Min åsikt är lite annorlunda, SLX och Deore är väl fungerande billigare Shimano-set som fungerar ruskigt bra och är pålitliga till ett lägre pris. Min sambo har kört på sina Deore i 6 år och jag har XT mixat med SLX och SLX har riktigt fin kvalitet som fungerat utan några som helst problem.
Om du ska köra en del med rötter och sten kan jag rekommendera att köra heldämpat och i så fall kolla efter begagnat eftersom du har en budget på 10000, Canyon Nerve XC eller liknande bör du kunna få för max 10.000 begagnade. Vill du börja på en hardtail och efter ett par år gå in på heldämpat tycker jag du ska köpa en ny cykel. En Yellowstone 4.9 som någon redan pratat om finns ny för 6999:- och har Deore-set på reglage och framväxel och en XT-bakväxel. Det räcker gott och väl för en amatör och de är pålitliga.
Jag kör själv en Canyon och har haft den i 4 säsonger med ytterst få problem, går som en klocka trots att jag kör relativt hårt med rötter och sten i fjällen, mycket för pengarna med Canyon.
Fundera även på om 29 tum är det du ska ha beroende på din längd, är du kort kan den kännas stor och otymplig.