Köpråd

Ja stämmer, kommer gärna ner till Rävsta och pratar vidare, så får vi se vad det leder, men jag trånar fortfarande efter märkeskajakerna. // Vi hörs Pär

Jag är mycket intresserad av Reval från tahekayaks och har tidigare erfarenhet.. (Både av internat och paddling..) ;) Tyvärr också dålig ekonomi, men har köpt en enklare begagnad för 4000:- Av Estlandskajakerna tror jag att Reval är mycket bra. Har hört en del om skillnaderna mot Point65 och tror inte de är så enorma. Verkar mycket vara en varumärkes- och marknadsföringsfråga.

Jag har tidigare paddlat två varianter av den gamla klassikern "Åland" i formbakad plywood - redan på 70-talet, både o storm och vackert väder i utskärgården, tretton timmar i sträck en gång. Oförglömligt med brytande sjö över skarndäcket, som klövs av skvättborden/sargen runt sittbrunnen.. Utan kjol.. Om man kan hitta en välvårdad begagnad plywoodkajak i Finland/Åland så kanske man kan få den billigt. Det fanns tvåmansvarianter också, med stor sittbrunn. Trist att de inte nytillverkas.
[Ändrat av togges 2006-07-14 kl 13:55]

Kvalitet..

Risken med "måndagsexemplar" på estniska kajaker finns, hört vissa rykten om detta, en del via sajten, en del via direkta erfarenheter av andra jobb, många faktorer medverkar, så det är nog bra att kunna besiktiga exemplaret man köper, svårt att hävda sin konsumenträtt i efterhand. Problemet är att det kan vara måndag hela veckan för vissa.. Kolla denna tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38946
[Ändrat av togges 2006-07-14 kl 14:27]

Köpa Kajak i Estland

Är det någon som har erfarenhet av att köpa kajak i Estland? Kostnad när allt är klart? Hur tar man sig till fabriken? Tips... Tack!

Begagnat

Jag håller med alla som hejar på begagnat.
Jag är själv helt ny på det här med paddling. Köpte två Kajaker för 4000/st med paddlar och kapell.
En "stabil" och en "rank". Jag var ytterst nära att bara köpa den "stabila" men priset var så lågt att jag räknade med att få den andra såld omgående om jag ångrade mig.
Jag har nu varit ute och paddlat ett tiotal gånger - kanske 20 landmil allt som allt. Den stabila kajaken som jag i början lassade full med ballast i form av petflaskor känns nu tråkig i lungt vatten och jobbig i sjögång. Den ranka som var fullständigt omöjlig i början känns nu stabil och säker även om mer än halva kajaken dyker under ytan i sjögång. Jag kan sprinta så att paddeln fjädrar i vattnet. Det verkar som det skall enorma vågor till för att kapsejsa den. Med felaktiga paddeltag är det dock lätt som en plätt att dra sig ner i vattnet.
Min känsla nu är dock att jag skulle vilja ha något ännu lite rankare kajak, något lite smalare och mer anpassat till min låga vikt. Kanske bygger jag mig en egen.
Vad jag vill ha sagt är att nu när jag förmodligen snart kommer att sälja min "ranka" kajak till förmån för en "rankare" så förlorar jag inga pengar alls. Jag får igen vartenda öre, kanske går jag till och med plus.
Jag kan också nämna att jag har inte varit någon båtmänniska alls innan jag började paddla. Inte heller vill jag påstå att jag har speciellt bra balans. Åka skidor är bara att glömma. Så skulle jag gissa så skulle jag aldrig någonsin tro att det skulle gå så fort att lära sig paddla den "ranka"

Köp begagnat och kom igång, Paddla, byt, sälj och köp tills du vet precis vad som passar dig - sen kan du köpa nytt. Det är mina fem öre.

Chansa

Jag lurade på hur jag som student skulle kunna få till en kajak att paddla. Jag hängde med på kajakklubbens provapådag och har paddlat några enstaka tag med en sådan jag tillslut bestämde mig för. Nu är bygget (ja det blev den vägen jag tog) igång och det ska bli spännande att se hur jag klarar att bemästra Isfjorden.

En chansning helt enkelt
http://picasaweb.google.com/per.crona

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg