejer tenderar att springa mer på natten, i alla fall alla jag känner. En troligen väldigt dum fråga: Rent teoretiskt så är det väl inte möjligt att frysa ihjäl, bara att bli jävligt kall (och förkyld)?

Jupp, det är nog väldigt svårt att frysa ihjäl så länge du är nykter och har civilisationen inom hyfsat räckhåll. Ett tips är väl annars att hosta upp 200 spänn (!) och få en ny och oanvänd säck från Biltema (enligt diverse användare här på forumet en helt ok säck).

http://biltema.se/sv/Sok/?query=sovsäck

Ja pissa blir det ju av, tjejer tenderar att springa mer på natten, i alla fall alla jag känner. En troligen väldigt dum fråga: Rent teoretiskt så är det väl inte möjligt att frysa ihjäl, bara att bli jävligt kall (och förkyld)?

Du borde vakna innan och frysa. Tror de flesta som fryser ihjäl nu för tiden i Sverige antingen är påverkad av något (sjukdom/alkohol/droger) eller har frusit ett bra tag och sedan inte orkat mer (skriver jag utan att ha dokumenterad fakta, mer en magkänsla). Iaf så har jag vaknat många gånger av att jag frusit och alltså inte frusit ihjäl (...) Och då har det varit ner mot -30 grader och så kallt blir det inte närmaste dagarna i Sverige enligt meterologerna ;)

Om du ska köpa en sovsäck, kika lite på vikt kontra användningsområde kontra personlig komfort (kryptiskt, jag vet...) Jag har en marmot women's angel fire http://www.outnorth.se/marmot/womens-angel-fire.php Den har inte svikit mig någon gång! Den är kanske tyngre än många andra säckar men den håller mig varm. Men å andra sidan om du bara vill "prova på" friluftsliv så är den i dyraste laget!

Jag skriver som de andra - ut och prova! Har du en balkong? Börja där (eller på gräsmattan om du bor i hus). Då kan du alltid gå in om det blir för kallt. Jag har tältat med barnen på gräsmattan på baksidan av huset. Då är det lätt att gå in om det inte funkar. Fast man får ju utstå en och annan blick från grannarna så klart :)

Lycka till!

Tror jag tar snabbtest-förslaget så märker jag hur kallt det blir och om det funkar med sovsäcken, har nån slags en altan, inget vindskydd på den, men det är ju tak delvis över. Fast det brukar blåsa rakt in. Men ändå. Sätter klockan tidigt så behöver inte grannarna förfasa sig : ) Det här blir spännande!

En troligen väldigt dum fråga: Rent teoretiskt så är det väl inte möjligt att frysa ihjäl, bara att bli jävligt kall (och förkyld)?

Ja det händer ju att folk gör det, men det hör nog till de extrema ovanligheterna (och gissningsvis är dessa människor påverkade av alkohol e.d.).

Att man som frilufsare skulle frysa ihjäl pga en något för tunn sovsäck ser jag som helt otänkbart, givet att kroppen är frisk.

Det finns ju exempel på folk som frusit ihjäl utan att vara påverkade, men då handlar det oftast om bristande utrustning/kläder.

Jag vill minnas att jag läste nån historia i en bok. En kille som får stopp på bilen på vintern, han har inga kläder för att vara utomhus. Hittar ett sommarstugeområde, bryter sig in i en stuga där det finns mat (konserver), ved, tändstickor och antagligen sängkläder, filtar etc. Han hittas ihjälfrusen 50 meter från stugan, i stugan ser man spår av att han försökt få upp eld men troligen har han varit så nerkyld att han inte lyckades.

Men som sagt var, för tunn sovsäck är nog inte en så hög riskfaktor. Blir det för kallt får man gå upp och klä på sig.

Helt rätt.

Jag menade mer att en frisk och icke påverkad människa vaknar av att det är kallt innan det är någon större fara.

Hur man sen beter sig när man väl vaknat är nästa steg. Har man varken kraft/ork, kunskap eller möjlighet att få upp värmen och ligger kvar och hoppas på det bästa, finns alltid risken att det går illa. Ju mer nedkyld man blir desto sämre omdöme och ork får man. En farlig kombination.

Vaknar man mitt i natten av att man fryser är det bara att bita i det sura äpplet. Inse och acceptera att man inte kan "önska" sig varm.
Upp och skapa värme :)

En dålig natt, men sen vet man iaf hur mycket säcken klarar (en liten termometer är både bra och kul att ha med sig).

