Man får ju testa praktiskt hur det funkar, duger det till behovet behöver man ju inte leta efter något ännu bättre.
Jag har som sagt mest märket Thermos nu för alla de andra har varit sämre (diverse inkl Primus).
Jag har med Thermos inte märkt att den läcker värme via snabbkorken (men jag har haft andra med snabbkork som varit sämre), det finns troligen andra märken eller alternativet vanlig kork som kan vara bättre.
Praktiskt exempel: På sommaren i båten fyller jag oftast en 1l termos med vatten vid frukost. Det är sedan inte alltid som jag använder det under dagen, så nästa morgon kan jag ta en kopp kaffe eller liknande ur termosen, inte kokhett men tillräckligt varmt ändå när man inte vill störa sovande med att starta köksbestyr. Det är ju ofta 20 grader varmt ute och även om termosen ligger svalt nere i kölen så är jag imponerad av hur varmt det kan vara ett dygn senare (kan användas till disken också).
Ett annat: På vintern kan en 1l termos full med vatten vid start, i ryggsäck och ofta inne i en extrasocka och inte ytterst mot säcken hålla värmen trots upprepade stopp med kaffe mm. Så att sista 1/4 vatten efter ca 6 timmar fortfarande är varmt vid minus 10 utomhus i fjällen.
Mindre termosvolym tappar värmen snabbare, och ger inte lika mycket fika. Då får man komplettera med ett kök för att värma vatten om man inte har en stor termos från start.
Så det beror ju på hur man ska använda termosen, men jag håller med om att det är värt pengarna att ha en bra termos, en billig som tappar värmen snabbt är inget kul (om nu alla bra är dyra, och alla dyra är bra - det kan ju diskuteras).