Tack för alla svar, vad snälla och hjälpsamma ni är på den här sidan : )

Inatt var det 5 plus, lite för mycket för en test, ska se om det blir inatt.

Det går väl att testa vid +5 också, är den för tunn redan då så funkar den nog inget bra när det är kallare:)

MEN, det finns en viktig aspekt att tänka på. Är det några plusgrader ute så har man oftast inte lika mycket underställ etc på. Standarden för sovsäckar tar om jag inte minns fel hänsyn till det, d.v.s. att är det -25 ute så har du mer kläder på dig i sovsäcken än om det är nollgradigt ute.

Så en sovsäck som är "klassad" för 0 grader funkar det att ligga naken i vid nollgradigt, men en sovsäck som är "klassad" för -15 grader funkar det inte att ligga naken i vid -15.

Många bra svar i denna tråd, och att testa själv för att känna sovsäckens begränsning är givetvis bästa metoden.

En annan metod för att ge en fingervisning om vad sovsäcken klarar är att väga den och jämföra med andra EN-testade fibersovsäckar i samma ligglängd (med visst hänsyn taget till att detta är en begagnad budgetsovsäck).
En sovsäck fylld med polysterfiber är knappast någon rymdteknologi, och även om tillverkare och marknadsförare använder de mest fantasifulla namn på just sin egen fiber, så är det ingen större skillnad så länge fyllningen bibehåller sin spänst och ger ett rimligt isolerande loft på sovsäcken.
Väg säcken utan fodral, då det är den sovsäcksvikt som flertalet tillverkare anger.

Många bra svar i denna tråd, och att testa själv för att känna sovsäckens begränsning är givetvis bästa metoden.

En annan metod för att ge en fingervisning om vad sovsäcken klarar är att väga den och jämföra med andra EN-testade fibersovsäckar i samma ligglängd (med visst hänsyn taget till att detta är en begagnad budgetsovsäck).
En sovsäck fylld med polysterfiber är knappast någon rymdteknologi, och även om tillverkare och marknadsförare använder de mest fantasifulla namn på just sin egen fiber, så är det ingen större skillnad så länge fyllningen bibehåller sin spänst och ger ett rimligt isolerande loft på sovsäcken.
Väg säcken utan fodral, då det är den sovsäcksvikt som flertalet tillverkare anger.

Smart.
Tanken har aldrig slagit mig, men det är ju helt genialt =D

Det finns en gen som kallas "vakna när du fryser".
Alla mäniskor har inte den genen, om jag mins rätt så är det mindre än 10 % av befolkningen som
saknar den genen.

En kompis till mej har en kompis (som jag aldrig träffat) hade i sin tur en kompis.
Han berättade att för några (5-10) år sen så ville den här kompisen ut och vandra i fjällen (södra fjällen) tidig höst om jag mins rätt.
Han hade tält och sovsäck + övrig utrustning.
Han var ute en natt eller två, det var inte första natten om jag mins rätt.
Det var en bra sommar säck men inte en höst säck.
Han blev saknad och dom började leta efter honom.
Dom hittade honom i sovsäcken i tältet i sovande position avliden.
Det kunde inte fastställas orsak till dödsfallet.
Den natten som han dog var det en ovanligt stor köldknäpp.
Förklaringen som kom fram var att han saknade "vakna när du fryser genen".

Det finns en gen som kallas "vakna när du fryser".
Alla mäniskor har inte den genen, om jag mins rätt så är det mindre än 10 % av befolkningen som
saknar den genen.

En kompis till mej har en kompis (som jag aldrig träffat) hade i sin tur en kompis.
Han berättade att för några (5-10) år sen så ville den här kompisen ut och vandra i fjällen (södra fjällen) tidig höst om jag mins rätt.
Han hade tält och sovsäck + övrig utrustning.
Han var ute en natt eller två, det var inte första natten om jag mins rätt.
Det var en bra sommar säck men inte en höst säck.
Han blev saknad och dom började leta efter honom.
Dom hittade honom i sovsäcken i tältet i sovande position avliden.
Det kunde inte fastställas orsak till dödsfallet.
Den natten som han dog var det en ovanligt stor köldknäpp.
Förklaringen som kom fram var att han saknade "vakna när du fryser genen".

Det var intressant.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg